حلوای شیر خشک در اصل یک مدل حلوای عربی لطیف و خیلی خیلی خوشمزه است که در ترکیباتش بخشی از آرد با شیر خشک مخصوص آشپزی جایگزین شده است. این نوع شیر خشک با شیرخشک بچه فرق دارد و باید آن را از لوازم قنادی یا فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کنید. حلوای شیر خشک طعم منحصر به فردی دارد و می‌توان آن را به شکل‌های مختلف تزیین کرد. مثلاً برای پذیرایی در مجالس می‌توانید آن را داخل نان تارت های آماده یا کاغذهای مخصوص حلوا بریزید و با خلال پسته، بادام یا پودر نارگیل تزیین کنید. یکی دیگر از انواع حلواهای عربی حلوای دهین است که بیشتر در شهر نجف پیدا میشود.

طرز تهیه حلوای شیر خشک

 

مرحله اول:

ابتدا آرد سفید را داخل قابلمه کوچکی بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید. بهتر است از شعله پخش کن استفاده کنید. آرد را تفت بدهید تا کمی رنگ آن عوض شود و بعد آن را از روی شعله بردارید. شیر خشک را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله دوم:

مجدداً قابلمه را روی شعله بگذارید. روغن و کره را اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا حلوا به قدر دلخواه شما تیره شود. رنگ حلوا به سلیقه شما بستگی دارد. اما در هر صورت بسیار مهم است که در این مرحله مرتباً مخلوط را هم بزنید تا حلوا یکدست بماند و تلخ یا بیش از حد تیره نشود.

مرحله سوم:

بعد از این باید شربت حلوا را تهیه کنید. آب، شکر و مقداری زعفران را داخل قابلمه دیگری بریزید و روی حرارت قرار دهید تا کمی داغ شود. سپس گلاب و هل را هم اضافه کنید. کمی پس از جوشیدن آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم:

وقتی مخلوط آرد به رنگ دلخواه شما رسید، آن را از روی حرارت بردارید . شربت را به تدریج در چند مرحله به آرد اضافه کنید و هر بار هم بزنید تا حلوا به غلظت دلخواه برسد. بسته به نوع آرد ممکن است مقدار کمتری شربت لازم باشد. به هر حال، اگر حلوا بیش از حد رقیق شد می‌توانید دوباره آن را چند دقیقه روی شعله قرار دهید.

وقتی حلوای شیر خشک به غلظت مناسب رسید آن را به ظرف یا نان تارت دلخواه یا کپسول کاغذی منتقل و با خلال پسته، خلال بادام یا پودر نارگیل تزیین کنید.

حلوای شیر خشک