قورمه سبزی، یکی از غذاهای سنتی و لذیذ ایرانی است که قدمتی طولانی دارد. درباره خاستگاه و محل پیدایش این خورشت خوشمزه نظرات گوناگونی وجود دارد؛ برخی محل پیدایش این غذا را استان آذربایجان می‌دانند. برخی نیز اعتقاد دارند این غذا منشا تهرانی دارد. به هر حال، منشا پیدایش خورشت قورمه سبزی هر استانی که باشد، در حال حاضر این غذا تبدیل به غذای ملی کشور شده است و در همه نقاط کشورمان پخته می‌شود.

خورشت قورمه سبزی به دلیل محبوبیت به پای ثابت سفره بسیاری از مهمانی‌ها تبدیل شده است و در کنار برنج زعفرانی سرو می‌شود. این خورشت با وجود زمان زیادی که برای تهیه نیاز دارد، در ایام عزاداری محرم نیز به عنوان غذای نذری پخته می‌شود. پخت خورشت قورمه سبزی به عنوان غذای نذری ترفندهای خاص خود را دارد. اگر می‌خواهید با روش پخت قورمه سبزی نذری آشنا شوید، با ما همراه باشید.

در این نوشته می‌خواهیم نحوه تهیه قورمه سبزی برای 100 نفر را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه قورمه سبزی نذری

مرحله اول

سبزی تهیه شده برای قورمه سبزی را خوب بشویید و خاکش را خوب بگیرید. سپس، آن‌ را با چاقوی تیز ریز خرد کنید. بعد  سبزی را درظرف مناسب بریزید و بگذارید با حرارت متوسط آبش کشیده شود. بعد از کشیده شدن آب سبزی‌، به آن روغن اضافه کنید و بگذارید خوب سرخ شوند. اگر می‌خواهید خورشتت‌ نذری‌تان حسابی غلیظ و لعاب‌دار شود، بهتر است از روغن جامد استفاده کنید. سبزی قورمه سبزی را باید به مقداری سرخ کنید که رنگ آن‌ تیره شود. البته حواس‌تان باشد که سبزی را زیاد سرخ نکنید زیرا باعث تلخی خورشت‌تان می‌شود.

 

مرحله دوم

لوبیا را از روز قبل بشویید و بگذارید خیس بخورد. لوبیای خیس خورده را نیز کمی در آب بجوشانید به اندازه‌ای که نرم شود.

 

مرحله سوم

پیازها را پوست بکنید و در اندازه مناسب خرد کنید. پیازهای خرد شده را در ظرف مورد نظرتان برای درست کردن خورشت نذری بریزید و روی حرارت بگذارید. بعد از کشیده شدن آب پیازها، مقداری روغن به آن‌ها اضافه کنید و پیازها را به مقداری تفت دهید تا رنگ‌شان طلایی شود.

 

مرحله چهارم

حالا گوشت را که قبلا شسته‌اید و خرد کرده‌اید نیز به پیازها اضافه کنید. سپس گوشت را به همراه پیازها تفت دهید. در این مرحله زردچوبه و فلفل را نیز به مواد داخلِ قابلمه اضافه کنید.

 

مرحله پنجم

لوبیا را نیز به مواد داخل قابلمه بیفزایید و کمی همراه گوشت و پیاز تفت دهید. بعد سبزی سرخ شده را داخل قابلمه بریزید و آن را با دیگر مواد تفت دهید.

 

مرحله ششم

در این مرحله آب را نیز به مواد اضافه کنید( مقدار آب باید به میزانی باشد که آب خورشت نذری بعد از جاافتادن برای سرو کافی باشد).

 

مرحله هفتم

لیموعمانی‌ها را از قبل بشویید، با چنگال سوراخ کنید و آن‌ها را یک ساعت در آب بخیسانید. یک ساعت بعد از گذاشتن خورشت نذری روی حرارت، لیموعمانی‌های خیس‌خورده را نیز به آن‌ها اضافه کنید.

