یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آشپزی ایرانی، تنوع در غذاها و روش‌های درست کردن آن‌هاست. به همین دلیل غذایی مانند خورشت قیمه را می‌شود با انواع مختلف مواد اولیه و به سبک‌های مختلف پخت. برای مثال اگر می‌خواهید یک خورشت قیمه سالم‌تر بدون سیب‌زمینی یا بادمجان سرخ‌کرده حاوی روغن فراوان درست کنید، می‌توانید قیمه کدو را انتخاب کنید. کدوسبز موقع سرخ کردن روغن بسیار کمی جذب می‌کند، به همین دلیل خورشت قیمه کدو دارای روغن کم‌تر و سالم‌تر است.

کدوسبز دارای خواص فروانی است و مزایای زیادی برای سلامتی دارد. کدوسبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زئاگزانتین است که هر دو خواص ضدپیری دارند. همچنین این دو نوع آنتی‌اکسیدان موجب شفاف شدن و سلامت پوست می‎‌شوند. بهتر است بدانید کدوسبز، یکی از بهترین سبزیجات برای گنجاندن در برنامه غذایی رژیم لاغری است، زیرا کدو دارای کربوهیدرات کم و فیبر بسیار بالاست. به همین با خوردن آن، زمانی طولانی احساس سیری خواهید کرد. بهبود سلامت قلب، کنترل دیابت، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد دستگاه گوارش از دیگر خواص درمانی کدو هستند.

اگر می‌خواهید خورشت قیمه سالم بخورید و از خواص فوق‌العاده کدوسبز بهره‌مند شوید، حتما خورشت قیمه کدو را امتحان کنید. با ایران کوک همراه باشید تا طرز تهیه خورشت قیمه کدوی خوشمزه و سالم را یاد بگیرید.

 

طرز تهیه خورشت قیمه کدو

مرحله اول

برای پخت خورشت قیمه کدو باید لپه را از قبل، چند ساعتی در آب بخیسانید. سپس، آن را کمی در آب بجوشانید، کفش را بگیرید و آبکش کنید.

 

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. بعد پیاز خرد شده را به همراه زردچوبه با کمی روغن خوب سرخ کنید.

 

مرحله سوم

حالا نوبت اضافه کردن گوشت به پیاز است. البته باید قبلش به اصطلاح گوشت را صاف کنید تا آب خورشت‌تان شفاف باشد؛ برای این کار گوشت را در یک قابلمه دارای آبِ در حال جوش بریزید. بگذارید گوشت 5 دقیقه بجوشد و بعد آن را آبکش کنید. گوشت آبکش شده را داخل پیاز بریزید و مقداری تفت دهید تا آبش کشیده شود.

قیمه کدو

 

مرحله چهارم

رب گوجه‌فرنگی را نیز به مواد داخل قابلمه بیفزایید و آن را با بقیه مواد تفت دهید. سپس لپه را نیز اضافه کنید و آن را تا حدی تفت دهید که بوی خامی‌اش گرفته شود.

قیمه کدو

 

مرحله پنجم

اکنون، 3 تا 4 لیوان آب داخل قابلمه بریزید. بعد از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و بگذارید مواد بپزند و خورشت جا بیفتد.

 

مرحله ششم

در این مرحله کدوها را بشویید، از وسط دونیم کنید و با مقداری روغن در ماهیتابه سرخ کنید.

 

مرحله هفتم

لیموعمانی‌ها را نیز بشویید، با چنگال سوراخ کنید و حدود یک ربع در آب بخیسانید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.

 

مرحله آخر

20 دقیقه قبل از برداشتن خورشت قیمه کدو از روی حرارت، کدوهای سرخ شده را به خورشت اضافه کنید. لیموعمانی‌ها، فلفل سیاه و نمک را نیز به خورشت‌تان بیفزایید.

نکات طلایی در پخت خورشت قیمه کدو

-تفت دادن لپه از له شدن آن در خورشت جلوگیری می‌کند. پس، به یاد داشته باشید لپه را خوب تفت دهید.

-پیاز داغ در خورشت قیمه باعث لعاب‌دار شدن آن می‌شود. اگر می‌خواهید خورشت قیمه قیمه کدوی لعاب‌دار داشته باشید، پیاز داغ آن را کم نکنید.

-بعد از ریختن کدوها در خورشت، غذا را زیاد هم نزنید، زیرا باعث له شدنش می‌شود.

 

سخن آخر

در این نوشته طرز تهیه خورشت قیمه کدو را با یکدیگر مرور کردیم و یاد گرفتیم چطور این خورشت سالم و مقوی را درست کنیم. طرز تهیه این خورشت با قیمه مرسوم تفاوتی چندانی دارد و در آن به جای سیب‌زمینی یا بادمجان سرخ‌شده از کدو استفاده می‌شود.

به یاد داشته باشید برای‌اینکه آب خورشت‌تان شفاف باشد، گوشت را قبل از تفت دادن حتما صاف کنید. همچنین برای داشتن خورشت قیمه لعاب‌دار و غلیظ از پیاز داغ فراوان استفاده کنید.