ته‌دیگ جزو خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین بخش‌ها در سفره‌های ایرانی‌ست و حتی گاهی کار به کشمش بر سر آن نیز می‌رسد. درباره تاریخچه ته‌دیگ و نحوه ورود آن به سفره ایرانی روایت‌های مختلفی وجود دارد. براساس یکی از این روایت‌ها در دوره ناصرالدین شاه خدمه مطبخ دربار با بقای‌مانده غذاها، شکم خود را سیر می‌کردند. روزی نوکرها بر سر ته‌دیگ غذا دعوا می‌کنند و ماجرای دعوا بر سر ته‌دیگ به گوش شاه می‌رسد. شاه دستور می‌دهد کمی از ته‌دیگ را برایش ببرند تا آن را امتحان کند. ناصرالدین شاه از خوردن ته‌دیگ مسرور می‌شود و دستور می‌دهد از آن به بعد ابتدا ته‌دیگ را به عنوان پیش‌غذا برای وی ببرند.

در طول قرن گذشته ته‌دیگ جای خود را در بین غذاهای ایرانی تثبیت کرد و انواع ته‌دیگ مثل ته‌دیگ سیب‌زمینی، ته‌دیگ نان، ته‌دیگ پیاز، ته‌دیگ برگ مو و ته‌چین به وجود آمد. ته‌دیگ زعفرانی، یکی از انواع خوش‌رنگ و خوشمزه ته‌دیگ است که سفره غذا را جذاب می‌کند. ما قصد داریم این‌جا طرز تهیه ته‌دیگ زعفرانی مجلسی و لذیذ را به شما آموزش دهیم. برای یاد گرفتن طرز تهیه ته‌دیگ زعفرانی با ایران کوک همراه باشید.

طرز تهیه ته‌دیگ زعفرانی

مرحله اول

برای درست کردن ته‌دیگ برنج زعفرانی ابتدا برنج را 2 ساعت بگذارید خیس بخورد. سپس یک قابلمه را پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. آب برنج خیس‌خورده را خالی کنید و آن را در آب جوش بریزید. کمی بعد نیز برنج را آبکش کنید. زمانی‌که دانه برنج را با انگشت‌تان فشار بدهید و وسطش نسبت به لایه بیرونی، سفید و سفت‌تر باشد یعنی برنج‌تان آماده آبکش کردن است.

مرحله دوم

در ادامه ماست چکیده و 3 عدد زرده تخم‌مرغ را با یکدیگر مخلوط کنید و خوب هم بزنید. بعد از یکدست شدن مواد نیز زعفران دم‌کرده، نمک و فلفل را به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم

3 تا 4 پیمانه از برنج آبکش‌شده را به مواد اضافه کنید و دوباره آن‌ها را خوب مخلوط کنید. در این مرحله باید دانه‎های برنج غرق در مخلوط ماست و تخم‌مرغ شده باشند و کاملا زعفرانی شوند.

مرحله چهارم

کف یک قابلمه را کامل چرب کنید. مواد ته‌دیگ زعفرانی را داخل قابلمه بریزید و آن را با لیسک یا پشت قاشق در ته قابلمه منسجم و یکدست کنید. سپس بقیه برنج سفید آبکش‌شده را داخل قابلمه بریزید، دم‌کنی را بگذارید و قابلمه را روی حرارت زیاد بگذارید. بعد از این‌که برنج بخار کرد، حرارت را کم کنید تا برنج دم بکشد.

طرز تهیه ته دیگ زعفرانی

 

نکات طلایی در تهیه ته‌دیگ زعفرانی

-برای این‌که ته‌دیگ شما خمیر نشود، نباید بگذارید برنج قبل از آبکش کردن بیش از حد پخته و له شود. همچنین بهتر است برنج هنگام آبکش کردن کمی زنده باشد.

-قطر ته‌دیگ نباید خیلی ضخیم یا خیلی نازک باشد. برای داشتن ته‌دیگ با قطر مطلوب بهتر است از قابلمه با قطر مناسب استفاده کنید.

-برای این‌که ته‌دیگ‌تان به قابلمه نچسبد حتما از یک قابلمه تلفون و نچسب استفاده کنید.

-برای این‌که ته‌دیگ به صورت یکدست طلایی شود، از شعله پخش‌کن روی گاز استفاده کنید.

- برای درست کردن این ته‌دیگ می‌توانید ماست را حذف کنید و به جای آن از تخم‌مرغ کامل همراه با سفیده استفاده کنید.

-استفاده از روغن جامد یا کره در تهیه ته‌دیگ زعفرانی باعث می‌شود ته‌دیگ‌تان خوشمزه‌تر شود.

سخن آخر

ته‌دیگ جزو خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین بخش‌ها در سفره ایرانی‌ست و همه عاشق خوردن آن هستند. ته‌دیگ سیب‌زمینی، ته‌دیگ نان، ته‌دیگ پیاز و ته‌دیگ از جمله انواع ته‌دیگ هستند. ته‌دیگ زعفرانی نیز جزو ته‌دیگ‌های جذاب و خوش‌رنگ است و طرفداران زیادی دارد.

برای درست کردن ته‌دیگ زعفرانی ابتدا برنج را آبکش کنید و کنار بگذارید. در ادامه ماست و زرده تخم‌مرغ را مخلوط کنید و زعفران دم‌‎‌کرده، نمک و فلفل را نیز اضافه کنید. سپس، 3 تا 4 پیمانه از برنج آبکش‌شده را به مواد اضافه کنید، مواد ته‌دیگ را در یک قابلمه چرب‌شده بریزید و برنج سفید را نیز روی آن بریزید. در آخر دمکنی را بگذارید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا برنج دم بکشد.