گراتن که جزو آسون ترین و البته جذاب ترین غذاهای فرانسوی به حساب میاد، بین ما ایرانی ها هم طرفدارای بی شماری داره. انواع گراتن خیلی زیاده و با مواد اولیه ی متنوعی قابل تهیه کردن هست. اما امروز نوبت تهیه کردن گراتن سیب زمینی خوشمزه و هیجان انگیزه. گراتن سيب زميني یه خبر خوب برای دوست داران سيب زميني و پنیره! که البته قراره با طعم جدیدش شما رو غافل گیر کنه! یه انتخاب عالی برای همه ی وعده هاست که بچه ها و بزرگ تر ها عاشقش میشن.

طرز تهیه گراتن سیب زمینی و پنیر روش های مختلفی داره که ما یه روش خیلی آسون رو براتون آماده کردیم. شما میتونین به مقدار دلخواهتون ادویه های مختلفی به این غذا اضافه کنین. اما اگه دوست دارین گراتن سیب زمینی و سوسیس، گراتن مرغ و سيب زميني یا گراتن سيب زميني و اسفناج تهیه کنین، پیشنهاد میدیم به مطلب مخصوص خودشون مراجعه کنین. چون اون جا به طور مفصل براتون آموزش دادیم. خب من که دیگه صبرم تموم شده. اگه شما هم مثل من عاشق غذاهای پر پنیر هستین، در تهیه این گراتن دوست داشتنی همراه ما باشین.

 

طرز تهیه گراتن سیب زمینی

 

مرحله اول:

فر را روشن کنید تا گرم شود. آن را روی دمای 400 درجه فارنهایت یا حدودا 205 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. خامه و شیر را در یک کاسه ی بزرگ بریزید و با هم ترکیب کنید. سیب زمینی ها را برش حلقه ای و نازک بزنید و به مخلوط خامه و شیر اضافه نمایید. به این روش سیب زمینی ها دیگر تغییر رنگ نخواهند داد.

  مخلوط سیب زمینی و شیر  

مرحله دوم:

پنیر پارمسان و پنیر چدار را رنده کرده و در کاسه ی سیب زمینی ها بریزید.

  افزودن پنیر  

مرحله سوم:

سیرها را پوست گرفته و رنده کنید. برگ های آویشن را پودر و ریز کرده و به همراه نمک و فلفل به مواد درون کاسه اضافه کنید.

  افزودن آویشن  

مرحله چهارم:

ظرف مناسبی با ابعاد 20 در 25 سانتی متری بردارید. مواد گراتن سیب زمینی را درون ظرف بریزید و روی آن را با آلومینیوم فویل بپوشانید.

  گراتن سیب زمینی در فر  

مرحله پنجم:

ظرف را روی سینی و درون فر بگذارید تا به مدت یک ساعت به خوبی بپزد. سینی را فراموش نکنید، وگرنه زیر گراتن می سوزد.

  پخت گراتن سیب زمینی  

مرحله ششم:

پس از یک ساعت، آلومینیوم فویل را از روی ظرف بردارید. اجازه دهید برای 30 دقیقه ی دیگر، گراتن سيب زميني داخل فر بپزد. این کار باعث می شود روی گراتن طلایی رنگ شود. حالا این گراتن سيب زميني خوشمزه را از فر خارج کرده و به همراه انواع سس نوش جان کنید.

  سرو گراتن سیب زمینی  

نکات کلیدی تهیه گراتن سیب زمینی

- به جای فر میتوانید از مایکروویو نیز استفاده کنید.

- برای دوباره گرم کردن گراتن سیب زمینی در مایکروفر به ده دقیقه زمان و 350 درجه فارنهایت یا 177 درجه سانتی گراد دما نیاز دارید.

- گراتن سیب زمینی با سس بشامل هم تهیه می شود. دستور تهیه این سس خوشمزه را میتوانید در مطلب طرز تهیه سس بشامل ببینید.

- برای تهیه گراتن سیب زمینی بدون فر میتوانید همین مراحل را در ماهیتابه نیز انجام دهید. این غذا باید در حدی در ماهیتابه بماند که سيب زميني ها سرخ شده و پنیرها ذوب شوند. در این روش میتوانید از سيب زميني های پخته شده هم استفاده کنید.

- دستور تهیه گراتن سيب زميني از سایت fifteenspatulas ترجمه شده است.