سالاد الویه یکی از خوشمزه ترین و رایج‌ترین غذاهای سرده که به روش های مختلف درست و سرو میشه. الویه یکی از ایده آل ترین غذاهایه که میشه به عنوان فینگر فود سرو کرد. روش های مختلفی برای سرو الویه به شکل فینگر فود وجود داره؛ مثلا میشه داخل نان تارت در شکل های مختلف رو با الویه پر و اون رو سرو کرد. در این مطلب قصد داریم یه روش جدید برای سرو الویه رو بهتون معرفی کنیم. شارلوت الویه یه پیش غذا و یا غذای سرد و خوشمزه است که به روشی خاص درست میشه. روش درست کردن شارلوت الویه شباهت زیادی به دسر شارلوت داره. به این صورت که شما باید پیش از هر چیز یه رولت خوشمزه با نان باگت، ژامبون و پنیر ورقه ای آماده کرده و اون رو برش بزنید. سپس این رول های تکه شده رو کف و روی دیواره های کاسه بچینید و داخلش رو با الویه پر کنید. به همین سادگی! از این به بعد می تونید سالاد الویه رو به همین روش درست کنید تا هم ظاهر زیباتر و هم طعم بهتری داشته باشه. کسایی که به دنبال یه روش سرو متفاوت برای سالاد اولیه هستن می تونن شارلوت الویه رو امتحان کنن. برای درست کردن شارلوت الویه نیاز به قالب مخصوص و یا مواد اولیه ی اضافه تری ندارید و می تونید با کمترین تجهیزات این غذای خوشمزه رو آماده کنید.

نحوه ی سرو و تزیین شارلوت الویه به سلیقه ی شما بستگی داره. اگرچه درست کردن شارلوت الویه با کاسه ی ساده هم امکان پذیره اما شما می تونید برای تنوع بیشتر از قالب های مختلف از جمله قالب شیفون دار برای درست کردن این غذای خاص استفاده کنید. در این صورت می تونید داخل شارلوت الویه رو با مخلفات پر و به زیباترین شکل سرو کنید. در انتهای مطلب چند روش دیگه برای سرو شارلوت الویه رو بهتون آموزش می دیم تا به دلخواه یکی از اون ها رو انتخاب کنید. شارلوت الویه یکی از بهترین روش ها برای سرو الویه به بهترین شکل ممکنه و درست کردن اون بسیار ساده اس. طرز تهیه شارلوت الویه رو از دست ندید و در ادامه مهمترین نکاتی رو که برای درست کردن این غذای سرد خوشمزه باید رعایت کنید یاد بگیرید.

شارلوت الویه

طرز تهیه شارلوت الویه

 

مرحله ی اول: درست کردن الویه

سیب زمینی 4 عدد تخم مرغ 3 عدد سینه مرغ 2 عدد خیارشور 8 تا 10 عدد هویج 1 عدد سس مایونز 5 قاشق غذاخوری ماست3 قاشق غذاخوری نمک، فلفل، آویشن، آبلیمو به میزان لازم  

۱- سیب زمینی، تخم مرغ، هویج و مرغ را داخل قابلمه ریخته و با مقدار آب مناسب بپزید.

۲- همه ی مواد پخته شده را به همراه خیار شور رنده کنید. (خیار شور را می توانید نگینی ریز هم خرد کنید.)

۳- سس مایونز، ماست، نمک، فلفل، آویشن و آبلیمو را به مخلوط اضافه کرده و خوب هم بزنید.

۴- الویه را داخل یخچال قرار دهید. به جای این روش، میتوانید از سالاد الویه با کالباس نیز استفاده کنید.

 

مرحله ی دوم: درست کردن شارلوت الویه

۱- نان باگت را از یک طرف با چاقو یا کارد کیک برش بزنید و آن را باز کنید.

۲- نان باگت باز شده را با وردنه پهن کنید و دور آن را ببرید تا صاف شود.

۳- یک لایه ی نازک سس مایونز روی نان بمالید. سپس روی آن را با یک لایه کالباس و یک لایه پنیر ورقه ای بپوشانید.

۴- از طول نان شروع به رول کردن آن کنید. این کار را محکم و فشرده انجام دهید تا مواد داخل رول شما کاملا منسجم شوند. سپس آن را داخل سلفون بپیچید و به مدت ۱ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خودش را خوب بگیرد.

۵- رول نان را به ضخامت ۱ الی ۲ سانتی متر برش بزنید.

۶- کاسه ای گود و یا یک قالب ساده را انتخاب کرده و دال آن را با سلفون و یا کیسه بپوشانید.

۷- کف و دیواره های قالب را با رولت های برش خورده بپوشانید. رولت ها را به صورت فشرده در کنار هم بچینید.

۸- قسمت میانی (وسط) قالب را از الویه ای که از قبل آماده کرده اید پر کنید و آن را با پشت قاشق فشار دهید تا هیچ فضای خالی بین آن نماند. سپس سطح آن را صاف کنید.

۹- روی الویه را با یک لایه ی دگر از رولت های برش خورده بپوشانید. سپس روی آن کیسه و یا سلفون بکشید و قالب را به مدت ۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید.

۱۰- بعد از ۲ ساعت، پلاستیک را از روی قالب برداشته و ظرف سرو را روی قالب بگذارید. قالب را برگردانید و سلفون روی آن را جدا کنید.

۱۱- شارلوت الویه را به دلخواه با سس، خیار شور خرد شده، گوجه فرنگی و یا برگ های ریحان به دلخواه تزیین و سرو کنید.

تزیین الویه  

 نکات کلیدی طرز تهیه شارلوت الویه

- در صورت تمایل می توانید کمی زعفران دم کرده و نخود فرنگی پخته شده نیز به مواد اولیه اضافه کنید.

- برای طعم بهتر و ظاهر زیباتر شارلوت الویه می توانید کمی جعفری تازه ی خرد شده داخل نان باگت بپاشید.

- یکی از بهترین قالب ها برای درست کردن شارلوت الویه، قالب های شیفون دار هستند. شما می توانید شارلوت الویه را داخل این قالب ها درست کردن و قسمت میانی آن را با مخلفات گوناگون از جمله گوجه و خیار شور خرد شده پر و تزیین کنید.

  مدل شیفون دار  

- مقدار مواد اولیه برای طرز تهیه شارلوت الویه با توجه به سایز کاسه و قالبی که برای درست کردن آن انتخاب می کنید متغیر خواهد بود.

- اگرچه رایج ترین روش برای درست کردن رولت ژامبون در شارلوت الویه با نان باگت است، اما در برخی دستورها از نان لواش نیز استفاده می کنند؛ به این صورت که نان لواش را به شکل مستطیل برش زده، لایه های ژامبون و پنیر ورقه ای را روی آن چیده و نان را رول یا به اصطلاح لقمه می کنند. سپس آن را به ضخامت ۱ الی ۲ سانتی متر برش می زنند.

  الویه با نان لواش  

- روش های زیادی برای تزیین شارلوت الویه وجود داره. با استفاده از قیف و ماسوره ی شکوفه می تونید سس مایونز را روی شارلوت الویه تزیین کرده و روی هر یک از شکوفه ها خیار شور خرد شده و یا گوجه گیلاسی قرار دهید.

- برای تزیین گوجه فرنگی به شکل گل به تزیین سالاد ایران کوک مراجعه کنید.

 

- تصاویر از : Loghmeh  ، @gilda.s ، @__shirin__lifestyle__ ، @aysanadljou ، @n.behjani@