شاید دوست داشته باشین بدونین که نان سیمیت ترکیه چیست؟ اگر بخوام به طور خلاصه بگم که سیمیت چیست باید اول از همه توجه تون رو به عکس هاش جلب کنم. همون طور که توی عکس ها میبینید یه نوع نان ترد حلقه ای شکل و کنجدی هست که بیشتر در ترکیه تهیه میشه. البته نان سیمیت در تهران و شهرهای دیگه ایران هم یافت میشه اما اصالتا نوعی غذای ترکی به حساب میاد.

حالا من برای کسانی که عاشق آشپزی و تهیه نان در منزل هستن میخوام تهیه این نان خوشمزه رو آموزش بدم. اگه تازه کار هستین نگران نباشین. اون قدر ها هم که فکر می کنین طرز تهیه نان سیمیت خانگی سخت نیست. اگه دوست داشتین به جز این نان باز هم طرز تهیه نان های خانگی مختلف رو یاد بگیرین من نان لیمویی، نان شیرمال و نان کماج رو پیشنهاد میدم. راستی توی این دستور نان سیمیت ترکی ما، به شکل یک حلقه ی مارپیچ هست. پس اگه دوست دارین نان سیمیت مغزدار تهیه کنین باید اون رو به شکل گرد دربیارین و مواد مورد نظرتون مثل پنیر رو داخلش قرار بدین. در ادامه طرز تهیه نان سیمیت خانگی خوش طعم و فوق العاده رو تقدیمتون می کنم.

  سیمیت ترکیه ای خانگی خوشمزه  

طرز تهیه سیمیت خانگی

 

مرحله اول: آماده سازی خمیر نان

- در یک کاسه ی بزرگ، شکر، مخمر، چهار پیمانه آرد و نمک را بریزید. به کمک همزن برقی یا میکسر این مواد را با هم مخلوط کنید.

- آب گرم و سپس روغن مایع را اضافه کنید. مواد را با هم ترکیب کنید تا خمیر نسبتا چسبناکی به دست بیاید. برای راحت تر بهم زدن مواد خمیر، از میکسری کمک بگیرید که سری خمیرزن دارد. اگر بافت خمیر نان سیمیت ترکیه ای یک دست نشد میتوانید دو الی سه قاشق غذاخوری آرد شیرینی پزی به آن اضافه کنید.

- به کمک همزن مناسب خمیر را به مدت 8 دقیقه ورز دهید. به ورز دادن خمیر ادامه دهید که تا حد قابل قبولی چسبناک شود. روی ظرف خمیر را بپوشانید. یک ساعت و نیم به آن استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود.

  آماده سازی خمیر نان  

مرحله دوم: رول کردن خمیرهای نان سیمیت

- در همین مدت یک ساعت و نیم که خمیر استراحت می کند، کنجدها را در ماهیتابه بریزید تا بو داده شوند. سپس در ظرف دیگری شیره انگور و یک دوم پیمانه آب اضافه و مخلوط کنید.

- پس از گذشت یک ساعت و نیم از استراحت خمیر، دستتان را مشت کنید و با احتیاط وسط خمیر را به پایین فشار دهید. خمیر را به 16 تکه تقسیم کنید. دو تکه از خمیر نان سیمیت ترکی را موازی با هم قرار دهید و آن ها را به شکل صاف و کشیده درآورید. طول این تکه ها باید حدودا 64 سانتی متر باشد.

- حالا این دو تکه خمیر را در جهت های مخالف هم بچرخانید تا مارپیچ درست شود. دو انتهای مارپیچ را بهم فشار دهید تا یک حلقه ایجاد شود. این کار را با 14 تکه باقی مانده خمیر تکرار کنید تا 7 حلقه دیگر ایجاد شود.

  رول کردن خمیر نان سیمیت  

مرحله سوم: آماده سازی نهایی و پخت نان سیمیت

- حالا رول های نان را در ظرف محتوی مخلوط شیره انگور و آب فرو ببرید. دقت کنید که هر دو طرف خمیر با شیره طعم دار شود. سپس آن را در ظرف کنجد بزنید تا کنجدها به طور کامل به تمام آن بچسبند. با احتیاط روی نان را بپوشانید و اجازه دهید 20 دقیقه دیگر استراحت کرده تا پف کند.

- فر را روشن کنید تا با دمای 400 درجه فارنهایت یا 200 درجه سانتی گراد گرم شود. روی سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید. حالا خمیر نان را روی سینی فر قرار دهید.

- نان را در فر بگذارید تا به مدت 12 الی 15 دقیقه خوب بپزد. وقتی اطراف نان قهوه ای رنگ شد کاملا پخته است.

  پخت نان سیمیت ترکیه ای  

- نان سیمیت خانگی را میتوانید با پنیر سفید فتا، موزارلا و انواع پنیرهای دیگر، گوجه فرنگی تازه و خیار سرو کنید. هم چنین این نان با حلوا ارده، انواع شیره و شکلات صبحانه هم بسیار خوشمزه و صبحانه ای عالی است. نوش جان.

  سیمیت خانگی  

نکات کلیدی تهیه سیمیت

- برای نگه داری این نان ترکیه ای در منزل می توانید آن را در کیسه پلاستیکی قرار دهید. درب کیسه را ببندید و آن را از هوا خالی کنید. هم چنین میتوان آن را در پارچه ای تمیز پیچید و سپس در ظرف در بسته نگه داری کرد. این نان به مدت دو الی سه روز قابل نگه داری بوده و میتوان آن را برای سرو مجددا گرم کرد.

- برای تهیه این نان اگر به میکسر با قلاب خمیر دسترسی ندارید، میتوانید از قاشق چوبی و برای ورز دادن از دست استفاده کنید.

- آب گرمی که در این دستور استفاده می شود نباید خیلی داغ یا خیلی سرد باشد. همین که موقع لمس کردن آن گرم باشد کافی است.

- خمیر نان سیمیت ترکیه ای را میتوانید به جای 16 قسمت، 8 قسمت کنید. سپس آن را به تکه هایی با طول حدود 100 سانتی متری تبدیل کرده و بعد رول کنید.

- طعم اصلی این نان به کنجد وابسته است. پس از کنجد سخاوتمندانه استفاده کنید.

- دقت داشته باشید که از آرد بیش از اندازه استفاده نکنید. کار را با 4 پیمانه آرد آغاز کنید. در صورتی که نیاز است مقدار آن را افزایش دهید هر بار فقط یک قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید. اما به طور کلی حداکثر یک پیمانه آرد میتوانید بیشتر از میزان گفته شده به نان بیفزایید.

- دستور تهیه این غذای ترکیه ای خوشمزه از سایت unicornsinthekitchen ترجمه شده است.