خوردن غذاهای نذری مثل خورشت قیمه نذری با طعم و عطر خاصی که دارند همیشه لذت‌بخش است. البته بیشتر مواقع طرز تهیه غذاهای نذری تفاوت زیادی با روش پخت غذاهای معمول ندارد اما مزه آن‌ها چیز دیگری است. یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای نذری که احتمالا آن را تا به حال نخورده‌اید، خورشت قیمه نجفی یا عراقی است؛ این خورشت خوشمزه از جمله غذاهای سنتی کشور عراق است که به عنوان نذری در شهرهایی مانند کاظمین، کربلا، نجف و ... در مراسم عزای حسینی پخته می‌شود. البته اگر در تهران نیز هوس خوردن قیمه نجفی به سرتان زد، کافی است در مراسم عزاداری عاشورای عراقی‌های مقیم دولت‌آباد شهرری شرکت کنید و این نذری خوشمزه را میل کنید. در ایامی غیر از زمان عزاداری محرم نیز می‌توانید قیمه نجفی یا علاچی را خودتان در منزل تهیه کنید.

 

شباهت قیمه نجفی به گوشت کوبیده

قبل از هرچیزی باید بگوییم قیمه نجفی بر عکس نام آشنایی که دارد هیچ شباهتی به قیمه ایرانی ندارد و ظاهر و طعمش شبیه به گوشت کوبیده است؛ چرا که در این غذا نخود، گوشت پخته، پیاز و گوجه‌فرنگی را همراه ادویه‌هایی مانند دارچین، هل و پودر لیموترش(پودر لیمو عمانی) می‌پزند و به خوبی له می‌کنند تا مانند حلیم کش‌دار شود.

عراقی‌ها قیمه علاچی یا قیمه نجفی(نجفیه) را به عنوان نذری در روز عاشورا می‌پزند و آن را با برنج میل می کنند. البته خوردن قیمه عراقی با نان سنگک نیز لذت بخش است و در کنار آن می‌توان پیاز خام و سبزی خوردن قرار داد. در این مطلب می‌خواهیم روش تهیه قیمه نجفی را مرحله با مرحله به شما آموزش دهیم.

 

طرز تهیه خورشت قیمه نجفی

مرحله اول

نخودها را از شب قبل خیس کنید و تا روز بعد، چند بار آب آن را تعویض کنید تا نفخش گرفته شود. سپس، نخود را داخل آب جوش بریزید تا کمی بجوشد. نیم ساعت بعد نیز نخود را آبکش کنید.

 

مرحله دوم

 1 عدد پیاز را پوست بگیرید، نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا سبک شود. گوشت گوسفندی خردشده را نیز با آب بشویید، آن را آبکش کنید و همراه زردچوبه به پیاز اضافه کنید.

 

مرحله سوم

گوشت را چند دقیقه تقت دهید تا رنگش تغییر کند. نخود آبکش شده را نیز به مواد داخل قابلمه بیفزایید و مقداری تفت دهید. حالا 8 لیوان آب به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. وقتی آب خورشت قیمه نجفی جوش آمد، در قابلمه را بگذارید تا مواد آن بپزند.

 

مرحله چهارم

پس از این‌که گوشت و نخود پختند، آب را از مواد جدا کنید و در ظرفی جداگانه بریزید. سپس، مخلوط گوشت و نخود را با گوشت‌کوب دستی یا برقی خوب بکوبید تا نرم و یکدست شوند.

 

مرحله پنجم

حالا 1 عدد پیاز باقی مانده را پوست بگیرید و آن را نگینی خرد کنید. پیاز خردشده را در ماهیتابه با روغن تفت دهید. بعد از سبک شدن پیاز، رب گوجه‌فرنگی را نیز به آن بیفزایید و تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود.

 

 مرحله ششم

در این مرحله مواد کوبیده‌شده را همراه با زعفران دم‌کرده، پودر دارچین، فلفل و نمک به مخلوط رب و پیاز اضافه کنید. حالا آب خورشت را که قبلا جدا کرده‌اید، به موادتان اضافه کنید. بعد از جوش آمدن آب خورشت، شعله را کم کنید تا خورشت جا بیفتد. قیمه نجفی شما در آخر باید غلظتی مانند حلیم داشته باشد و مانند آن کش‌دار شود. خورشت جاافتاده را در ظرف سرو بکشید، کره را روی آن بریزید و با برنج نوش جان کنید.

نکات طلایی در پخت قیمه نجفی

برای تهیه قیمه نجفی با لپه کافی است، به جای نخود از لپه استفاده کنید.

به جای خیساندن نخود می‌توانید دو بار آن را بجوشانید و آبش را خالی کنید.

برای معطر شدن بیشتر خورشت قیمه نجفی می‌شود از مقداری گلاب نیز استفاده کرد.

برای تزیین این غذا می‌توانید از مقداری سیب‌زمینی سرخ‌کرده نیز استفاده کنید.

برای این‌که خورشت قیمه نجفی لعاب بیشتری داشته باشد، می‌توانید 1 قاشق غذاخوری آردنخودچی به آن اضافه کنید.

اضافه کردن کره باعث خوش‌طعم شدن بیشتر قیمه نجفی می‌شود.

اگر دوست دارید طعم قیمه نجفی‌تان کمی ترش باشد، می‌توانید در آخر کمی آبلیمو به آن اضافه کنید.

سخن آخر

قیمه نجفی یا علاچی از جمله غذاهای سنتی عراق است که در شهرهای مختلف این کشور در روز عاشورا به عنوان نذری پخته می‌شود. در این نوشته طرز تهیه مرحله به مرحله این قیمه خاص را آموزش دادیم که طعم و ظاهری شبیه گوشت کوبیده دارد.

برای پخت قیمه نجفی یا عراقی گوشت و نخود به همراه پیاز تفت داده‌ می‌شوند، به آن‌ها آب اضافه می‌شود و بعد از پختن له می‌شوند. در  ادامه نیز رب گوجه با مقداری پیاز تفت داده می‌شود و مواد له‌شده، آب گوشت، زعفران دم‌کرده و ادویه‌ها اضافه می‌شوند. برای معطر شدن این غذا از گلاب نیز استفاده می‌شود.