خورشت قیمه، یکی از خورشت‌های لذیذ و اصیل ایرانی است که زینت‌بخش سفره‌های ما ایرانی‌ها در بیشتر مهمانی‌هاست. این خورشت خوشمزه به روش‌های مختلف پخته می‌شود و از مواد اولیه متنوعی نیز در آن استفاده می‌شود. قیمه نثار، قیمه بادمجان، قیمه سیب‌زمینی، قیمه زرشک و قیمه کدو از انواع مختلف خورشت قیمه هستند که توسط کدبانوهای ایرانی پخته می‌شوند. امروز قصد داریم طرز تهیه خورشت قیمه زرشک را به شما آموزش دهیم که به دلیل خوش‌رنگ و لعاب بودن، انتخاب مناسبی برای سرو در مهمانی‌هاست. اگر می‌خواهید با نحوه پخت قیمه زرشک آشنا شوید، با ما همراه باشید.

 

خواص میوه زرشک

قبل از شروع آموزش طرز تهیه قیمت زرشک بهتر است کمی نیز با خواص فوق‌العاده زرشک آشنا شویم که کاربرد زیادی هم در آشپزی ایرانی دارد. دانه‌های زرشک بسیار مقوی و سرشار از کربوهیدرات، فیبر و مواد معدنی هستند. بربرین، یکی از مواد موجود در این میوه دارای خواص ضدباکتری، ضدقارچی و ضدپروتوزوآ(تک‌یاختگان) است و به همین دلیل زرشک به جلوگیری از بروز عفونت‌ها در بدن کمک می‌کند.

یکی دیگر از خواص مهم زرشک، تاثیر آن در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کاهش دردهای دستگاه گوارش است. همچنین یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد میوه زرشک به دلیل داشتن خاصیت انقباض‌کنندگی حتی سریع‌تر از برخی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند مشکلات گوارشی را بهبود ببخشد.  پیشگیری و بهبود بیماری دیابت از دیگر مزایای خوردن میوه خوشمزه زرشک است. از طرف دیگر زرشک می‌تواند به بهبود اختلالاتِ سوخت‌وساز چربی‌ها و گلوکز در بدن افراد کمک کند.

 

طرز تهیه خورشت قیمه زرشک

مرحله اول

برای پخت خورشت قیمه زرشک و البته هر قیمه دیگری باید ابتدا، لپه را حدود 2 تا 3 ساعت در آب بخیسانید.

 

مرحله دوم

حالا پیاز را پوست بگیرید و خلالی خرد کنید. در قابلمه موردنظرتان برای خورشت، مقداری روغن بریزید و پیاز را نیز داخل قابلمه بریزید. پیاز را با حرارت متوسط خوب سرخ کنید. سپس، گوشت خورشت را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید.

 

مرحله سوم

در این مرحله آب لپه خیس‌خورده را خالی کنید و آن را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. حالا همه مواد را با هم تفت دهید. سپس، فلفل و ادویه را نیز به مواد بیفزایید.

 

مرحله چهارم

رب گوجه‌فرنگی را داخل مواد خورشت بریزید و آن را با بقیه مواد تفت بدهید. حالا نوبت اضافه کردن زرشک به خورشت است. بعد از افزودن زرشک به مواد داخل قابلمه، یک و نیم لیتر آب به غذا اضافه کنید. در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مواد بپزند.

 

مرحله پنجم

بعد از این‌که گوشت خورشت پخت، نمک را نیز به غذای خود اضافه کنید. اگر آب خورشت‌تان زیاد بود، می‌توانید در قابلمه را بردارید تا آب غذا بخار شود و خورشت‌تان جاافتاده شود. این خورشت را در ظرف مناسب بریزید و با خلال پسته و بادام تزیین کنید. خوشت قیمه زرشک را با سالاد شیرازی، سبزی خوردن و ماست‌وخیار میل کنید و لذت ببرید.

قیمه زرشک

 

سخن آخر

در این نوشته طرز پخت خورشت قیمه زرشک لذیذ و مجلسی را یاد گرفتید و همچنین با خواص فوق‌العاده میوه زرشک آشنا شدید. پس، پخت این خورشت معرکه را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا علاوه بر خوردن یک غذای خوشمزه از خواص درمانی زرشکِ این خورشت نیز بهره‌مند شوید.

همان‌طور که دیدید طرز تهیه خورشت قیمه زرشک تفاوت چندانی با نوع مرسوم آن ندارد فقط بعد از تفت دادن پیاز، گوشت و لپه به آن‌ها مقداری زرشک اضافه می‌کنید. همچنین به دلیل این‌که زرشک طعم ترشی دارد دیگر نیازی به افزودن لیموعمانی به خورشت نیست.