امروز با شماییم با آموزش طرز تهیه سوپ گندم. سوپ ها دریایی از تنوع هستند. قبلا سوپ های جدید زیادی مثل سوپ انار، سوپ مرغ و نخود، سوپ تره فرنگی و ... آموزش داده شده. اما به نظر می رسه دستورات خوشمزه سوپ ها هیچ وقت تمومی ندارند.

سوپ گندم از جمله سوپ هایی هستش که به راحتی می تونید برای وعده های افطاری ماه رمضان درست کنید. همچنین یک پیش غذای سبک برای مهمونی هاتون می تونه باشه. اگر بخواهید یه شام سبک میل کنید من سوپ گندم رو بهتون پیشنهاد میکنم.

گندم سرشار از املاح معدنی و ویتامین های گوناگونه که می تونیم از اون به عنوان یک غذای کامل برای بدن نام ببریم. گندم در طب سنتی دارای خاصیت درمانی نیز می باشد. اگر آرد گندم رو روی پوست بمالید التهاب و ورمش رو از بین می بره. گندم بسیار خونسازه بنابراین این سوپ برای کسانی که دچار کم خونی هستن بسیار مفیده.

همچنین توصیه می کنیم به مادرانی که بچه هاشون توی سن رشد هستن از درست کردن این غذای خوشمزه غافل نشن. این سوپ درمان سرماخوردگی بوده و لعاب گندمش برای زمانی که دچار گلودرد و سرفه هستین خیلی خوبه. از نظر طب سنتی این سوپ برای همه مزاج ها مناسبه.

 

طرز تهیه سوپ گندم

 

مرحله اول: آماده سازی گندم

برای انجام این مرحله بلغور گندم را داخل یک کاسه بزرگ شسته و آبکش کنید تا آب آن کاملا خارج شود. دقت داشته باشید نوعی گندم خرد شده نیز وجود دارد که به آن حوروش می گویند. حوروش شبیه بلغور است اما با دانه هایی ریزتر. ضمن آنکه قبلا یه مرحله پخته و سپس خشک شده است. مراقب باشید که این سوپ به بلغور گندم خام نیاز دارد نه حوروش.

 

مرحله دوم: تفت دادن مواد اولیه سوپ گندم

داخل یک قابلمه بزرگ ابتدا روغن زیتون را ریخته و پیاز خرد شده را با آن تفت دهید. سپس چاشنی های سوپ را به پیاز اضافه کنید. در ادامه بلغور گندم را داخل ظرف ریخته و آب را به آن اضافه کرده و اجازه دهید که جوش بیاید. وقتی آب جوش آمد حرارت را کم کرده و 45 دقیقه زمان دهید تا بلغور گندم کاملا پخته شود. در این میان گاهی سوپ را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله سوم: اضافه کردن گشنیز خرد شده

پس از گذشت 45 دقیقه و پخت کامل بلغور، گشنیز خرد شده را به آن اضافه کنید. اگر به نظرتان سوپ گندم غلیظ شده می توانید کمی آب به غذا اضافه کنید. 10 تا 15 دقیقه دیگر زمان دهید تا پخت غذا ادامه پیدا کند. در این فاصله حتما غذا را مرتب هم بزنید که ته نگیرد.

 

مرحله چهارم: سرو کردن سوپ

پس از گذشت 70 دقیقه سوپ شما آماده است می توانید آن را داخل ظرف مورد نظر سرو کرده و با مقداری گشنیز تزیین کنید. توجه داشته باشید که این سوپ به خاطر زنجفیل و فلفل کمی تند است. اگر علاقه ای به تندی ندارید می توانید مقدار این چاشنی ها را کم کنید.

 

نکات کلیدی برای تهیه سوپ گندم

- برای تهیه این سوپ می توانید به جای بلغور گندم از گندم پوست کنده سالم یا گندم پرک نیز استفاده کنید. - زمانی که می خواهید وسط پخت آب به سوپ اضافه کنید حتما از آب جوش استفاده کنید. - اگر دوست داشته باشید می توانید داخل این غذا از رب نیز استفاده کنید. برای این منظور رب را داخل مقداری روغن تفت داده سپس به غذا استفاده کنید.   سوپ گندم با رب   - می توانید هنگام سرو مقداری آب لیموی تازه نیز داخل سوپ گندم بریزید. - این سوپ به اندازه کافی غلیظ است. اما اگر تمایل داشته باشید می توانید ورمیشل (رشته سوپ) نیز داخل آن بریزید. - دستور تهیه این سوپ مراکشی از وبسایت Spruce Eats ترجمه شده است.