غذاهای جنوب ایران از آن دسته غذاهای لذیذ و خوش خوراکی هستند که مشهورترین اونها مثل سمبوسه، فلافل، قلیه ماهی، دوپیازه، اوپیوزی  رو تا حدودی همه می شناسن که اصولا طعم تند و پر ادویه ای دارن و در عین حال خیلی خوشمزه و مقوی هستن. یکی از خوشمزه ترین غذاهای جنوبی هواری است که احتمالاً اسمش رو شنیدین مثل هواری میگو و هواری ماهی. در واقع هواری نوعی پلو مخلوط است که از ترکیب میگو و ماهی با سبزیجات و برنج درست می شه در وعده شام و ناهار سرو می کنن.

هواری میگو با توجه به مواد تشکیل دهنده اش خیلی مقوی و انرژی زاست و به راحتی می شه برای مراسم و میهمانی های مختلف اون رو توی خونه درست کرد تا همه از خوردن و البته فوایدش بهره ببرن.

به نظر من هرچند درست کردن میگو پلو یا هواری میگو خیلی راحته ولی مهمترین نکته پخت یک هواری خوشمزه گرفتن بوی زهم میگو است و اگر این کار به خوبی انجام بشه که دردسری هم نداره دیگه کسی نمی تونه از بوی زهم احتمالی شکایتی کنه و قطعا همه عاشقش می شن و اون رو در برنامه غذاییشون به راحتی قرار می دن. با این توضیحات در ادامه روش تهیه هواری میگو جنوبی رو بهتون آموزش می دم  و امیدوارم بتونید از طعم خوب این غذای محلی در کنار اعضای خانواده و عزیزانتون لذت کافی ببرید لطفا در ادامه هم همراه باشید.

طرز تهیه هواری میگو

  1- در مرحله اول باید میگو را پاک کنیم. پوست سخت میگو را جدا کنید.( برای راحتی و سهولت کار می توانید میگوی پاک شده تهیه کنید.)   میگو   2- برای جدا کردن رگ سیاه پشت میگو باید با یک چاقوی تیز پشت میگو را بشکافید و بعد رگ میگو را خارج کنید و آن را بشویید.

3- پیاز را ریز خرد کنید و آن را با کرده و روغن مایع تفت دهید تا سبک و طلایی شود و در انتها سیر له شده را هم کمی با آن تفت دهید.(می دانیم کره در برابر حرارت سریع می سوزد و راه حل پیشنهادی برای جلوگیری از این اتفاق اضافه کردن روغن مایع است)

4- میگوی پاک شده را با سیر و پیاز تفت خورده همراه ادویه هواری ، زعفران دم شده و رب گوجه، سبزی خرد شده  کمی تفت دهید تا جایی که کمی تغییر رنگ دهد.( نیازی نیست میگو را سرخ کنید.)

5- در این مرحله آب را اضافه کنید و در ظرف را بگذازید تا آب بجوشد و غلیظ شود تا مایه اولیه هواری میگو آماده شود. مواد میگو پلو را پس از آماده شدن از روی حرارت بردارید تا کاملا خنک شود.

6- برنج را در این مرحله آبکش کنید یعنی آب را در قابلمه به جوش آورید و نمک و برنج خیس شده را به آن اضافه کنید تا مغز پخت شود و بعد آب کش کنید.

7- در قابلمه مقداری روغن را داغ کنید و برای تهیه تهدیگ مقداری نان یا سیب زمینی کف قابلمه بیندارید و برنج و میگوی پخته شده را لا به لا در قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا در قابلمه بخار بیافتد.

8- یک پیمانه آب را همراه کمی کره و روغن داغ کنید و آن را روی پلو بریزید و آن را دم بگذارید.( برنج برای دم کشیدن  حدود 30 دقیقه زمان نیاز دارد ولی اگر می خواهید تهدیگ برشته و خوبی داشته باشید بهتر است پس از این مدت شعله پخش کن را زیر قابلمه قرار دهید تا حرارت ملایم تر شود  و پانزده تا بیست دقیقه دیگر زمان دهید تا  تهدیگ به خوبی سرخ شود.)

  هواری  

نکات کلیدی تهیه هواری میگو:

-برای تهیه هواری میگو به جای رب می توان از گوجه فرنگی استفاده کرد. در این صورت گوجه را ریز خرد کنید و آن را به پیاز تفت خورده بیافزایید و زمانی که آبش کشیده شد میگو را  اضافه کنید.

-اگر دوست دارید غذای تند داشته باشید از فلفل قرمز استفاده کنید.