یکی از المانهای اصلی هر صبحانه کامل و خوشمزه ای تخم مرغ هست. بعضی ها تخم مرغ آبپز دوست دارند، بعضی ها املت گوجه. اما مطمئنم هیچ کس نیست که نیمرو دوست نداشته باشه (شایدم اشتباه کنم ولی من تا حالا کسی رو ندیدم که دوست نداشته باشه).

تازه فقط صبحانه هم نیست. هر دانشجوی خوابگاهی و هر کسی که تنها زندگی کرده باشه لا اقل یک بار در زندگیش روغن رو توی ماهیتابه داغ کرده و تخم مرغ رو داخلش ریخته و چند دقیقه بعد هم به خودش گفته شام آماده است!

نیمرو با این که یکی از ساده ترین غذاهاست اما به شکل های مختلفی میشه تهیه ش کرد. مثلاً میشه تخم مرغ رو هم زد که این مدل نیمرو به انگلیسی میشه scrambled egg (البته یکم تفاوت داره که بعداً توی قسمت نیمروی همزده بیشتر توضیح میدم). یا میشه تخم مرغ رو درسته توی تابه ریخت و درست نزد تا زرده و سفیده از هم جدا بمونه که اون وقت میشه sunny-side-up.

از این مدل های کلاسیک که بگذریم، مدل های جدیدی هم هست که شاید اسمش هم نشنیده باشید! خلاصه توی این مطلب میخوام در مورد انواع نیمرو با شما صحبت کنم. این طوری میتونید به صبحانه تون تنوع بدید. برای بچه های بهانه گیر هم عالیه.

مدل های مختلف رو امتحان کنید و ببینید کدوم بیشتر مورد استقبال خونواده قرار میگیره. اگه تنها هستید هم لااقل اگه قراره نیمرو بخورید هر دفعه یه مدل جدید بخورید تا ازش زده نشید. اینو به خصوص برای کسایی میگم که رژیم کتوژنیک رو دارن امتحان میکنن.

اگه نمونه برنامه رژیم کتو رو دیده باشید میدونید که خیلی وقت ها برای صبحانه تخم مرغ نیمرو باید مصرف بشه. پس میتونید با این روش ها به غذاتون تنوع بدید. در ادامه 7 نوع نیمروی خوشمزه رو بهتون معرفی میکنم و طرز تهیه شون رو توضیح میدم. در آخر هم در مورد کالری نیمرو میگم که چطور حسابش کنید. پس تخم مرغ، روغن، نمک و فلفل رو آماده کنید و همراه ما باشید.

راستی طی این مطلب سعی میکنم در هر قسمت به اسم هر نوع نیمرو به انگلیسی هم اشاره کنم تا اگر در کشور دیگه ای خواستید توی رستوران تخم مرغ سفارش بدید بتونید دقیقاً همون نوع نیمرویی میخواین رو توی منوی صبحانه پیدا کنید.

  انواع نیمرو  

طرز تهیه نیمرو خوشمزه با 8 روش مختلف

 

نیمرو ساده

نمیدونم تعریف شما از نیمرو چیه. ولی احتمال زیاد منظورتون از نیمرو (fried egg) همون sunny-side-up هست که در اون زرده و سفیده از هم جدا هستن. در واقع زرده وسط سفیده مثل خورشید دیده میشه و برای همین هم این اسم رو روش گذاشتن. نکته مهم در مورد این نوع نیمروی ساده اینه که باید سلیقه کسی که دارید براش صبحانه درست میکنید رو در نظر بگیرید. اگه دوست دارید زرده تخم مرغ نیمرو اصلاً سفت نشده باشه میتونید این نوع بهترین گزینه برای شماست. طرز تهیه نیمرو ساده sunny-side-up به این صورت هست که کف تابه به اندازه کافی روغن میریزید (قدری که کامل همه جای تابه چرب بشه). میگذارید کمی داغ بشه. بعد تخم مرغ ها رو داخل تابه میشکنید و دست نمیزنید تا زمانی که سفیده کاملاً پخته و سفید رنگ بشه. حالا تا زرده هنوز سفت نشده با یه کفگیر نازک بزنید زیرش و به بشقاب منتقلش کنید.   نیمرو ساده  

