شاید شما هم اسم خورش داوود پاشا رو شنیده باشید. ما این غذا رو از غذاهای ترکیه میدونیم. ولی دقیقاً مشخص نیست که اصلش مال کجا باشه. از سوریه و لبنان گرفته تا ترکیه و ارمنستان خورش داوود پاشا رو با کمی تفاوت جزئی تهیه میکنن. حتی توی ایران هم غذاهای مشابهی داریم (مثل کله گنجشکی). به هر حال ریشه این غذا مال هر کجا که باشه اون قدر ساده و دوست داشتنیه که حد و اندازه نداره. پیشنهاد میکنم حتماً امتحانش کنید.

اصل خورشت گوشت قلقلی هست. حالا گاهی این کوفته رو همراه با سس گوجه میپزن. گاهی با رب انار. بعضی ها هم اصلاً رب استفاده نمیکنن. در بخش هایی از ترکیه از نعنا هم توی این خورش استفاده میشه. لبنانی ها به این غذا میگن داوود باشا و توی اون از دانه کاج هم استفاده میکنن.

حالا میتونید طرز تهیه خورش داوود پاشا رو بخونید و اون رو طبق سلیقه خودتون تهیه کنید.

 

مواد لازم خورش

طرز تهیه خورش داوود پاشا

 

مرحله اول: تهیه کوفته قلقلی

- بلغور را در مقداری آب خیس کنید و بگذارید 5-10 دقیقه بماند تا کمی نرم شود. اگر بعد از این مدت آبی باقیمانده بود، بلغور را آبکش کنید.

- به اندازه یک سوم پیمانه پیاز رنده کنید (پیاز باقیمانده را حلقه یا خلالی خرد کنید و کنار بگذارید). پیاز رنده شده را با گوشت چرخکرده، بلغور خیس خورده، نمک و فلفل خوب مخلوط کنید. سپس به شکل کوفته هایی به اندازه گردو در بیاورید. حال باید کوفته داوود پاشا را کمی تفت بدهید.

- یک قاشق روغن را در تابه ای بریزید و بگذارید داغ شود. هر طرف از کوفته ها را 3-4 تفت بدهید. نگذارید کامل پخته شود. چون در این صورت کوفته ها حالت خشک پیدا میکنند. کوفته را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

  کوفته قلقلی  

مرحله دوم: تهیه سس خورش داوود پاشا

- پیاز خرد شده را در همان تابه با یک قاشق روغن تفت بدهید تا طلایی رنگ شود. (3 دقیقه روی شعله متوسط)

- پس از این مدت، پوره گوجه فرنگی، آب یا آب مرغ/گوشت، نمک و فلفل و در صورت تمایل رب انار اضافه کنید. هم بزنید تا سس یکنواخت شود.

 

سس گوجه

 

مرحله سوم: پخت خورش

- بگذارید مواد سس چند دقیقه ای با هم حرارت ببینند و ترکیب شوند. سپس کوفته قلقلی های خورش داوود پاشا را اضافه کنید. در تابه را ببندید و 15 دقیقه صبر کنید تا گوشت پخته شود و سس غلیظ شود.

در صورتی که مایل باشید خورش غلیظ تر و جا افتاده تری داشته باشید میتوانید در آخر در تابه را بردارید و بگذارید کمی دیگر روی شعله بماند. خورشت داوود پاشا را با برنج ایرانی سرو کنید. نوش جان!

 

خورشت داوود پاشا

 

نکته های کلیدی تهیه داوود پاشا

- برای لعاب بیشتر، میتوانید در 15 دقیقه آخر یک قاشق چایخوری نشاسته ذرت را در آب حل و به خورش اضافه کنید.

- در صورت تمایل میتوانید کمی سیب زمینی خرد شده هم به خورش اضافه کنید.

- به جای پوره گوجه فرنگی میتوانید از 3 قاشق رب گوجه استفاده کنید.

- بهتر است استاک (آب مرغ/گوشت) را خودتان در منزل تهیه کنید. اما اگر در دسترس نبود از عصاره های آماده هم میشود استفاده کرد.

- این مقدار گوشت و بلغور حدوداً 25 عدد کوفته میشود. -داوود پاشا یکی از انواع غذا با گوشت چرخ کرده می باشد