خورشت بادمجان غذای محبوب همه کسانی است که عاشق انواع خورشت های ایرانی هستند. طرز تهیه خورشت بادمجان یه ترکیب شگفت انگیز از گوشت، بادمجان، گوجه و طعم دهنده های بی نظیر می باشد.

اگه از طرفدارای خورش قیمه بادمجون و یا خورش کدو و بادمجون با مرغ باشین، حتما از این خورشت هم لذت می برین. تهیه کردن خورشت بادمجان رستورانی اون قدرها هم کار سختی نیست. اگه عاشق آشپزی، بادمجان و خورشت خوشمزه اش باشین کاملا شدنیه.

  خورشت بادمجان با غوره

عکس از bahareaali@

 

طرز تهیه خورشت بادمجان ساده

 

مرحله اول طرز تهیه خورشت بادمجان:

پیاز را خرد و ریز کنید. یک قابلمه روی حرارت قرار دهید و داخل آن روغن بریزید. وقتی روغن داغ شد پیاز را تفت دهید تا طلایی رنگ شود. در صورت تمایل میتوانید در این مرحله سیر هم تفت داده و با پیاز مخلوط کنید.

 

مرحله دوم طرز تهیه خورشت بادمجان:

حالا باید زردچوبه، فلفل و ادویه های دلخواه دیگر را به قابلمه اضافه کنید. گوشت گوسفندی یا گوساله که مخصوص خورشت است را در قابلمه بریزید و با پیازها تفت دهید.

 

مرحله سوم:

هنگامی که رنگ گوشت تغییر کرد، آب را اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید گوشت به مدت حدوداً دو ساعت با حرارت ملایم بپزد.

 

مرحله چهارم:

در این مرحله از تهیه خورشت بادمجان نوبت به آماده کردن بادمجان ها میرسد. در حالی که گوشت می پزد، بادمجان ها را بشویید و پوست بگیرید. سپس به شکل دلخواه برش بزنید و در مخلوط آب نمک قرار دهید هم چنین میتوانید روی آن ها را نمک بپاشید. اجازه دهید بادمجان ها به مدت 30 دقیقه الی یک ساعت در مخلوط نمکی بماند تا تلخی آن ها گرفته شود.

 

مرحله پنجم:

حالا بادمجان ها را آب کشی کرده و روی یک حوله کاغذی تمیز بگذارید تا آبشان گرفته شود.

 

مرحله ششم:

مقداری روغن در ماهیتابه دیگری بریزید و بادمجان ها را سرخ کنید. بادمجان ها نباید زیاد از حد نرم شده و نباید خیلی تیره شوند. همین که کمی طلایی مایل به قهوه ای شدند، آن ها را از ماهیتابه خارج کرده و روی حوله کاغذی تمیزی بگذارید تا روغن آن ها گرفته شود.

 

مرحله هفتم:

حالا که گوشت خورش بادمجان تقریبا آماده شده، میتوانید رب گوجه فرنگی را به خورش اضافه کنید. کمی نمک در خورشت بریزید و بعد بادمجان های سرخ شده را به آن بیافزایید.

 

مرحله هشتم:

اگر آب خورشت خیلی کم باشد میتوانید در این مرحله کمی آن را اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و صبر کنید خورش بادمجان نیم ساعت دیگر بپزد. خورش را در ظرف سرو بکشید و به همراه پلو زعفرانی، ترشی زیتون، سبزی تازه و سالاد فصل نوش جان کنید.

  خورشت بادمجان با گوشت

عکس از naqmehhobbies@

 

نکات کلیدی تهیه خورشت بادمجان

  •  خورشت بادمجان با گوجه فرنگی تازه هم تهیه می شود. میتوانید گوجه ها را با روغن کمی تفت دهید و بعد به همراه بادمجان به خورش اضافه کنید. در این روش میتوان از گوجه گیلاسی برای تزیین خورشت بادمجان مجلسی استفاده کرد.
  • برای تهیه خورش بادمجان با مرغ میتوانید از ران یا سینه مرغ استفاده کرده و همان مراحل گفته شده را تکرار کنید. اگر به راهنمایی بیشتری نیاز دارید میتوانید از مطلب خورشت غوره مسما کمک بگیرید. خورش بادمجان بدون گوشت هم تهیه می شود که در آن صورت میتوانید مراحل مربوط به گوشت را حذف کنید. در این روش خورش سریع تر آماده خواهد شد.
  • طرز تهیه خورشت بادمجان شمالی با رب انار است. رب انار را به میزانی که با ذائقه تان تناسب دارد، به همراه بادمجان و قبل از جا افتادن خورشت، اضافه کنید.
  • ادویه هایی که برای این خورش استفاده می شود معمولا دارچین، ادویه کاری، آویشن، فلفل سیاه و پودر سیر است.
  • برای کم کردن مصرف روغن میتوانید گوشت و پیاز را به جای تفت دادن، از ابتدا با مقداری آب بپزید. هم چنین میتوانید خورشت بادمجان با بادمجان کبابی تهیه کنید که غذای شما کاملاً رژیمی باشد.
  •  برخی این خوراک خوشمزه را با طعم ترش می پسندند. در این صورت میتوانید به همراه بادمجان، آب لیمو و یا گوجه سبز به خورش اضافه کنید. البته خورشت بادمجان با غوره یا آبغوره هم محبوبیت بسیاری دارد.
  •  این خورش با گوشت قلقلی، گوشت ماهیچه و گوشت چرخ کرده هم قابل تهیه کردن است.
  •  عکس اصلی این مطلب از صفحه اینستاگرام restaurant.zaferoon@ برداشته شده است.