نیمروی دو رو

راستش این اسم رو از خودم در آوردم. چون توی فارسی اسم خاصی براش نداریم تا جایی که میدونم. شروع مراحل طرز تهیه نیمروی دو رو هم مثل نیمرو ساده هست که بالاتر گفتیم. اما وقتی سفیده خودش رو گرفت به جای خارج کردن نیمرو از تابه کف گیر رو میزنید زیرش و با حرکت چرخشی دست اون رو بر میگردونید. حالا بسته به سلیقه میتونید: 1- یک دقیقه صبر کنید. به این ترتیب زرده هنوز در وسط نیمرو سفت نشده. (over-easy) 2- دو دقیقه صبر کنید. به این ترتیب زرده فقط تا حدودی سفت میشه. (over-medium) 3- بیشتر از دو دقیقه صبر کنید. به این ترتیب دو طرف زرده کاملاً سفت میشه. (over-well یا over-hard) در آخر کمی نمک و فلفل بزنید و سرو کنید.   تخم مرف دو رو  

نیمرو هم زده

حالا میرسیم سراغ نیمروی مورد علاقه خودم. طرز تهیه نیمرو همزده یا scrambled egg به این صورت هست که تخم مرغ ها با کمی نمک در کاسه ای جداگانه هم زده شده و بعد داخل تابه با روغن داغ ریخته میشن. در طول پخت هم همزده باز میشن.

گاهی یکی دو قاشق شیر، خامه یا خامه ترش هم بهش اضافه میکنن. این مدل هم از نظر میزان پخت و هم زدن تخم مرغ نیمرو میتونه انواع مختلفی داشته باشه. دو نوع معروفش نیمروی همزده آمریکایی و فرانسوی هست.

نیمرو همزده آمریکایی (American scrambled egg) زرده و سفیده مدام داخل تابه (روی حرارت کم یا متوسط) هم زده میشوند تا زمانی تخم مرغ نیمرو کاملاً پخته شود.   نیمروی همزده فرانسوی (French scrambled egg) زرده و سفیده روی حرارت غیر مسقیم (روش بنماری) هم زده میشوند تا تخم مرغ کاملاً پخته شود. این روش ممکن است تا 40 دقیقه طول بکشد. و نیمروی شما کاملاً نرم و یکدست میشود.   نیمروی نیم همزده (Lightly scrambled egg) در این مدل، نیمرو روی حرارت مستقیم پخته میشود ولی تنها کمی هم زده میشود به طوری که رده های زردی و سفیدی جدا از هم دیده میشوند.   اگر اصطلاح soft scrambled egg رو شنیدید ممکنه منظور همون نوع فرانسوی باشه. اما ممکن هم هست منظور نیمروی همزده آمریکایی باشه که زرده اش هنوز کمی حالت خامی دارد.  

نیمرو همزده

 

نیمروی پفکی

و اما نیمروی مورد علاقه همه: نیمروی پفکی که البته در انگلیسی بهش املت پفکی میگن (fluffy omelette). اما چون ما ایرانی ها معمولاً فقط املت با گوجه رو به این اسم میشناسیم به نظرم این اسم مناسب تر اومد.

طرز تهیه نیمرو پفکی خوشمزه به این ترتیب هست که زرده و سفیده رو از هم جدا و جداگانه با همزن حسابی میزنید. بعد اون ها رو با هم مخلوط میکنید. نمک و فلفل و در صورت تمایل پنیر رنده شده بهش اضافه میکنید. و روی شعله ملایم با کره یا روغن سرخ میکنید تا حسابی پف کنه و پخته بشه. واقعاً بی نظیره. از دستش ندید.

  نیمرو پفکی  

نیمروی ابری

این نوع نیمروی فانتزی نیاز به همزن برقی داره. همون طور که قبلاً در طرز تهیه نیمروی ابری گفتیم سفیده تخم مرغ رو باید جدا کنید و با همزن برقی بزنید تا مثل ابرهای آسمون حسابی پف کنه. بعد کف سینی فر میریزید. زرده رو وسطش قرار میدید و در فر میپزید. نیمروی فانتزی ابری رو میتونید برای بچه ها تهیه کنید و بشقابشون رو با سبزیجات تزئین کنید.   نیمروی ابری  

نیمرو بدون روغن

نیمروی بدون روغن یا poached egg شبیه به تخم مرغ آبپزه ولی بدون پوست آبپز میشه. طرز تهیه نیمرو بدون روغن رو قبلاً توضیح دادیم. با این روش میتونید یه صبحانه خوشمزه و سالم درست کنید.

