ترشی بادمجان یکی از خوش طعم ترین و پر طرفدار ترین بین انواع ترشی ها است که از قضا طرز تهیه آن هم بسیار ساده و دوست داشتنی می باشد. بادمجان که در هندوستان به پادشاه سبزیجات معروف است؛

ترشی بادمجان به روش های مختلفی تهیه می شود. در اینجا دستور تهیه ترشی بادمجان کوچک شده را میبینید اما ترشی بادمجان درسته هم هست که در آن معمولا سبزیجات مختلفی وسط بادمجان ریخته میشود

بنابراین علاوه بر ترشی بادمجان ساده که در ادامه به آن میپردازیم روش های دیگری هم هست مثل ترشی بادمجان شکم پر، ترشی بادمجان لیته و ترشی بادمجان با روغن زیتون هم وجود دارد. حال با ایران کوک همراه باشید تا با طرز تهیه ترشی بادمجان خانگی اما بسیار دلنشین و خوشمزه آشنا شوید.

 

طرز تهیه ترشی بادمجان خانگی

مرحله اول:

برای تهیه ترشی بادمجان فوری میتوانید بادمجان ها را به اندازه دلخواه خرد کنید. اما در صورتی که تمایل دارید ترشی بادمجان حلقه ای باشد؛ بادمجان ها را به صورت حلقه ای برش بزنید ولی خیلی ریز نباشند.

بادمجان خرد شده

مرحله دوم:

بادمجان های برش خورده را در آب جوش و نمک، به مدت 10 الی 15 دقیقه نیم پز میکنیم.

مرحله سوم:

بادمجان ها را در آبکش قرار میدهیم. قابلمه ای پر از آب روی آن ها گذاشته و 12 ساعت صبر می کنیم تا خوب آبشان تخلیه شود. چون آب باعث کپک زدن ترشی خواهد شد.

مرحله چهارم:

سیر ها را پوست بکنید و بشویید سپس خرد کنید.

مرحله پنجم:

یک ردیف از بادمجان ها را در ظرف شیشه ای بریزید. سپس سبزی معطر، سیاه دانه، فلفل و سیر خرد شده را مرحله به مرحله روی هر لایه از بادمجان ها قرار دهید.

مرحله ششم:

سرکه را تا جایی که خوب روی بادمجان ها را پوشش دهد در ظرف بریزید.

مرحله هفتم:

درب ظرف را به خوبی محکم ببندید و در جای خنک و به دور از رطوبت نگهداری نمایید. بعد از یک هفته ترشی بادمجان شما آماده است.

ترشی بادمجان خانگی

نکته ها:

- اگر بعد از چند روز سرکه ی ترشی کم شده بود میتوانید مجددا به آن سرکه بیفزایید تا خوش طعم تر و بهتر بماند.

- میزان استفاده از سیر یا فلفل در ترشی به خودتان بستگی دارد که تا چه میزان دوست دارید طعم ترشی تند باشد.

- اگر برایتان مقدور می باشد سرکه ی خانگی تهیه یا خریداری نمایید، چون در سرکه ی خانگی میزان تندی و تیزی طعم آن کمتر از سرکه ی صنعتی است و ترشی تان را دلچسب تر میکند. همچنین میتوانید ترشی بادمجان با سرکه سیب نیز تهیه کنید.

- در ترشی بادمجان، از بادمجان های قلمی و کوتاه قد استفاده کنید که تخم نداشته باشند.

- ریختن هویج در ترشی ضرورت ندارد و به دلخواه شماست اما به خاطر داشته باشید در صورتی که از هویج استفاده کرده اید؛ آماده شدن ترشی دو هفته زمان می برد.

- برای طعم دار کردن ترشی میتوانید از گلپر، نعناع خشک، فلفل سیاه یا قرمز یا سبز، سیاه دانه، گشنیز و ترخون استفاده کنید.

- مراقب باشید حتی یک قطره آب هم وارد ترشی نشود.

- در ترشی بادمجان می توان از سبزی تازه یا خشک استفاده کرد، اما برای اینکه خشک کردن سبزی تازه زمان بر است ما سبزی خشک را پیشنهاد می کنیم.