 

مرحله هشتم

نیم ساعت مانده به برداشتن خورشت از روی حرارت، نمک را نیز به مواد اضافه کنید. در آخر بعد از جاافتادن خورشت قورمه سبزی نذری، پودر لیموعمانی را نیز داخل خورشت بریزید.

نکات طلایی در تهیه قورمه سبزی

-سبزی مورد استفاده در تهیه قورمه سبزی در مناطق مختلف کشورمان تفاوت دارد، اما رایج‌ترین سبزی مورد استفاده در بیشتر نقاط شامل تره، جعفری، گشنیز و شنبلیله است. بنابراین برای تهیه سبزی قورمه سبزی حتما از انواع سبزی ذکر شده استفاده کنید. به این مخلوط سبزی ذکر شده مقداری نیز اسفناج یا برگ چغندر اضافه می‌کنند تا خورشت قورمه سبزی لعاب‌دار شود. همچنین به هر یک کیلوگرم سبزی قورمه سبزی حدود 5 تا 6 شاخه پیازچه نیز اضافه می‌کنند.   -نکته مهم دیگر در تهیه سبزی قورمه سبزی استفاده از هر سبزی به مقدار مناسب است. توصیه می‌شود در سبزی قورمه سبزی از تره به مقدار 4 واحد، گشنیز 1 واحد، جعفری 4 واحد، شنبلیله یک هشتم واحد و اسفناج به میزان 1 واحد استفاده کنید. به یاد داشته باشید از شنبلیله نیز به مقدار کم استفاده کنید، زیرا مقدار زیاد این سبزی باعث تلخ شدن خورشت نذری‌تان می‌شود.   -سبزی قورمه سبزی را باید کاملا ریز خرد کنید تا خورشت قورمه سبزی نذری غلیظ و لعاب‌دار شوید. می‌توانید برای خرد کردن سبزی قورمه سبزی از دستگاه‌های سبزی‌خردکن هم استفاده کنید و سبزی را چند بار در دستگاه خردکن بیندازید.   -برای معطر شدن سبزی قورمه سبزی می‌توانید به ترکیب سبزی گفته شده در بالا مقداری نیز ریحان اضافه کنید.   -در صورتی که به لیمو عمانی دسترسی نداشتید، می‌توانید به جای آن از آبغوره یا آبلیمو استفاده کنید.   -برای پخت قورمه سبزی نذری به جای لوبیا قرمز می‌شود از لوبیا جشم بلبلی یا چیتی نیز استفاده کرد.   -لیمو عمانی دو نوع تیره و روشن دارد؛ برای خوش‌رنگ شدن رنگ قورمه سبزی نذری‌تان بهتر است از لیمو عمانی تیره استفاده کنید. قورمه سبزی نذری

سخن آخر

لوبیای قورمه سبزی را از روز قبل بخیسانید و پیش از مخلوط کردنش با بقیه مواد، کمی آن را با آب بجوشانید. برای سبزی قورمه سبزی نیز از تره، گشنیز، جعفری، شنبلیله و اسفناج استفاده کنید. سبزی‌ را نیز ترجیحا با روغن جامد و به حدی سرخ کنید که رنگش تیره شود.

برای پخت قورمه سبزی نذری ابتدا پیاز را خرد کنید و با روغن تفت دهید. در ادامه گوشت و کمی بعد زردچوبه و فلفل را نیز به مواد بیفزیید و تفت بدهید. سپس، گوشت را داخل مواد بریزید و تفت دهید. بعد هم سبزی سرخ‌شده و لوبیا را به مواد اضافه کنید و تفت دهید. در این مرحله آب به خورشت اضافه کنید و اجازه بدهید جا بیفتد. یک ساعت بعد نیز لیموعمانی را اضافه کنید و نیم ساعت مانده به برداشتن خورشت قورمه سبزی نذری از روی حرارت، نمک را هم داخل آن بریزید.