بعضی شیرینی های خوشمزه ایرانی به اسم شهرشان معروف هستند. مثل قرابیه تبریز، گز اصفهان، نان چای قزوین، مسقطی لاری یا سوهان شهر قم. سوهان قم یکی از خوشمزه ترین شیرینی­های ایرانی است که معمولاً به عنوان عصرانه همراه با چای سرو می­شود.

اما شاید تا به حال به این فکر نکرده باشید که می­توانید خودتان سوهان قم را در منزل تهیه کنید. تهیه سوهان خیلی کار سختی نیست فقط نیاز به یک دماسنج آشپزی دارد تا با آن دمای دقیق مخلوط سوهان داغ را اندازه­گیری کنید.

با تهیه سوهان در منزل می­توانید برای تزیین آن از مغزهای دلخواه خود استفاده کنید و سوهان را به شکل دلخواه خود در بیاورید.

سوهان قم برتر

طرز تهیه سوهان قم ساده

 

اول از همه بهتر است مواد لازم را آماده کنید و کنار بگذارید. اگر مغز پسته و بادام شما کامل است بادام را بخیسانید و پوست بکنید و همه مغزها را خرد کنید. در ضمن چند کاغذ روغنی بزرگ را روی سطحی نزدیک به اجاق گازتان پهن کنید تا بتوانید مایه سوهان داغ را روی آن بریزید تا خنک شود. البته می­توانید از ظرف پیرکس یا سیلیکونی هم استفاده کنید.

آرد گندم، پودر جوانه گندم و شکر را در قابلمه­ای بریزید و روی شعله قرار دهید. 2-3 دقیقه تفت بدهید و مرتب هم بزنید. آب را اضافه کنید. به هم زدن ادامه دهید تا شکر کامل حل شده و مخلوط به جوش بیاید. دماسنج آشپزخانه را در مایه فرو ببرید. سپس کره را اضافه کنید و هم بزنید تا ذوب شود.

عسل، نمک، هل و زعفران را اضافه و مخلوط نمایید. دمای مخلوط باید به 260 درجه سانتیگراد برسد. اگر دما از این بیشتر شود، سوهان بیش از حد سفت می­شود. وقتی مخلوط به دمای مورد نظر رسید، شعله را کم کنید و به سرعت و با احتیاط خلال بادام را اضافه کنید. حال مایه داغ را به صورت 5-6 دایره کوچک با فاصله روی کاغذ روغنی بریزید.

مغز پسته را روی سوهان ها بریزید و با پشت قاشق روی آنها فشار بیاورید تا سطح سوهان صاف شود. بگذارید سوهان قم خنک شود سپس آن را با چای سرو کنید.

سوهان قم برتر

نکته: برای تهیه سوهان نیاز به دماسنج مخصوص آشپزی دارید تا دمای مخلوط داغ را چک کنید. حتی تغییر در حد چند درجه هم می­تواند باعث شود سوهان شما بی کیفیت از آب در بیاید.