خورشت قیمه، یکی از خورشت‌های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است و به دلیل محبوبیتش، پای ثابت سفره ایرانی‌ها در عزا و عروسی‌ است. هر کدام از قومیت‌ها و ساکنان استان‌های مختلف کشورمان نیز آن را به روش‌های مختلف درست می‌کنند. البته همه انواع خورشت قیمه که در استان‌های مختلف پخته می‌شوند، از نظر عطر و طعم چیزی کم از قیمه مرسوم ندارند. یکی از خوشمزه‌ترین انواع خورشت قیمه در کشورمان توسط اهالی استان گیلان پخته می‌شود که به خورشت قیمه رشتی معروف است.

مهم‌ترین تفاوت خورشت قیمه گیلانی با انواع دیگر قیمه، این است که از گوشت چرخ‌شده در آن استفاده می‌شود. استفاده از گوشت چرخ‌شده در این خورشت باعث می‌شود زمان پختش کوتاه‌تر باشد و در نتیجه درست کردن آن برای خانم‌های شاغل راحت‌تر است. از طرف دیگر اگر از غذاهای تکراری خسته شدید و می‌خواهید غذاهای تازه را امتحان کنید، این خورشت برای‌تان گزینه مناسبی است.

 

طرز تهیه خورشت قیمه گیلانی

مرحله اول

برای پختن خورشت قیمه گیلانی باید لپه را از چند ساعت قبل در آب بخیسانید.

مرحله دوم

ابتدا پیاز را پوست بگیرید و آن را خلالی یا نگینی خرد کنید. سپس، پیاز خرد شده را با مقداری روغن در قابلمه مناسب بریزید و به آن زردچوبه، فلفل و دارچین اضافه کنید. پیاز را به میزانی سرخ کنید که رنگش طلایی شود.

مرحله سوم

در این مرحله گوشت چرخ‌شده را به پیاز اضافه می‌کنیم و آن را تفت می‌دهیم. لپه خیس‌خورده را نیز آبکش می‌کنیم و آن را به همراه رب گوجه‌فرنگی داخل قابلمه می‌ریزیم. سپس، همه مواد داخل قابلمه را کمی با هم تفت می‌دهیم.

 

مرحله چهارم

حالا دو لیوان آب داخل قابلمه می‌ریزیم و شعله را زیاد می‌کنیم تا آب بجوشد. بعد از جوشیدن آب، حرارت را کم می‌کنیم، در قابلمه را می‎گذاریم و اجازه می‌دهیم تا گوشت و لپه بپزند. در این فاصله سیب‌زمینی را خلال خرد می‌کنیم و با روغن در یک ماهیتابه سرخ می‌کنیم.

مرحله پنجم

لیموعمانی‌ها را نیز با چنگال سوراخ کنید و آن را نیم ساعت در آب بخیسانید. بعد از پختن لپه، لیموعمانی‌های خیس‌خورده را به خورشت اضافه کنید. نیم ساعت قبل از برداشتن خورشت از روی گاز، نمک و زعفران را به آن اضافه می‌کنیم.

قیمه گیلانی

سخن آخر

کدبانوهای گیلانی از جمله خلاق‌ترین و حرفه‌ای‌ترین بانوان کشورمان هستند که هر غذایی را با روش خاص خود فوق‌العاده درست می‌کنند. خورشت قیمه گیلانی بانوان گیلک نیز جزو غذاهای معرکه‌ای است که در استان گیلان پخته می‌شود.

تفاوت مهم خورشت قیمه گیلانی با قیمه مرسوم در دیگر نقاط، این است که با گوشت چرخ‌شده پخته می‌شود. پخت این خورشت با گوشت چرخ‌شده باعث می‌شود زمان پختش کوتاه باشد و گزینه‌ای مناسب در روزهای شلوغ باشد. این خورشت لذیذ را درست کنید و از طعم و عطرش لذت ببرید.