ترشی ازگیل هم مثل ترشی قارچ یا ترشی کیوی چندان شناخته شده نیست. اما واقعا حیفه که این خوشمزه رو درست نکرده و طعم بی نظیرش رو امتحان نکنید. اصلا هرکی این ترشی رو نخوره نصف عمرش بر فناست!! ازگیل میوه ای کوچیک با هسته زیاده. این میوه در شمال کشور پرورش داده میشه و طعمی ترش و شیرین داره. ازگیل خواص زیادی هم داره که البته موضوع بحث ما نیست.

نمی دونم چرا نزدیک پاییز که میشه خانم ها به فکر درست کردن انواع ترشی ها میفتند. گل سرسبد اونا هم که ترشی هفت بیجاره. شاید علتش اینه که زمستون غذاهایی مثل آبگوشت، آش رشته، آش بلغور و ... بیشتر می چسبند. حالا اگه کنارشون یه کاسه ترشی نباشه که اصلا معنی نداره! در این میان هستند خانم هایی که به دنبال ترشی های جدید و متفاوت هستند. ما هم تصمیم گرفتیم طرز تهیه ترشی ازگیل رو به دو روش آموزش بدیم باشد که کمکی به خانم های خاص کرده باشیم!

 

طرز تهیه ترشی ازگیل (روش اول) 

 

مرحله اول: شست و شو و آماده سازی ازگیل ها

ازگیل ها را به خوبی شسته و در صافی بریزید. اجازه دهید آب آنها کاملا تخلیه و خشک شوند. سپس ازگیل ها را رنده کنید. برای این کار از رنده درشت استفاده کنید. ازگیل هسته زیادی دارد. پس به هنگام رنده کردن مراقب دستان خود باشید.

 

مرحله دوم: درست کردن مایع ترشی

تمر هندی را در سرکه حل کنید. اگر از تمر هندی بی هسته برای درست کردن ترشی ازگیل استفاده کنید بهتر است. برای آنکه تمرهندی به خوبی در سرکه حل شود آنها را روی حرارت قرار دهید. وقتی سرکه و تمرهندی به خوبی مخلوط شدند ظرف را از روی حرارت برداشته و مایع به دست آمده را از صافی رد کنید. انجام این کار تمام ناخالصی های تمرهندی را می گیرد.

 

مرحله سوم: آماده سازی نهایی ترشی ازگیل 

ازگیل های رنده شده  و یک قاشق غذاخوری نمک را به محلول سرکه و تمرهندی اضافه کنید. تمامی مواد را روی حرارت قرار دهید تا به غلظت نسبی برسد. در اینجا شکر را نیز به ترشی افزوده و بعد از آنکه حل شد حرارت را خاموش کنید. اجازه دهید مواد خنک شوند. سپس ادویه و یک قاشق دیگر نمک داخل ترشی بریزید.

طعم آن را تست کنید. اگر احساس کردید به نمک بیشتری نیاز دارد یک قاشق باقی مانده را نیز اضافه کنید. مقدار نمک این ترشی بستگی به ذائقه خودتان دارد. ترشی را در شیشه ای با درب محکم ریخته و در جای خنک قرار دهید. بعد از یک هفته ترشی ازگیل شما آماده است. می توانید حتی آن را به تنهایی و به عنوان ترشک میل نمایید.

 

طرز تهیه ترشی ازگیل (روش دوم) 

در این روش نیازی نیست که ازگیل ها رنده شوند و به صورت درسته مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین تمرهندی نیز در این روش حذف شده است. برای تهیه ترشی ازگیل با روش دوم به مواد زیر نیاز دارید: ترش

 

ازگیل  1 کیلوگرم

آب جوش  1 لیتر

نمک  100 گرم

سرکه  به مقدار لازم

 

ابتدا ازگیل ها را شسته و خشک کنید. سپس آنها را در شیشه ای که می خواهید ترشی بیندازید، بچینید. نمک را در آب جوش به خوبی حل کنید. سپس به نسبت دو به یک روی ازگیل سرکه و آب نمک بریزید. یعنی دو پیمانه سرکه و یک پیمانه آب نمک. این کار را تا جایی ادامه دهید که ازگیل ها کاملا با محلول سرکه و آب نمک پوشانده شوند. درب ظرف را بسته و در جای خنکی قرار دهید تا ترشی ازگیل برسد.

  ترشی با ازگیل سالم

نکات کلیدی در تهیه ترشی ازگیل

- در روش دوم در صورت تمایل می توانید مقداری ادویه  و یک تکه چوب دارچین داخل ترشی بریزید.

- اگر مایلید ازگیل را شور بیندازید مقدار نمک را در روش اول بیشتر کنید. در روش دوم نیز جای سرکه و آب نمک را تغییر دهید. اما در کل شور برای فشار خون مضر است.