امروزه، رژیم غذایی گیاهخواری به یکی از رژیم‌های غذایی محبوب و نسبتا پرطرفدار تبدیل شده است؛ افراد به دلایل مختلف مانند پاسداری از محیط زیست به این رژیم غذایی روی می‌آورند. عده‌ای فکر می‌کنند در صورت روی آوردن به گیاهخواری گزینه‌های انتخابی آن‌ها در بین انواع غذاهای سنتی محدود می‌شود و نمی‌توانند بسیاری از خورشت‌های ایرانی را بخورند. هرچند برعکس تصور این افراد آشپزی ایرانی بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌توان به راحتی گوشت در غذاهای ایرانی را با مواد دیگری جایگزین کرد.

امروز، قصد داریم نحوه پخت قورمه سبزی گیاهی را به دو روش مختلف آموزش بدهیم؛ این دو نوع قورمه سبزی‌ گیاهی در طعم و عطر چیزی کمتر از نوع مرسوم قورمه سبزی با گوشت ندارند و حتی سالم‌تر از خورشت قورمه سبزی سنتی هستند.

 

طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ

مرحله اول

سبزی قورمه سبزی را پاک کنید، بشویید و آبکش نمایید. سپس، سبزی‌ را خوب سرخ کنید تا حدی که رنگ آن‌ تغییر کند.

 

مرحله دوم

لوبیا قرمز را نیز از شب قبل بخیسانید و چند بار آب‌شان را عوض کنید.

 

مرحله سوم

حالا پیاز را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. بعد پیاز خرد شده را به همراه روغن و زردچوبه در ظرف مورد نظر تفت دهید تا سبک شوند.

 

مرحله چهارم

در این مرحله قارچ‌ها را بشویید، خرد کنید و سپس، همراه کمی فلفل سیاه به پیاز اضافه کنید. قارچ‌ها را خوب تفت دهید تا آب‌شان کشیده شود.

 

مرحله پنجم

حالا باید سبزی را به مواد داخل قابلمه بیفزایید و کمی با مواد تفت دهید. سپس، لوبیا قرمز را که قبلا با کمی آب نیم‌پز کرده‌اید و آبش را دور ریخته‌اید، به مواد اضافه کنید. اکنون چند لیوان آب داخل قابلمه بریزید و بعد از جوش آمدن آب، در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید خورشت بپزد.

 

مرحله ششم

لیموعمانی‌ها را بشویید، به دونیم کنید و هسته آن‌ها را در بیاورید و 30 دقیقه قبل از برداشتن خورشت از روی حرارت، آن‌ها را همراه نمک و زعفران به مواد اضافه کنید. خورشت که غلیظ و جاافتاده شد، آن را از روی شعله بردارید. حالا قورمه سبزی گیاهی شما آماده است.

 

مواد لازم برای قورمه سبزی گیاهی با سویا

سبزی قورمه سبزی 500 گرم

سویای درشت فرآوری شده  150-100 گرم

لوبیا قرمز یک پیمانه

لیمو عمانی 6-5 عدد

پیاز متوسط 1 عدد

زردچوبه، فلفل سیاه، ادویه و نمک به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

 

طرز پخت قورمه سبزی گیاهی با سویا

مرحله اول

لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چندبار نیز آب آن‌ را عوض کنید. بعد آن را در ظرف جداگانه‌ای بپزید.

 

مرحله دوم

سبزی قورمه سبزی که قبلا آن را شسته‌اید و خرد کرده‌اید، داخل یک ماهیتابه مناسب بریزید و خوب سرخ کنید.

 

مرحله سوم

سویا را در یک کاسه بریزید، مقداری آب جوش به آن‌ اضافه کنید و بگذارید حدود یک ربع خیس بخورند تا نرم شوند.

مرحله چهارم

پیاز را نگینی خرد کنید و در قابلمه بریزید. سپس، آن‌ را با مقداری روغن تفت دهید. حالا، سویا را از آب درآورده و آبکش کنید. سویای آبکش شده را نیز داخل قابلمه بریزید و به همراه زردچوبه، ادویه و فلفل تفت دهید.

 

مرحله پنجم

بعد از چند دقیقه تفت دادن سویا، سبزی‌ سرخ شده را نیز به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. حالا لیموعمانی‌ها را بشویید، با چنگال روی آن‌ها را سوراخ کنید و داخل مواد بیندازید. سپس دو لیوان آب داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید مواد بپزد.

 

مرحله ششم

نیم ساعت قبل از برداشتن خورشت از روی حرارت، لوبیای پخته و نمک را نیز اضافه کنید. این قورمه سبزی خوشمزه را بپزید و از طعم فوق‌العاده آن لذت ببرید.

قورمه سبزی با سویا

 

سخن آخر

قورمه سبزی با قارچ و قورمه سبزی با سویا، دو روش پخت قورمه سبزی برای گیاهخوارها هستند که جایگزین مناسبی برای قورمه سبزی با گوشت هستند. این دو نوع قورمه سبزی گیاهی نه تنها از قورمه سبزی سنتی با گوشت سالم‌تر هستند بلکه، طعم و عطر فوق‌العاده‌ای هم دارند.

برای پخت قورمه سبزی با قارچ و قورمه سبزی باید لوبیا را از شب قبل بخیسانید و چندباری هم آب آن را عوض کنید. در دستور تهیه این خورشت‌ها، استفاده از لوبیا قرمز توصیه شده است اما، می‌توانید به جای آن از لوبیا چیتی یا لوبیا چشم بلبلی استفاده کنید.