اگر طرفدار غذاهای گوشتی نیستید و برای وعده های غذایی خود به دنبال غذایی سبک و گیاهی هستید، به شما کوکو اسفناج پنیری را پیشنهاد می کنیم. به ویژه که این روزهای پاییزی برگ اسفناج های تازه به بازار آمده و قطعا شما نیز بر این عقیده هستید که عطر و طعم سبزیجات تازه با سبزیجات بسته بندی و آماده قابل قیاس نیست. پروتئین موجود در اسفناج، باعث شده است تا متخصصان تغذیه آن را جایگزین خوبی برای گوشت به شمار آورند. برای گیاهخوارانی که از محصولات لبنیاتی و مشتقات شیر نیز استفاده میکنند، کوکو اسفناج به سبب سرشار بودن از پروئئین و آهن موجود در تخم مرغ، اسفناج، پنیر و شیر میتواند از وعده های اصلی و مقوی به شمار رود. کوکوی اسفناج هرچند اصلیت ایرانی دارد، اما به شکل های مختلف از جمله پای اسفناج، کیش اسفناج و سوفله اسفناج در رستوران های اکثر کشورهای دنیا سرو میشود. آن چه که باعث قوام و یک دستی این غذا میشود، تخم مرغ و پنیر پارمزان است که پنیر پارمزان در انتهای کار به مخلوط مواد اضافه میشود و طعم بی نظیری به این غذا میبخشد. این غذای خوشمزه را می توان طی پنج مرحله ساده پخت و سرو کرد.

طرز تهیه کوکو اسفناج پنیری

مرحله اول:

اسفناج، جعفری، پیازچه و حبه سیرهای تازه را شسته و خرد کنید؛ دقت کنید ساقه پیازچه ها را کاملا جدا نکنید بلکه بگذارید کمی از ساقه ها بماند تا عطر و طعم بهتری به غذا بدهد. اگر مایل هستید در کوکوی اسفناج پنیری خود از گشنیز استفاده کنید می توانید در این مرحله گشنیزها را همراه با بقیه سبزیجات شسته و خرد کنید.

سبزی های کوکو اسفناج

مرحله دوم:

درون ماهیتابه چند قاشق روغن ریخته و روی حرارت متوسط قرار بدهید. سپس سبزیجات خرد شده را به آن اضافه کرده و تفت بدهید تا نرم شوند و همچنین آب اضافی اسفناج کشیده شود. دقت کنید که بیش از حد سبزیجات را سرخ نکنید چون در این صورت خواص و ویتامین های موجود در آن ها عمدتا از بین میرود.

سرخ کردن سبزی کوکو

مرحله سوم:

درون ظرفی تخم مرغ ها، شیر، پنیر پارمزان و نمک و فلفل را ریخته و با هم مخلوط کنید. سپس این مخلوط را به سبزیجات درون ماهیتابه اضافه کرده و پخش کنید. دقت کنید که پیش از اضافه کردن، مخلوط تخم مرغ را خوب هم بزنید تا بوی نامطلوب تخم مرغ از بین برود.

مخلوط تخم مرغ

مرحله چهارم:

در صورت تمایل، میتوانید مقداری پنیر خامه ای (از هر نوع دلخواه) روی کوکوی اسفناج خود بریزید. در این مرحله حرارت اجاق گاز را کم کرده و اجازه دهید تا تخم مرغ خودش را بگیرد و کوکو اسفناج پنیری شما آماده شود.

پخت کوکو اسفناج

مرحله پنجم:

کوکوی اسفناج شما آماده است. می توانید آن را برش زده و به شکل ساندویچ و یا همراه با سبزی پلو سرو کنید.

کوکو اسفناج خوشمزه

نکات کلیدی تهیه کوکوی اسفناج:

- میتوانید ماهیتابه را چند دقیقه در فر یا ماکروفر قرار داده و با حرارت بالای فر روی کوکوها را طلایی کنید. - هرچه تعداد تخم مرغ های به کار رفته در کوکو بیشتر باشد، شکنندگی کوکو کمتر میشود و احتمال خرد شدن کوکو در هنگام سرو کمتر میشود. - در سرخ کردن و تفت دادن سبزیجان دقت کنید که ابتدا روغن داغ شود و بعد این که به حرارت بالا رسید سبزیجات را اضافه کنید. این کار باعث میشود تا سبزیجات روغن کمتری جذب کنند. - میتوانید پس از پخت کوکو آن را به ظرفی مثل آبکش منتقل کنید و دو الی سه دقیقه اجازه دهید تا روغن اضافی کوکو اسفناج شما گرفته شود. - اگر معمولا کوکوی اسفناج خود را در قالب ساندویچ و با نان میل میکنید، حتما از دستور سوفله اسفناج استقبال خواهید کرد.