این طوری کالری نیمرو خیلی کمتر میشه. کافیه یه نگاه به لیست کالری هایی که در آخر این مطلب اومده بندازید تا تشویق بشید این مدل نیمرو رو امتحان کنید. مقدار پختن و سفت شدن زرده در این روش هم بستگی به خودتون داره.

معمولاً 2-4 دقیقه کافی هست. اما گه چندین تخم مرغ همزمان میخواین داخل قابلمه بریزین یا در ارتفاع خیلی زیاد (بیش از 600 متر) آشپزی میکنید ممکنه زمان بیشتری برای پخت لازم باشه.

  نیمرو بدون روغن  

تست تخم مرغ

تست تخم مرغ هم شبیه نیمرو ساده است که اول از همه طرز تهیه ش رو توضیح دادیم. با این تفاوت که وسط یه نون تست رو سوراخ میکنید و تخم مرغ رو داخل اون میریزید. این روش مدل های دیگه ای هم داره. نیمرو قالبی با فلفل دلمه هم به روش مشابهی تهیه میشه و قبلاً طرز تهیه ش رو برای شما عزیزان گفتیم.  

تست تخم مرغ

 

نیمرو سبزیجات

و بالاخره آخرین روش: نیمروی سبزیجات که باز هم شبیه به نیمروی ساده است اما روی مقداری سبزیجات رشته شده ریخته میشه و به همراه سبزیجات پخته میشه. برای تهیه نیمرو سبزیجات میتونید از کدو سبز، هویج، چغندر یا هر نوع سبزی دیگه ای که دوست دارید استفاده کنید. حتی میتونید سبزیجات مختلف رو با هم مخلوط کنید.

 

نیمروی سبزیجات

 

کالری نیمرو چقدر است؟

اول از همه بگم اصولاً درست نیست بپرسید کالری نیمرو چقدره؟ به طور متوسط میشه گفت یک عدد  تخم مرغ بزرگ که در روغن کم سرخ شده باشه 90 کالری داره. اما کالری هر غذا به عوامل زیادی بستگی داره.

مثلاً اینجا اندازه تخم مرغ، نوع و مقدار روغن یا کره اهمیت داره. اما خب باید اینم بگم که کالری روغن های مختلف خیلی با هم تفاوت نداره. پس کافیه به طور کلی بدونید هر عدد تخم مرغ، هر قاشق روغن و هر قاشق کره چقدر کالری داره.

به این ترتیب میتونید کالری نیمرو با روغن، کالری نیمرو بدون روغن یا هر نوع دیگه ای از این غذا رو با جمع کالری موادی که داخلش استفاده شده حساب کنید. ادویه کالریش نزدیک به صفره پس حسابش نمیکنیم.

کالری نیمرو به طور متوسط:   کالری مواد لازم نیمرو: 1 عدد تخم مرغ بزرگ = 72 کالری 1 عدد تخم مرغ متوسط = 63 کالری 1 عدد تخم مرغ کوچک = 54 کالری 1 قاشق روغن = 120 کالری 1 قاشق کره = 102 کالری   کالری مواد اضافی احتمالی: 1 پیمانه اسفناج = 7 کالری 1 عدد گوجه متوسط  = 24 کالری 1 عدد کدو متوسط = 33 کالری 1 قاشق شیر پرچرب = 10 کالری 1 قاشق خامه 30% چربی = 44 کالری نصف پیمانه پنیر موزارلا رنده شده = 158 کالری   مثال: خب حالا که کالری مواد لازم رو دیدید بیاید یه مثال فرضی رو با هم حل کنیم. فرض کنید میخواین برای دو نفر با 4 تا تخم مرغ متوسط، 2 قاشق روغن مایع و یک قاشق کره نیمرو درست کنید. 2 پیمانه اسفناج هم میخواین بهش اضافه کنید تا نیمرو مقوی تری داشته باشید. کالری نیمرو برای هر نفر چقدر میشه؟ . . . جواب: 304 کالری (البته اگه دقیقش رو بخواید باید ببینید چقدر از روغن کف تابه مونده و کالریش رو کم کنید. 304 کالری با فرض این هست که کل روغن و کره جذب تخم مرغ شده.)