برای بسیاری از ما پیش آمده غذایی را در رستوران خورده‌ایم و مزه آن زیر زبان‌مان مانده است؛ در این مواقع برای همه ما این سوال پیش می‌آید که ترفندهای پخت این غذا در رستوران چیست. در این مطلب می‌خواهیم روش تهیه قورمه سبزی رستورانی را آموزش دهیم و ببینیم رستوران‌ها چه می‌کنند که قورمه سبزی‌شان خوشمزه می‌شود. درست است که از نظر طرفداران خورشت قورمه سبزی، این غذا همیشه خوشمزه است ولی نوع رستورانی آن لذیذتر است.

با ما همراه باشید تا روش پخت قورمه سبزی رستورانی و خوشمزه را یاد بگیرید تا هر کسی عاشق عطر و طعم خورشت قورمه سبزی‌تان بشود.

 

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی رستورانی

مرحله اول

لوبیا را از روز قبل بشویید و در آب بخیسانید. بهتر است چند بار نیز آب لوبیا را عوض کنید. خیساندن لوبیا باعث گرفتن نفخش می‌شود و با نرم کردنش، موجب پخت سریع‌تر آن می‌شود.

 

مرحله دوم

سبزی تهیه شده برای خورشت قورمه سبزی رستورانی را بشویید و ریز خرد کنید. بعد سبزی شسته و آبکش شده را در یک ظرف مناسب با روغن سرخ کنید.

 

مرحله سوم

حالا پیاز را پوست بگیرید و آن را خرد کنید. پیاز خرد شده را در قابلمه بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم، آب آن کشیده شود. سپس داخل قابلمه مقداری روغن بریزید و پیاز را با روغن سرخ کنید تا این‌که رنگ پیاز طلایی شود. بعد مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز بیفزایید و کمی تفت دهید تا ادویه‌ها به خورد پیاز بروند.

 

مرحله چهارم

در این مرحله گوشت را خوب بشویید و آن را به صورت قورمه‌ای خرد کنید. سپس گوشت خرد شده را به پیاز اضافه کنید. حواس‌تان باشد گوشت را درشت خرد نکنید، زیرا علاوه بر این‌که موجب دیر پختنش می‌شود، ظاهر خورشت رستورانی را هم ناخوشایند می‌کند.

 

مرحله پنجم

حالا گوشت‌ها را به خوبی با پیاز تفت دهید. گوشت را باید به مقداری تفت دهید که رنگش تغییر کند. پس از سرخ شدن گوشت، لوبیا را نیز به مواد داخل قابلمه بیفزایید و کمی آن را با مواد تفت دهید.

 

مرحله ششم

در این مرحله 3 لیوان آب داخل قابلمه بریزید. حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا مواد بپزد و خورشت رستورانی‌تان جا بیفتد. یک ساعت بعد نیز سبزی سرخ شده را داخل خورشت بریزید.

 

مرحله هفتم

لیموعمانی‌ها را بشویید، با چنگال سوراخ کنید و حدود نیم ساعت در مقداری آب بخیسانید. 20 دقیقه قبل از برداشتن خورشت قورمه سبزی رستورانی از روی گاز نیز لیموعمانی‌ها را به همراه آبغوره‌، کمی آب نارنج و نمک به آن بیفزایید.

 

مرحله هشتم

پس از این‌که گوشت و لوبیا پخت و خورشت قورمه سبزی رستورانی‌تان جاافتاد، آن را در ظرف بکشید و سرو کنید. نوش جان‌تان.

قورمه سبزی رستورانی

نکات طلایی در پخت قورمه سبزی رستورانی

-ترکیب سبزی قورمه سبزی در مناطق مختلف کشورمان متفاوت است، اما در بیشتر مناطق از تره، جعفری، شنبلیله، گشنیز و اسفناج برای این خورشت استفاده می‌شود. معمولا جنوبی‌ها به ترکیب سبزی فوق مقدار سیر و شوید اضافه می‌کنند و آذربایجانی‌ها نیز برای معطر شدنش کمی ترخون استفاده می‎‌کنند. در تهیه سبزی قورمه سبزی باید حواس‌تان باسد که از شنبلیله به مقدار زیاد استفاده نکنید، زیرا موجب تلخ شدن مزه خورشت قورمه سبزی رستورانی‌تان خواهد شد.

-یکی از ویژگی‌های مهم خورشت قورمه سبزی رستورانی و هر قورمه سبزی حرفه‌ای دیگر، لعاب‌ دار و جاافتاده شدن آن است. برای داشتن یک قورمه سبزی جاافتاده باید سبزی آن را با چاقوی تیز ریز خرد کنید؛ در واقع سبزی قورمه را باید ریزتر از سبزی آش و پلویی خرد کنید. در صورتی که سبزی قورمه سبزی را درشت خرد کنید، خورشت‌تان لعاب نخواهد انداخت. فقط حواس‌تان باشد که سبزی هنگام خرد کردن، له نشود.

-همچنین برای این‌که قورمه سبزی رستورانی‌تان لعاب بیندازد باید سبزی آن را خوب سرخ کنید. سبزی قورمه سبزی را به مقداری سرخ کنید که رنگ آن تغییر کند و تیره شود.

-توصیه می‌شود برای داشتن قورمه سبزی رستورانی جاافتاده و غلیظ، سبزی آن را با روغن جامد سرخ کنید. البته اگر سالم بودن خورشت قورمه سبزی را به لعاب‌دار بودنش ترجیح می‌دهید، بهتر است از روغن مایع استفاده کنید.

-اگر خورشت قورمه سبزی‌تان بعد از پخت کامل موادش، آب اضافی داشت باید آبش را تبخیر کنید. برای تبخیر آب اضافی خورشت، در قابلمه را بردارید و شعله را زیاد کنید. البته بهتر است از ابتدا آب زیادی در خورشت نریزید تا در آخر مجبور به تبخیر کردن آبش نشوید.

-به جای لوبیای قرمز می‌توانید از لوبیای چیتی یا چشم بلبلی نیز استفاده کنید.

-استفاده از آب نارنج و آبغوره در این دستور پخت، اختیاری است و به ذائقه شما بستگی دارد.

 

سخن آخر

در این نوشته با طرز تهیه یک قورمه سبزی رستورانی ویژه و لذیذ آشنا شدید. به یاد داشته باشید برای تهیه سبزی این قورمه سبزی از تره، جعفری، شنبلیله، گشنیز و اسفناج استفاده کنید. همچنین از سبزی شنبلیه به مقدار کم استفاده کنید، زیرا استفاده زیاد از آن موجب تلخ شدن قورمه سبزی رستورانی‌تان می‌شود.

برای لعاب‌دار و غلیظ شدن قورمه سبزی رستورانی توصیه می‌شود سبزی آن را ریز خرد کنید؛ در صورتی که سبزی قورمه سبزی را ریز خرد کنید و خوب سرخ کنید، قورمه سبزی‌تان غلیظ و خوش‌رنگ خواهد شد. این قورمه سبزی خوشمزه را درست کنید و از عطر و طعم فوق‌العاده آن لذت ببرید.