شاید تا به حال برای شما هم پیش اومده که یک غذا یا خوردنی رو مدت ها پیش خورده باشید و طعم خوبش هنوز که هنوزه زیره زبونتون باشه ولی نمی دونید اسمش چیه و از کجا می تونید تهیه اش کنید. این اتفاق زمانی که خیلی کم سن و سال بودم برای من افتاد و روزی یکی از دوستان تعدادی نان کوچک کلوچه شکل برامون آورد و من که همیشه  عاشق نون بودم و هستم از ذوق فقط خوردمشون و حتی یادم رفت اسمش رو بپرسم و تا مدت ها دنبال اسم اون نون بودم. این ماجرا ادامه داشت تا اینکه روزی به همدان سفر کردم و در عین ناباوری با سوغاتی همدان یعنی نان کماج آشنا شدم و فهمیدم این همون معمای دوران کودکی منه که بالاخره کشفش کردم و توی بیشتر مغازه ها بسته هایی از این نان خوشمزه رو دیدم و حسابی ذوق کرده بودم.

 

کماج سنتی

 

نان کماج در شهرهایی مثل اصفهان، قزوین، و شهرهای شمالی  پخته می شه ولی تا جایی که من دیدم و شنیدم بیشتر افراد کماج رو مختص شهر همدان می دونن و نان کماج همدان معروفه ولی کماج رو می شه به راحتی توی خونه تهیه کرد و از درست کردن و خوردنش لذت برد. باتوجه به خاطره ای که از این نان محلی دارم امروز دوست دارم تجدید خاطره ای کنم و روش تهیه نان کماج خانگی رو آموزش بدم و شما را هم با این حس و حال خوبم شریک کنم.

   

طرز تهیه نان کماج

مرحله اول:

شکر، نمک،آرد الک شده و مایه خمیر خشک را با هم مخلوط کنید.

 

م.اد اولیه

 

مرحله دوم:

تخم مرغ را خوب بزنید تا از لختگی در بیاد و شیر و  روغن مایع رو بهش اضافه کنید.

 

مرحله سوم:

وسط آرد را گود کنید و مخلوط شیر و تخم مرغ رو اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید و به خوبی ورز دهید تا خمیر نان کماج آماده شود و به دست نچسبد.

 

مرحله چهارم:

خمیر نان را به شکل دایره در آورید و آن را در ظرف مناسبی که کمی چرب شده قراز دهید و روی ظرف را با دستمال نخی بپوشانید و یک ساعت در دمای محیط استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود. (اگر در فصل سرما نان کماج تهیه می کنید می توان خمیر را برای بهتر عمل آمدن کنار وسایل گرمایشی قرار داد.)

 

خمیر کماج

 

مرحله پنجم:

خمیر آماده شده را به وسیله وردنه باز کنید و قالب بزنید و در سینی فر قرار دهید و  از مایه رومال یعنی ترکیب تخم مرغ زده شده با شیر و شکر، روی آن  بمالید.

 

مرحله ششم:

 روی خمیر به وسیله مهر مخصوص خمیر شکل بیاندازید و مقداری سیاهدانه یا کنجد روی آن بپاشید .

 

خمیر

 

مرحله هفتم:

سینی را در فر از قبل گرم شده با دمای 170 درجه سانتی گراد به مدت 30 دقیقه قرار دهید تا نان به خوبی مغز یپخ شود و برای طلایی شدن روی نان گریل را زوشن کنید.(دقت کنید دمای فرها متفاوت است پس زمان پخت را با توجه به دمای فر خود تنظیم کنید)

 

 

مرحله هشتم:

کماج پخته شده را پس از خنک شدن به وسیله کاردک یا کفگیر از سینی جدا کنید و با شیر و چای سرو کنید.

 

 

نکات کلیدی تهیه نان کماج

-برای تهیه این کلوچه سنتی اگر مهر مخصوص ندارید از وسایل ساده آشپزخانه برای شکل انداختن اسنفاده کنید و یا بدون طرح انداخت آن را آماده کنید.

-اگر دوست دارید نان کماج با مغز داشته باشد مقداری پودر گردو، دارچین، کره ذوب شده و شکر را محلوط کنید و وسط خمیر قرار دهید.

-من برای تهیه هر نانی مقداری از آرد را نگه می دارم تا در صورت چسبنده بودن به خمیر اضافه کنم چون میزان چسبندگی آرد ها متفاوت است.

-اگر آرد را طبق این دستور یکباره اضافه کریدید و حس کردید خمیر چسبنده است نگران نباشید و از آرد مازاد بیش از حد استفاده نکنید چون این مشکل در اثر ورز دادن و استراحت خمیر از بین می رود.