نان لیمویی

هیچ نانی مثل نان داغ تازه خانگی نمی‌شود. اما تهیه نان معمولاً دردسر زیادی دارد و باید وقت و زحمت زیادی برای آن کشید. اما این نان لیمویی یک نان فوری است و شبیه به کیک تهیه می‌شود. در ضمن عِطر و طعم لیمو این نان خانگی را بسیار لذیذ و منحصر به فرد می‌کند. نان لیمویی می‌تواند به عنوان صبحانه سرو شود یا حتی به عنوان عصرانه همراه با چای صرف شود.

علاوه بر این، تهیه نان لیمویی خیلی خیلی راحت است و حتی نیاز به همزن هم ندارد. برای همه مراحل می‌توان از چنگال یا قاشق چوبی برای هم زدن استفاده کرد. اما چیزی که باعث می‌شود این نان مرطوب و شیرین شود و طعم لیموی بیشتری پیدا کند یک شربت لیموی ساده و عالی است که در مرحله آخر روی نان مالیده می‌شود. به این ترتیب نان به خودی خود کامل است و صبحانه‌ای عالی را تشکیل می‌دهد.

نان لیمویی

طرز تهیه: ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و اجازه بدهید گرم شود. یک قالب لوف را نیز چرب کنید و کنار بگذارید.

آرد، بیکینگ پودر، نمک و ۱ و ۱/۴ پیمانه شکر را در کاسه بزرگی بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس کره نرم شده اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط تکه تکه‌ای ایجاد شود. پس از آن رنده پوست لیمو را اضافه و مخلوط کنید.

در کاسه کوچکتری، تخم مرغ‌ها را بشکنید و کمی با چنگال بزنید (شدید هم بزنید). شیر را با تخم مرغ مخلوط کنید. سپس این مایع را روی مخلوط آرد بریزید و فقط در حدی هم بزنید که آرد کاملاً خیس شود.

مایه را در قالب آماده شده بریزید و ۱ ساعت تا ۱ ساعت و ربع در فر قرار دهید تا کاملاً پخته شود. با فرو کردن خلال دندان در نان لیمویی از پخته بودن آن مطمئن شوید.

در یک قابلمه کوچک آبلیمو را همراه با دو قاشق شکر باقیمانده بریزید و روی شعله متوسط قرار دهید تا چند قل بخورد و کمی غلیظ شود. شربت آماده شده را با قلمو روی سطح نان بمالید و آن را سرو کنید. نوش جان!

نان لیمویی