املت گوجه فرنگی یکی از دوست داشتنی ترین و ساده ترین غذاهاییه که بین ما ایرانی ها محبوبیت خاصی داره. املت هم میتونه یه صبحونه دلچسب باشه، هم عصرونه و حتی یه شام سبک. محاله هر کدوم از ما یک عالمه خاطره ی خوش با این غذا نداشته باشیم.

مطمئن هستم اگه همین الان یکم فکر کنین کلی خاطره به ذهنتون میاد. این غذای جذاب که خیلی راحت و سریع آماده میشه، خیلی وقت ها که عجله داریم به کمکمون میاد.

خواص املت گوجه هم زیاده، چون یه ترکیب عالی و خوش طعم از تخم مرغ، گوجه فرنگی تازه و ادویه های مفیده.

املت گوجه فرنگی و سیب زمینی، قارچ، فلفل دلمه و ... هر کدوم از انواع املت هستن و به طور مستقل یه غذای هیجان انگیز به حساب میان.

ولی در این دستور ما به املت گوجه ساده می پردازیم. در ادامه در مورد املت گوجه فرنگی صحبت می کنیم و نکاتی که شاید نیازتون بشه رو میگیم. خب اگه برای تهیه کردن یه املت گوجه خوشمزه آماده هستین، همراه ما باشین.

بعد از تهیه این املت جذاب اگه دوست دارین به آشپزیتون تنوع بیشتری بدین پیشنهاد می کنیم املت فرانسوی، املت پنیری، تخم مرغ ابری و املت ژاپنی رو هم امتحان کنین.

  املت گوجه با سیر  

طرز تهیه املت گوجه فرنگی خوشمزه

 

مرحله اول: مواد را آماده کنید.

مواد اولیه مورد نیاز را آماده کرده و گوجه و پیاز را نگینی خرد کنید.

  آماده سازی مواد  

مرحله دوم: پیاز را تفت بدهید.

یک ماهیتابه را روی حرارت بگذارید و مقداری روغن در آن بریزید. حرارت باید ملایم باشد. وقتی روغن داغ شد، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید. حدودا 5 دقیقه پیازها را تفت دهید تا پیازها طلایی رنگ شوند اما ترد بودن بافت خود را حفظ کنند.

  سرخ کردن پیاز  

مرحله سوم: گوجه را اضافه کنید.

حالا گوجه فرنگی خرد شده را به ماهیتابه اضافه کنید. هم زدن و تفت دادن گوجه و پیاز را چند دقیقه دیگر ادامه دهید تا آب گوجه فرنگی کشیده شود. در تهیه املت گوجه این بستگی به سلیقه شما دارد که چقدر گوجه را بپزید.

اگر دوست دارید گوجه کاملا له شود و دیده نشود باید شعله را خیلی کم کنید و مدت بیشتری آن را بپزید. دست از هم زدن بر ندارید و با پشت قاشق چوبی گوجه را له کنید.

  تفت دادن گوجه  

مرحله چهارم: به تخم مرغ نمک و فلفل بزنید.

در همان حال که گوجه فرنگی در حال پخت است، در یک کاسه کوچک تخم مرغ ها را بشکنید. سپس نمک و فلفل را به میزانی که با ذائقه خودتان تناسب دارد، اضافه کنید.

  آماده کردن تخم مرغ  

مرحله پنجم: تخم مرغ املت گوجه را هم بزنید.

حالا تخم مرغ های املت گوجه فرنگی را به کمک یک چنگال یا همزن دستی خوب بزنید تا یکدست شود.

  زدن تخم مرغ  

مرحله ششم: تخم مرغ را به گوجه اضافه کنید.

تخم مرغ ها را به مخلوط گوجه و پیازی که روی حرارت گذاشته اید، اضافه کنید. حالا تخم مرغ ها را به میزانی که تمایل دارید بپزید. اگر دوست دارید تخم مرغ عسلی باشد، آن را زودتر بردارید وگرنه صبر کنید تا کاملا سرخ و خشک شود.

  افزودن تخم مرغ  

مرحله آخر: املت گوجه را سرو کنید.

املت را در ظرف سرو بکشید و به همراه نان و سبزی تازه میل کنید. نوش جان.

  املت گوجه فرنگی  

نکات کلیدی تهیه املت گوجه فرنگی

- روش دیگر برای تهیه این املت این است که گوجه فرنگی را رنده کنید و پیازها را ریز خرد کنید. در این روش باید ابتدا پیاز را در روغن تفت دهید. در صورت تمایل کمی زردچوبه به آن بیفزایید.

سپس گوجه فرنگی را اضافه کرده و تا حدی تفت دهید که سس غلیظ شود. نمک و فلفل را به تخم مرغ ها اضافه کنید و با هم در ماهیتابه بریزید. در این روش دیگر گوجه و پیاز را زیر دندان احساس نخواهید کرد.

