سوفله و گراتن از غذاهای خوشمزه و پر طرفدار هستن که انواع مختلف داشته و به روش های مختلفی درست میشن. به طور کلی ویژگی مشترک در همه ی گراتن ها اینه که مواد به شکل لایه لایه روی هم قرار گرفته و پخته میشه. در بین انواع گراتن، گراتن گوشت و بادمجان شناخته شده تر از سایر گراتن هاست. اگرچه گراتن سیب زمینی هم طرفدارهای زیادی داره و علاوه بر وعده های اصلی، میشه اون رو به عنوان پیش غذا هم سرو کرد. اما تنوع گراتن بادمجان خیلی بیشتر از گراتن های دیگه اس و میشه اون رو با قارچ، گوشت، سبزیجات و سایر مواد ترکیب کرده و یه غذای جدید درست کرد. در این مطلب قصد داریم یه غذای جدید بهتون معرفی کنیم که شباهت زیادی به گراتن بادمجان داره. اسم این غذا، گراتن پارمزانه و همون طور که از اسمش پیداست، بادمجان و پنیر پارمزان دو ماده ی اصلی اون هستن. در طرز تهیه ی بادمجان پارمزان از هیچ گوشت و مرغی استفاده نمیشه و می تونه یه غذای بدون گوشت ایده آل برای گیاه خواران باشه. این غذای خوشمزه یه سس مخصوص داره که با سیر و  گوجه درست میشه و بسیار خوشمزه اس. بادمجان پارمزان دو مرحله پخت داره؛ در مرحله ی اول باید بادمجان ها رو آماده کنید و داخل فر بپزید. بعد از این که بادمجان ها پخته و خنک شد، اون ها رو لایه لایه با سس و پنیر داخل ظرف می چینید و دوباره داخل فر می پزید. به همین سادگی! البته طرز تهیه این غذای ساده یه سری فوت و فن هم داره که در جزئیات بیشتر بهتون می گیم. به کسایی که طرفدار غذاهای پنیری هستن، پیشنهاد می کنیم حتما طرز تهیه بادمجان پارمزان رو یاد بگیرین؛ چون تو این غذا علاوه بر پنیر پارمزان، از پنیر موزارلا هم استفاده میشه و پر از پنیره! طرز تهیه بادمجان پارمزان رو از دست ندید! دستور پخت اون رو همین الان یاد بگیرید و این غذای جدید و فوق العاده خوشمزه رو به راحتی تو خونه درست کنید. از اون جایی که طرز تهیه این غذای خوشمزه خیلی ساده اس، بادمجان پارمزان می تونه یه غذای ایده آل برای دورهمی ها و مهمونی ها باشه.

طرز تهیه بادمجان پارمزان

 

۱- بادمجان ها را با پوست به شکل حلقه حلقه خرد کنید، روی هر دو طرف آن ها کمی نمک بپاشید و اجازه دهید تا آب آن ها خارج شود. برش های بادمجان را روی تخته و یا چند دستمال حوله ای بگذارید. حدود ۲ ساعت زمان برای خارج شدن آب بادمجان ها کافی است.

۲- داخل تابه ۱ قاشق روغن زیتون بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید.

۳- سیر را پوست بکنید و ریز خرد کنید. سیر خرد شده را داخل روغن زیتون به مدت ۱ دقیقه تفت دهید تا زمانی که عطر آن خارج شود.

۴- گوجه فرنگی ها را پوست بکنید و خرد کنید. سپس آن ها را به سیر اضافه کرده و کمی حرارت را زیاد کنید تا آب گوجه فرنگی ها بخار شود. ۱۵ دقیقه زمان برای تفت و پخت گوجه ها کافی است.

۵- نمک و فلفل را به گوجه های پخته شده اضافه کنید. برگ های ریحان تازه را کاملا ریز خرد کنید. ریحان خرد شده را نیز به مواد اضافه کرده و بلافاصله تابه را از روی حرارت بردارید.

۶- آرد سوخاری را با ۱/۴ پیمانه از پنیر پارمزان رنده شد مخلوط کنید و در یک کاسه بریزید. آرد را نیز در کاسه ای جداگانه بریزید.

۷- در کاسه ی دیگر، تخم مرغ ها را با همزن دستی خوب بزنید تا کاملا یکدست شوند و کف کنند.

۸- فر را در دمای ۴۲۵ درجه فارنهایت (۲۰۰ درجه سانتیگراد) گرم کنید.

۹- روی سینی فر کاغذ روغنی پهن کرده و سطح آن را با روغن زیتون کمی چرب کنید.

۱۰- بادمجان های حلقه شده را با دستمال خشک کنید تا آب اضافه آن ها گرفته شود. سپس آن ها را ابتدا در کاسه ی آرد، سپس تخم مرغ و در نهایت در کاسه ی مخلوط آرد سوخاری و پنیر پارمزان غوطه ور کنید. بادمجان ها را روی کاغذ روغنی چرب شده بچینید و روی آن ها را نیز کمی چرب کنید.

 

سوخاری کردن بادمجان در فر

 

۱۱- سینی فر بادمجان های آماده شده را داخل فر قرار داده و به مدت ۱۸ الی ۲۰ دقیقه آن ها را بپزید. در نیمه ی پخت بادمجان ها، سینی فر را بچرخانید تا حرارت به تمام قسمت های آن برسد. سپس آن را از فر خارج کرده و اجازه دهید تا بادمجان ها کاملا خنک شوند.

۱۲- کمی از سسی را که از قبل آماده کرده اید، کف ظرف پیرکس بریزید آن را در تمام قسمت های ظرف پخش کنید.

۱۳- یک لایه از بادمجان ها را روی سس گوجه فرنگی بچینید.

۱۴- روی بادمجان ها را با نصف مقدار پنیر موزارلا بپوشانید. سپس مقداری از باقی مانده ی پنیر پارمزان رنده شده را نیز به آن اضافه کنید.

۱۵- مجددا لایه از بادمجان ها را روی مواد بچینید. مجددا مقداری از سس گوجه فرنگی را به عنوان لایه ی دیگر روی بادمجان ها بریزید.

۱۶- مقداری از پنیر موزارلا و پارمزان را روی سس گوجه بریزید. مجددا بادمجان ها را به عنوان لایه ی نهایی روی مواد بچینید. روی آن را با سس و پنیر پارمزان بپوشانید.

  لایه های گراتن بادمجان پنیری  

۱۷- فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد (۳۵۰ درجه فارنهایت) گرم کرده و پیرکس را داخل آن قرار دهید. حدود ۳۵ دقیقه زمان برای آماده شدن بادمجان پارمزان کافی است.

۱۸- بعد از پخت بادمجان پارمزان، حدود ۱۰ دقیقه پیش از برش و سرو به آن زمان دهید تا کمی خنک شده و مواد کمی سفت شوند.

۱۹- بادمجان پارمزان را به اندازه ی دلخواه برش بزنید و در ظرف مورد نظر سرو کنید.

نوش جان!

  طرز تهیه بادمجان پارمزان

نکات کلیدی طرز تهیه بادمجان پارمزان

- بهتر است از پنیر موزارلای ورقه ای برای درست کردن بادمجان پارمزان استفاده کنید.

- حتما بادمجان ها را با پوست حلقه حلقه کنید. در غیر این صورت بادمجان بعد از پخت له خواهد شد.

- بهتر است از بادمجان‌ های بزرگ برای درست کردن بادمجان پارمزان استفاده کنید تا حلقه های بزرگتری داشته باشید. حتی می توانید از بادمجان دلمه ای برای این کار استفاده کنید.