خورشت ناردون شمالی یکی از محبوب ترین غذا ها در بین غذاهای محلی شمال کشور است. این غذا که به جوجه ناردونی، خورشت اناردون و یا خورشت انار دانه نیز معروف است، در بین پیشنهادهای شب یلدا یک پیشنهاد ایده آل محسوب میشود. چرا که شامی مناسب، خوش طعم و خوش رنگ برای شب یلداست. شاید برایتان سوال باشد که خورشت ناردون چیست؟ خورشت ناردونی ترکیبی بینظیر از مرغ و انار است که برای مجالس، عروسی ها و مهمانی های شمالی بسیار رواج دارد اما خورش ناردون با غاز و اردک مجلسی تر است که طرز پخت آن با مرغ تفاوت زیادی ندارد که در نکات کلیدی این غذا به آن اشاره کرده ایم.

جدا کردن دانه انار

برای پخت خورشت ناردون میتوان روش های مختلفی به کار برد. همچنین خورش ناردون گیلانی با خورش ناردون مازندرانی تنها در چند ترفند ساده ی پخت تفاوت دارد و اصل هر دو غذا یکی است. انتخاب مواد اولیه و طعم غذا به ذائقه شما بستگی دارد که خورشت ناردون ترش، شیرین و یا ملس میپسندید. برای یادگیری مرحله به مرحله این غذا، با آموزش خورشت ناردون همراه باشید.

 

طرز تهیه خورشت ناردون

 

مرحله اول:

ابتدا مرغ را بشویید و به قطعات دلخواه برش بزنید. سپس در ظرفی با نمک، فلفل و پاپریکا مزه دار کنید و اجازه دهید تا آماده شدن بقیه مواد استراحت کند تا طعم دار شود.

مرحله دوم:

روغن زیتون را در ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. زمانی که روغن داغ شد مرغ ها را داخل قابلمه قرار دهید و به مدت 8 دقیقه در روغن سرخ کنید. سپس تکه های مرغ را خارج کنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم:

پیاز ها را خیلی ریز خرد کنید و دانه های انار را جدا کنید. قابلمه ای را روی حرارت ملایم گذاشته و پیازها را با کمی روغن به مدت 10 دقیقه تفت دهید تا زمانی که پیازها نرم شوند. سپس سیر رنده شده، گشنیز خرد شده، دانه های انار، نمک و فلفل را اضافه کنید و 5 دقیقه دیگر تفت دهید. (می توانید کمی دانه انار برای تزئین و سرو غذا نگه دارید.)

پیاز خرد کردن

مرحله چهارم:

رب گوجه فرنگی، رب انار و آب انار را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا یک دست شود. زمانی که مایع به جوش آمد مرغ ها را اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید مرغ ها به مدت 30 الی 45 دقیقه بپزند و خورش جا بیفتد.

مرحله پنجم:

زمانی که مرغ ها کاملا پختند و سس خورش غلیظ شد؛ خورشت آماده سرو است. خورشت را با دانه های تازه انار تزیین کنید و همراه با برنج یا نان نوش جان کنید. در کنار این غذا از انواع ترشی نیز میتوان استفاده کرد.

خورش ناردون

نکات کلیدی تهیه خورشت ناردون :

- اگر اناری که استفاده می کنید خیلی ترش است، می توانید 1 قاشق غذاخوری شکر به خورشت اضافه کنید تا طعمی ملس داشته باشید. البته میزان شکر بستگی دارد که تا چه میزان دوست دارید خورشت شیرین شود.

- استفاده از رب گوجه فرنگی اختیاری است ولی اگر میخواهید خورشت خوش رنگ تری داشته باشید توصیه می شود.

- اگر خورش ناردون غاز و یا اردک تهیه می کنید باید یک الی دو حبه سیر بیشتر بریزید و زمان پخت را نیز کمی بیشتر کنید.

- در صورت تمایل به دستور خورش ناردون میتوانید نصف پیمانه آلو بخارا و یا یک قاشق چایخوری گلپر نیز اضافه کنید.

- این غذا با انار خشک هم تهیه می شود. اگر از انار خشک استفاده می کنید باید حتما رب گوجه فرنگی و مقدار بیشتری آب در خورشت بریزید.