گیپور خوراکی یکی از خاص ترین تزیینات کیک هاست که به سادگی درست میشه. تقریبا همه ی قنادی ها و شیرینی پزهای حرفه ای از شکل های مختلف گیپور خوراکی برای تزیین دور کیک استفاده می کنن. گیپورهای خوراکی رنگی روی فوندانت جلوه ی بسیار زیبایی دارن و میشه برای تزیین کیک های مراسم و جشن های مختلف از اون ها استفاده کرد. اگر شما هم به دنبال یه تزیین حرفه ای و خاص برای کیک هستید، این مطلب رو از دست ندید. چون قصد داریم از صفر تا صد طرز تهیه گیپور خوراکی رو بهتون یاد بدیم. برای درست کردن گیپور به مت یا مولد مخصوص نیاز دارید که می توانید آن را از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. این گیپور رو به دو روش میشه درست کرد: اولین روش اینه که پودر آماده ی گیپور خوراکی رو از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کرده و با مخلوط کردن اون با آب گرم در عرض چند دقیقه گیپور درست کنید. روش دوم اینه که خودتون طرز تهیه گیپور خوراکی رو یاد بگیرید و با مخلوط کردن مواد اولیه ی مختلف اون رو درست کنید. یکی از مواد اولیه ی مهم که باعث انسجام سایر مواد در طرز تهیه گیپور خوراکی میشه، پودر ثعلبه. بسیاری از افراد تصور می کنن که از ثعلب فقط برای درست کردن انواع بستنی استفاده میشه. در صورتی که بسیاری از آشپزهای حرفه ای در طرز تهیه ی خیلی از دسرهای خاص و کشدار و تزیینات از پودر ثعلب استفاده می کنن. در ادامه می تونید طرز تهیه این تزیین زیبا رو با استفاده از ثعلب و سایر مواد اولیه یاد بگیرید.

 

طرز تهیه گیپور خوراکی

  شکل های مختلف گیپور خوراکی  

۱- ابتدا ثعلب را داخل کاسه ی آب ریخته و هم بزنید تا کاملا یکدست شود.

۲- پودر قند و نشاسته ذرت را نیز به مخلوط ثعلب اضافه کرده و با دور کند همزن برقی هم بزنید.

۳-  بعد گلوکز و گلیسیرین خوراکی را اضافه کرده و باقاشق یا دور کند همزن هم بزنید تا کاملا یکدست شود.

۴- موادی که تا کنون به گیپور خوراکی اضافه کرده اید بی رنگ هستند، لذا در این مرحله رنگ دلخواه را اضافه کنید و هم بزنید. حدود ۱۰ دقیقه به مخلوط گیپور خوراکی استراحت دهید.

۵- بعد از ۱۰ دقیقه با کمک کاردک مواد را روی قالب گیپور (مت یا مولد) ریخته و کاردک را در جهات بالا و پایین و چپ و راست بکشید تا تمام مواد در حفره های قالب پر شوند.

  نحوه ی درست کردن مت مخصوص پخش کردن مایه ی گیپور

۶- بعد به مدت ۶ تا ۸ ساعت آن را در فضای آزاد بگذارید تا خشک شود، اگر عجله داشتید می‌ توانید آن را در فر با دمای ۱۰۰ درجه به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید تا خشک شود، اگر زمان بیشتر شود، گیپور خشک و شکننده می شود.

۷- بعد از خشک شدن گیپور، آن را به آرامی از قالب جدا کنید.

  جدا کردن گیپور از مت

نکات کلیدی طرز تهیه گیپور خوراکی

- پودر گیپور خوراکی آماده را نیز می توانید از فروشگاه های لوازم قنادی معتبر تهیه کنید. برای استفاده از پودر گیپور آماده طبق دستور العمل آن، پودر را با مقداری آب گرم مخلوط کرده و حدود ۲ الی ۳ دقیقه هم بزنید تا آماده شود.

- گیپورهای خوراکی آماده شده را می توانید به شکل گل درست کرده و برای تزیین کیک و شیرینی از آن ها استفاده کنید.

- تصاویر از : shirini-ba-asatid ، cooking.by.atye ، fereshtee_cake