سرزمین گسترده و چنداقلیم ایران سرشار از تنوع و تفاوت در همه چیز است از معماری گرفته تا غذا. این تنوع حتی شامل غذاهای ملی مانند قورمه سبزی نیز می‌شود و مردم هر استانی آن را به شیوه‌ای متفاوت درست می‌کنند. یکی از منتفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع خورشت قورمه سبزی توسط اهالی خطه گیلان پخته می‌شود؛ گرچه باورش سخت است که در قورمه سبزی از بادمجان و گوجه استفاده شود، اما در قورمه سبزی گیلانی از این مواد استفاده می‌شود. البته ناگفته نماند قورمه سبزی گیلانی‌ها طعمی عالی و معرکه دارد و چیزی کم از قورمه سبزی مرسوم در بقیه نقاط کشور ندارد.

اگر اهل آزمودن غذاهای جدید هستید، حتما این قورمه سبزی را یاد بگیرید و آن را بپزید.

طرز تهیه قورمه‌سبزی گیلانی

مرحله اول

ابتدا، سبزی‌ را پاک کرده و خوب می‌شوییم. بعد از آبکشی سبزی‌ نیز آن‌ را خیلی ریز خرد می‌کنیم. سپس، سبزی را در داخل یک تابه نچسب می‌ریزیم و روی شعله با حرارت متوسط تفت می‌دهیم. بعد از کشیده شدن آب سبزی، مقداری روغن داخل آن می‌ریزیم و خوب سرخ می‌کنیم. برخی از گیلانی‌ها سبزی قورمه سبزی را به همراه یک پیاز رنده شده سرخ می‌کنند.

 

مرحله دوم

لوبیای قرمز را در مقداری آب روی حرارت می‌گذاریم تا چند جوش بخورد. سپس، آن را آبکش می‌کنیم و مقداری  آب گرم روی آن می‌ریزیم تا رنگ قرمزش کاملا گرفته شود.

 

مرحله سوم

حالا پیاز را پوست می‌گیریم، می‌شوییم و بعد نگینی خرد می‌کنیم. پیازهای خرد شده را در ماهیتابه می‌ریزیم و با مقداری روغن سرخ می‌کنیم تا کمی طلایی شوند. سپس، گوشت را نیز به پیازها اضافه می‌کنیم و چند دقیقه تفت می‌دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. بعد ادویه را نیز به مواد اضافه می‌کنیم.

 

مرحله چهارم

الان موقع اضافه کردن لوبیا و 4 لیوان آب به خورشت است. حالا، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید گوشت و لوبیا پخته شوند. هنگامی که گوشت و لوبیا نیم‌پز شدند، سبزی سرخ شده را نیز اضافه کنید.

 

مرحله پنجم

در این مرحله لیمو عمانی‌ها را می‌شوییم، چند سوراخ در آن‌ها ایجاد می‌کنیم و داخل خورشت می‌اندازیم تا طعم آن به خورد بقیه مواد برود.

 

مرحله ششم

بعد از این‌که مواد خورشت خوب پخته شد، بادمجان‌هایی را که نواری برش داده‌ایم و سرخ کرده‌ایم به آن اضافه می‌کنیم. در اواخر پخت خورشت هم در صورت تمایل به آن کمی آبغوره یا آبلیمو اضافه کنید.

 

مرحله هفتم

بعد از جاافتاده شدن خورشت آن را در ظرف سرو می‌ریزیم و گوجه‌های سرخ شده را هم درون آن قرار می‌دهیم. حالا خورشت قورمه سبزی گیلانی شما آماده است. میل کنید و لذت ببرید.

 

قورمه سبزی گیلانی

نکات طلایی در پخت قورمه سبزی گیلانی

-برخی از گیلانی‌ها به خورشت قورمه سبزی خود مقداری هم رب گوجه‌فرنگی اضافه می‌کنند.

-ترشی این غذا بستگی به ذائقه شما دارد بنابراین می‌توانید مقدار لیمو عمانی را کم و زیاد کنید.

-برخی از گیلانی‌ها برای طبخ قورمه سبزی گیلانی به جای لوبیای قرمز از لوبیا چشم بلبلی استفاده می‌کنید.

سخن آخر

 قورمه سبزی گیلانی، یکی از انواع قورمه سبزی‌های محلی خوشمزه و اصیلی است که توسط گیلکی‌ها پخته می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت قورمه سبزی گیلانی با قورمه سبزی مرسوم در دیگر نقاط کشور، استفاده از بادمجان و گوجه‌فرنگی در آن است. بادمجان‌ها را به صورت نواری برش می‌زنیم، سرخ می‌کنیم و بعد از پخته شدن مواد، به خورشت اضافه می‌کنیم. گوجه‌فرنگی‌ها را نیز حلقه‌ای برش می‌زنیم و هنگام سرو به خورشت اضافه می‌کنیم. بقیه مراحل پخت این قورمه سبزی مانند قورمه سبزی مرسوم است.