ماهی یکی از مواد غذایی هستش که باید توی هفته حداقل دو تا سه مرتبه ازش استفاده کنید. ماهی حسون یکی از انواع ماهیه که می تونید توی بازار پیدا کنید و یک غذای عالی باهاش درست کنید. غذاهای زیادی با ماهی می تونین درست کنید مثل ماهی سرخ شده، ماهی سالمون کنجدی، ناگت ماهی و... . فقط این نیست! شما می تونید از سایت ایران کوک طرز تهیه ادویه غذاهای دریایی مناسب ماهی و میگو رو یاد بگیرید و از نوع بازاریش استفاده نکنید.

شاید بعضی ها ماهی رو به خاطر بوی زیادش دوست نداشته باشن، اما اگه بتونید ماهی رو خوب مزه دار کنید می تونید یه غذای خیلی خوشمزه درست کنید. انواع ماهی رو می تونید هم با نون بخورید و هم با پلو. قبل از اینکه بهتون بگم ماهی حسون رو چطور درست کنید میخوام اطلاعاتی در باره خواص ماهی ها بهتون بدم.

مصرف انواع ماهی ها برای بدن لازم و ضروریه، چون سرشار از مواد مغذی هستند. ویتامین D از جمله مهمترین ویتامین های مورد نیاز بدنه که به وفور توی ماهی وجود داره. همچنین برای تامین امگا 3 بدن از خوردن ماهی غافل نشید.

 

طرز تهیه ماهی حسون

 

مرحله اول : مزه دار کردن ماهی

برای این کار ابتدا یک سینی لبه دار بزرگ بیاورید و تکه های ماهی را روی آن قرار دهید. دو طرف ماهی ها را کاملا به نمک آغشته کنید. از ریختن نمک نگران نشوید زیرا به هنگام سرخ کردن بخش عمده آن از ماهی جدا می شود.  سپس باید آبلیمو را به پشت و روی ماهی ها بزنید، در ادامه زعفران دم کرده را نیز روی آن ها بریزید. پیاز ها را نگینی خرد و به سینی ماهی ها اضافه کنید.

ماهی ها باید به مدت 2 ساعت داخل این مواد بمانند تا کاملا مزه بگیرند. بعد از گذشت این زمان ماهی ها را درآورده و ادویه مخصوص ماهی را به آن ها بمالید تا کاملا طعم دار شوند و بوی زخم ماهی به مشام نرسد.

 

مرحله دوم : آماده کردن ادویه برای سرخ کردن ماهی ها

داخل یک ظرف دیگر آرد، پودر پاپریکا، فلفل سیاه، جوز هندی و سیر را کاملا مخلوط کنید. این مخلوط را کنار بگذارید تا زمانی که می خواهید از آن در زمان سرخ کردن ماهی استفاده کنید.

 

مرحله سوم : آغشته کردن ماهی حسون به پودر آماده شده

نیم ساعت بعد از اینکه ادویه مخصوص ماهی را استفاده کردید، تکه های ماهی را بلند کرده و پیاز های روی آن ها را جدا کنید. سپس تکه های ماهی را داخل پودر آماده شده بغلطانید تا کاملا با آرد و ادویه پوشانده شوند. سعی کنید اصلا از گوشت ماهی بیرون نباشد و کاملا با آرد کاور شود.

 

مرحله چهارم : سرخ کردن ماهی

داخل یک تابه به میزان لازم روغن بریزید و وقتی کاملا داغ شد ماهی ها را داخل آن سرخ کنید. پس از اینکه تمام تکه های ماهی حسون سرخ شد داخل یک ظرف کوچک روغن زیتون بریزید. سپس پیاز هایی که روی ماهی بود را داخل آن ریخته و سرخ کنید. وقتی پیاز ها سبک و کاراملی شدند کشمش و گردوی خرد شده را به آن اضافه کنید. این ترکیب را در کنار ماهی های سرخ شده و پلو میل نمایید. نوش جان

  ماهی حسون بدون مخلفات  

نکات کلیدی برای پخت ماهی حسون

- اگر مقدار آردی که ذکر کردیم برای پوشاندن تکه های ماهی حسون کم است می توانید مقدار آن را اضافه کنید.

- اگر بخواهید یک غذای رژیمی داشته باشید می توانید این غذا را داخل فر درست کنید.

- بهتر است برای سرخ کردن ماهی از تابه تفلون استفاده کنید.

- اگر از آب لیموی تازه برای مزه دار کردن ماهی استفاده کنید طعم بهتری به آن می دهد.

- ترکیب کشمش و گردو در کنار ماهی قابل حذف است.   تصاویر از اینستاگرام: newnegar@ samiei_restaurant@