  املت گوجه هم زده  

- کندن پوست گوجه روش ساده ای دارد. اول باید یک کاسه پر از یخ و یک قابلمه محتوی آب در حال جوش آماده کنید. سپس گوجه های درسته را درون قابلمه آب جوش بریزید. حدودا سه دقیقه صبر کنید. بعد گوجه ها را از آب جوش خارج کرده و فورا در کاسه محتوی یخ قرار دهید.

پس از چند ثانیه با دست پوست گوجه ها را بگیرید. حالا گوجه ها را نگینی خرد کرده و به همراه کمی زردچوبه و سبزیجات معطر آن را تفت دهید.

پس از چند دقیقه کره، نمک، فلفل، تخم مرغ و ادویه های دلخواه را اضافه کرده و با هم بپزید. به این ترتیب هیچ پوستی در املت گوجه خوشمزه شما وجود نخواهد داشت.

- برای تزیین املت گوجه فرنگی کافی است از برگ ریحان و سبزیجات تازه، خیار خرد شده، تربچه، گوجه گیلاسی، زیتون سبز و سیاه، خیار شور، حلقه های پیاز و انواع ترشی و ... استفاده کنید

. فقط باید این مواد را دور بشقاب بچینید یا با استفاده از خلاقیت خودتان روی املت طرحی ایجاد کنید.

- میتوانید تخم مرغ ها را هم نزده به املت اضافه کنید. در این روش تخم مرغ ها را در ظرفی بشکنید و بعد به پیاز و گوجه اضافه کنید. سپس درب ماهیتابه را ببندید تا تخم مرغ ها بپزند. وقتی تخم مرغ ها به حالت دلخواهتان درآمد املت را از روی حرارت بردارید.

  املت گوجه قهوه خانه ای  

- املت گوجه فرنگی با سیر هم تهیه می شود. در این روش کافی است بعد از تفت دادن پیازها، کمی سیر خرد شده را هم در روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود.

- در روشی که گوجه ها پوره می شوند، به جای استفاده از رنده، میتوانید از مخلوط کن استفاده کنید. با استفاده از مخلوط کن دیگر نیازی نیست پوست گوجه فرنگی جدا شود.

- طرز تهیه املت گوجه با فلفل دلمه به این صورت است که پس از کشیده شدن آب گوجه فرنگی در مرحله سوم، فلفل دلمه ای نگینی خرد شده به ماهیتابه اضافه می شود.

سپس لازم است که چند دقیقه فلفل را تفت دهید و بعد تخم مرغ ها را اضافه کنید. یا میتوانید در هنگام سرو فلفل های خرد شده را روی املت بریزید.

  املت با فلفل دلمه ای  

- برخی ترجیح می دهند که املت را با رب گوجه تهیه کنند. در این صورت باید پس از افزودن گوجه ها، یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید و خوب با هم تفت دهید.

البته این روش پیشنهاد نمی شود چون از کیفیت و مرغوب بودن املت شما کم می کند. یک املت گوجه حرفه ای بدون رب گوجه تهیه می شود.

اما در صورتی که به گوجه فرنگی دسترسی ندارید و میخواهید رب گوجه را جایگزین آن کنید، میتوانید پس از افزودن پیاز، رب گوجه را در روغن تفت دهید و بعد تخم مرغ را اضافه کنید.

- در این دستور از روش تهیه املت گوجه ساده با هم صحبت کردیم. اما برای طعم دهی بیشتر به این غذای خوشمزه، میتوانید از انواع ادویه جات مثل آویشن، سبزیجات معطر مثل جعفری، پونه محلی یا شنبلیله، کره حیوانی، قارچ، سوسیس، کالباس و سیب زمینی هم استفاده کنید.

برای اضافه کردن هر یک از این مواد مانند قارچ، سوسیس، سیب زمینی و کالباس، کافی است قبل از افزودن تخم مرغ آن ها را کمی با روغن تفت دهید و بعد تخم مرغ زده شده را روی آن ها بریزید.

به عنوان مثال، برای تهیه املت گوجه فرنگی و قارچ، اول باید قارچ خرد شده را با پیاز سرخ کنید.

- طرز تهیه املت گوجه با پنیر پیتزا خیلی ساده است. فقط باید ماهیتابه را چرب کنید و مابقی مواد (مثل پنیر پیتزای رنده شده، گوجه و ادویه جات) را با تخم مرغ ترکیب کنید. سپس ترکیب تخم مرغی را داخل ماهیتابه بریزید تا پخته شود.

  - دستور تهیه این املت خوشمزه از سایت mypersiankitchen ترجمه شده است.