حتما اسم اکبر جوجه این غذای مازندارانی به گوشتون خورده و برای یک بار هم که شده موقع سفر به مناطق شمالی کشور مزه اش  رو امتحان کردید و می دونید چه طعم خوب و دلچسبی داره. هر چند اصالت این غذا رو به مازندران نسبت می دن ولی در هر جای ایران که باشید اکبر جوجه خوشمزه رو می تونید در رستوران های اکبرجوجه پیدا کنید و سفارش بدید و این نشونه چیزی جز طعم بی نظیرش نیست.

  اکبر جوجه اصیل  

حتماً شما هم قصه اکبر آقای کلبادی و همسرش صنمبر بانو رو شنیدید. این دو عزیز با زحت و تلاش بسیار شعبه اصلی اکبر جوجه رو در گلوگاه یعنی شرقی ترین نقطه استان مازندران افتتاح کردن.

اما کم کم این قدر کارشون رونق گرفت و شهرت پیدا کردن که برادرهای دیگه اکبر آقا هم در شهر های دیگه استان مازندران و گلستان شعبه زدن. حالا اما بچه ها و نوه های اون ها هم برای خودشون رستوران زدن و راه و رسم سرخ کردن جوجه بومی به سبک مازندرانی رو ادامه دادن.

این غذای خوشمزه رو معمولاً وقتی شمال میریم میخوریم. اما این قدر خوشمزه است که مزه ش رو نمیشه فراموش کرد. اگه دنبال شعبه اصلی اکبر جوجه تهران یا شهرهای دیگه هستید و از اصالت شعبه های نزدیک خودتون مطمئن نیستید من یه پیشنهاد خوب براتون دارم.

یک بار برای همیشه طرز تهیه اکبر جوجه اصلی رو یاد بگیرید. این طوری هر وقت هوس غذا با مرغ کردید میتونید خودتون دست به کار بشید و با پخت جوجه خوشمزه اون رو بزنید بر بدن.

 

طرز تهیه اکبر جوجه مازندران

مرحله اول: مرغ را پاک کنید.

جوجه یا مرغ را به خوبی بشویید و در صورت تمایل پوست را از مرغ جدا کنید و اجازه دهید مرغ شسته شده خشک شود. در صورتی که مرغ سایز بزرگتری دارد آن را از وسط به دو نیم تقسیم کنید و اگر نه از آن به شکل درسته و کامل استفاده کنید.

 

مرغ درسته

مرحله دوم: اکبر جوجه را مزه دار کنید.

برای مزه دار کردن جوجه اول پیاز خرد شده و سیر له شده را همراه آبلیمو و زعفران و نمک و فلفل به خوبی ترکیب کنید و بعد به خوبی رویه و داخل جوجه را به این مواد آغشته کنید. سپس آن را به مدت دوازده تا بیست و چهار ساعت در یخچال استراحت دهید.

 

مرینیت

مرحله سوم: مرغ را سرخ کنید.

برای سرخ کردن اکبرجوجه، در یک قابلمه بزرگ روغن بریزید و اجازه دهید کاملا داغ شود. پیاز ها را از سطح و داخل مرغ جدا کنید و و آن را در روغن داغ شده با حرارت ملایم سرخ کنید تا هر دو رویه مرغ حسابی سرخ و برشته شود (برای مغز پخت شدن خوراک مرغ سوخاری خوشمزه بهتر است حرارت ملایم باشد. من اصولا در چند دقیقه اول در ظرف را می گذارم تا اول به خوبی بپزد و بعد در ظرف را بر می دارم و مرغ را کاملا سرخ می کنم.)

 

اکبر جوجه مازندران

مرحله ششم: سس رب انار اکبر جوجه را آماده کنید.

کره را در ظرفی دیگر ذوب کنید و جوجه را کمی همراه کره سرخ کنید تا  جوجه سرخ شده رنگ و بوی بهتری به خود بگیرد (من برای لذیذ تر شدن جوجه سرخ شده رب انار را همراه کره ذوب شده تفت می دهم و بعد مرغ را با سس انار سرخ می کنم که به نظرم به این شکل طعم جوجه بهتر می شود)

بعد از پخت چلو اکبر جوجه اون رو سریع سرو کنید یا جوجه را در فر نگه دارید تا گرم بماند. اگر مرغ را با رب انار تفت نمی دهید از آن به عنوان سس برای سرو اکبر جوجه مازندران استفاده کنید.  

اکبر جوجه مجلسی

نکات تهیه اکبر جوجه مازندران

- می توان این جوجه مجلسی را با برنج سرو کرد.

- برای تهیه اکبر جوجه خوشمزه بهتر است از مرغ کوچک و کم وزن استفاده کنید تا غذا طعم لذیذتری داشته باشد اما در صورتی که مرغ مخصوص اکبرجوجه در دسترس نبود می توان مرغ درشت را دو نیم کرد و از آن استفاده کرد. (سعی کنید مرغ این غذای مازندرانی به بیش از دو نیم تقسیم نکنید.)

- می توان برای سرخ کردن مرغ، با نخ آشپزی پای مرغ را به خوبی ببندید تا جوجه سرخ شده شما بهتر به نظر برسد.

- به جای رب انار می توان از رب نارنج و یا رب آلوچه هم برای تهیه اکبر جوجه مازندران استفاده کرد.

- میتوان از فلفل قرمز برای تهبه اکبر جوجه استفاده کرد ولی برای اکبر جوجه اصیل بهتر است از فلفل سیاه استفاده شود.