پیتزا از اون غذاهای خوشمزه و دوست داشتنیه که من تا به حال نه دیدم و نه شنیدم که کسی مشکلی باهاش داشته باشه. پیتزا که می دونید اصالت ایتالیایی داره ولی در کشورهای مختلف به روش های مختلف با توجه به ذائقه مردم پیتزاهای متفاوتی تهیه می شه تا هر کسی از خوردنش لذت ببره. من خودم پیتزاهای سبک مثل پیتزا مارگاریتا رو به هر پیتزای دیگه ای ترجیح می دم، چون اصولاً دوست دارم پیتزایی بخورم که بتونم مزه مواد تشکیل دهنده اش رو جدا جدا حس کنم و از خورنشون لذت ببرم.

می شه گفت پیتزا مارگاریتا پیتزای اصیلی است که با مواد غذایی ساده یعنی گوجه و پنیر تهیه می شه پس خوردنش برای کسایی که مثل من عاشق گوجه هستن  می تونه واقعا لذت بخش باشه. در ادامه یه تاریخچه مختصر از پیتزای مارگاریتا میگم. شاید براتون جالب باشه بدونید اسم این پیتزا از کجا اومده. بعد هم روش تهیه پیتزا مارگاریتا خونگی رو مرحله به مرحله آموزش می دم و خوشحال می شم اگر در ادامه مطلب هم با من باشید تا همراه هم از درست کردن این پیتزای اصیل لذت ببریم.

  پیتزا ایتالیایی

پیتزا مارگاریتا چیست؟

یه پیتزای تاریخی که ظاهراً حدود 200 سال پیش آشپزی به اسم رافائل اسپوزیتو اون رو برای اولین بار تهیه کرده. بعضی ها میگن نام پیتزا از ملکه مارگاریتا گرفته شده. اما بعضی هم هستن که میگن دلیل دیگه ای داره. مارگاریتا در زبان ایتالیایی یعنی گل مینا. رافائل برای تهیه این پیتزا پنیر رو به شکل برش های نازک میبریده و دور تا دور پیتزا میچیده. طوری که شبیه گل مینا میشده. به هر حال هیچ کس نمیدونه کدوم یک از این داستان ها در مورد این پیتزای ایتالیایی معروف واقعیت داره. این نکته هم جالبه که پیتزا مارگاریتا با سه رنگ پرچم ایتالیا تهیه میشه: گوجه قرمز، پنیر موزارلای سفید و ریحان سبز. این پیتزا اغلب نان نازک و برشته ای داره.

طرز تهیه پیتزا مارگاریتا

 

مرحله اول:

برای تهیه خمیر پیتزا، آب، شکر، نمک، پودر سیر و مایه خمیر را مخلوط کنید و بعد مخلوط  شیر و روغن را به مواد خشک مخلوط شده بیافزایید و خوب ورز دهید. (به جای این خمیر میتوانید از خمیر پیتزای ایتالیایی که حرفه ای تر است هم استفاده کنید.)

 

مرحله دوم:

پس از اینکه خمیر را خوب ورز دادید ظرف نسبتا بزرگی را کمی چرب کنید و خمیر را در آن قرار دهید و روی ظرف را با پارچه بپوشانید و به مدت یک ساعت خمیر پیتزا مارگاریتا را در دمای محیط استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود.

 

مرحله سوم:

روغن را در تابه بریزید تا گرم شود. سیر را کمی با روغن تفت دهید. بعد پوره گوجه و نمک و فلفل را بیافزایید. صبر کنید تا جوش بیاید سپس شعله را کم کنید. حدود 10-20 دقیقه روی شعله ملایم تفت دهید تا سس گوجه آماده شود. سس باید غلیظ شود و حجمی حدود یک پیمانه پیدا کند.  

مرحله چهارم:

خمیر پیتزا مارگاریتا که به خوبی عمل آمده را پهن کنید و در سینی فر یا قالب پیتزا قرار دهید و بعد سس گوجه پخته شده را روی خمیر پخش کنید.

 

مرحله پنجم:

تکه های پنیر موزارلای تازه را روی خمیر پیتزا مارگاریتا پخش کنید. میتوانید از پنیر های گیلاسی استفاده کنید تا نیازی به خرد کردن نباشد.

  مراحل پیتزا مارگاریتا  

مرحله ششم:

پیتزا را در فر از قبل گرم شده با دمای 280 درجه سانتی گراد (یا بیشترین دمای فر) به مدت 4-7 دقیقه قرار دهید تا خمیر بپزد و پنیر آب شود (برای برشته شدن روی پیتزای مارگاریتا میتوانید در آخر گریل را روشن کنید. ولی حواستان باشد که نسوزد). در آخر برگ های ریحان تازه را روی پیتزا بریزید و آن را سرو کنید. نوش جان.

  پیتزا مارگاریتا ایتالیایی  

نکات کلیدی تهیه پیتزا مارگاریتا

-برای تهیه این پیتزای ایتالیایی می توان از خمیر های آماده و یا حتی نان باگت استفاده کرد.

-به جای گوجه پخته از گوجه آماده و کنسروی و حتی گوجه خام هم می توان در تهیه این پیتزای ساده استفاده کرد.

- با این مقدار مواد میتوانید 2 عدد پیتزا مارگاریتا تهیه کنید. - اگر حداکثر دمای فر شما کمتر است ممکن است زمان پخت بیشتری لازم باشد. البته اگر خمیر را نازک کنید خیلی زود پخته خواهد شد. - اگر به جای پنیر موزارلای تازه از پنیر های پروسس رنده شده استفاده کنید، دیگر پیتزا مارگاریتا نیست. پیتزای پنیر است. - بهتر است پیتزا را داغ و تازه میل کنید. اما اگر مقداری از آن باقی ماند میتوانید آن را در ظرف در بسته داخل یخچال نگهداری کنید. - برای گرم کردن پیتزای سرد میتوانید 10 دقیقه آن را در فر 180 درجه قرار دهید. البته ریحان داخل فر چروکیده میشود. پس بهتر است بعد از گرم کردن پند برگ ریحان تازه دیگر روی پیتزا اضافه کنید.