میشه گفت سوپ لپه یه پیش غذای محبوب بین المللی به شمار میره. توی هر فروشگاه  مواد غذایی به راحتی لپه پیدا میشه. مابقی مواد اولیه این سوپ هم کاملا در دسترس هستند. لپه از انواع مختلف نخود درست میشه.  قبل از اینکه طرز تهیه سوپ خوشمزه لپه رو بهتون یاد بدم، می خوام از خواص زیاد لپه براتون بگم.

این دانه ریز که از خانواده حبوباته خواص بسیار زیادی داره. یکی از خواص قابل ذکرش اینه که کلسترول خون رو پایین میاره. لپه سرشار از فیبر بوده و اگه به رژیم غذایی روزانتون اضافه بشه تقریبا 65 درصد فیبر روزانه بدنتون رو تامین می کنه. همونطور که می دونید فیبر باعث کاهش کلسترول میشه. ایزوفلاون موجود در لپه خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان سینه و پروستات را کاهش می دهد.

قبلا هم دستور غذاهای خوشمزه و متنوعی رو بهتون آموزش دادیم که با استفاده از حبوبات و غلات درست می شدند. غذاهایی مثل شله ماشکی، آش بلغور و ... . اگه امروزم با ما همراه بشید یه سوپ خوشمزه به اسم سوپ لپه رو یاد می گیرید. این سوپ هم مثل سوپ دال عدس یا سوپ تره فرنگی برای پیش غذا یا شام های سبک حرف نداره. به ویژه برای افرادی که علاقه ای به خوردن گوشت ندارند.

 

طرز تهیه سوپ لپه

مرحله اول: خیساندن لپه و بلغور جو

زمانی که قصد درست کردن سوپ لپه را دارید باید از سه ساعت قبل لپه و بلغور جو را جداگانه در آب گرم بخیسانید. این کار باعث می شود که این مواد زودتر پخته شوند. ضمنا نفخ لپه نیز از بین می رود.

مرحله دوم: پختن لپه و بلغور جو

ابتدا لپه را داخل یک ظرف ریخته و کمی زردچوبه به آن اضافه کنید سپس مقداری آب داخل آن ریخته و زمان دهید تا بپزد. در همین زمان داخل یک قابلمه دیگر بلغور جو را با کمی زرچوبه جداگانه بپزید.

مرحله سوم: اضافه کردن سبزیجات

مدتی که از پخت بلغور جو گذشت، هویج رنده شده و ساقه های کرفس نگینی خرد شده را به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم اضافه کردن لپه پخته شده به سایر مواد

وقتی لپه کاملا پخت، آن را به سایر مواد سوپ اضافه کنید. در نهایت نمک، فلفل و زنجبیل را نیز اضافه کرده و اجازه دهید تا سوپ شما با حرارت کم جا بیافتد. تقریبا پس از دو ساعت پخت سوپ لپه شما آماده است آن را سرو کرده و میل نمایید.

سوپ لپه گیاهی  

نکات کلیدی برای تهیه سوپ لپه

- اگر دوست داشته باشید می توانید یک عدد گوجه فرنگی رنده شده و یا یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به سوپ اضافه کنید.

- برای چاشنی غذا می توانید در آخر پخت مقداری آبلیمو داخل آن بریزید.

- برای تزیین سوپ لپه می توانید از مقداری جعفری خرد شده استفاده کنید.

- بعضی افراد دوست دارند که داخل سوپ حتما از گوشت استفاده شود. اصلا نگران نباشید چون این سوپ را نیز می توانید با گوشت قرمز و یا مرغ درست کنید. اگر بخواهید از گوشت استفاده کنید آن را جداگانه با یک عدد پیاز و نمک پخته و سپس آن را ریش ریش کرده و به سوپ لپه اضافه کنید. چون گوشت مرغ زودتر از گوشت قرمز پخته می شود می توانید آن را به همراه لپه بپزید.

سوپ لپه با گوشت و رب  

- این نکته را در نظر داشته باشید اگر از گوشت قرمز استفاده کنید زمان پخت سوپ بیشتر می شود مگر اینکه از قبل گوشت را بپزید و آماده داشته باشید.