حلوای گل سرخ یه طعم متفاوت و جدید داره. طعمی که مطمئنا همه اون رو می پسندند. حلوا یکی از خوراکی های اصیل ما ایرانی هاست که تقریبا همه دوستش دارند. حتی این غذای خوشمزه دستمایه خیلی از شعرها و نوشته های کهن ماست. کتاب نان و حلوای عبیدزاکانی یک مثال خوب برای این ادعاست. حلوا طعم لذیذی داره و در عین سادگی بسیار هم مقویه. چون داخلش آرد، گلاب، هل و ... داره. برای عصرای زمستون یا حتی صبحانه می تونید حلوا درست کنید. توی خیلی از مهمونی ها حلواهای مختلفی مثل حلوای نارگیلی، زعفرانی، حلوای کاکائویی و ... به عنوان دسر سرو میشه.

از شنیدن این اسامی تعجب نکنید. چون خوبی حلوا اینه که میشه کلی تنوع و خلاقیت در پختش به خرج داد. مثلا حلوای گل سرخ یکی از همین نوآوری هاست. جالبه بدونید به این قسم حلواها بوتیکی میگن. شاید به خاطر خاص و شیک بودنشون این اسم رو براشون انتخاب کردند. البته با ایران کوک می تونید دستورات مختلفی مثل حلوای نشاسته، حلوای آناناس، حلوای یونانی و ... رو باد بگیرید. پس خودتون رو برای ماجراجویی های جدید در آشپزی آماده کنید.

 

طرز تهیه حلوای گل سرخ 

 

مرحله اول: آرد را تفت دهید. 

ابتدا آرد را در ماهیتابه ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید. مرتب آرد را هم بزنید تا قسمت زیرین نسوزد. همین که بوی خامی آرد گرفته شود کافی است. در حلوای گل سرخ لازم نیست رنگ آرد تغییر کند. آرد تفت داده را از الک رد کنید. سپس دوباره به ماهیتابه برگردانید. در این مرحله روغن و کره را به آرد اضافه کنید و در حد مخلوط شدن تفت دهید. اگر مایلید از پودر بادام یا گردو استفاده کنید باید در این مرحله اضافه شوند. آنها را نیز حدود سه دقیقه تفت دهید. همین که دیگر بوی خامی ندهند کافی است.

 

مرحله دوم: افزودن گلاب برای خمیری شدن آرد

وقتی که آرد و پودر بادام یا گردو به اندازه کافی تفت خوردند، تابه را از روی حرارت بردارید. یک مقدار خیلی کم که از حرارت افتاد گلاب را به آن اضافه کرده و همزمان هم بزنید. اجازه ندهید آرد گلوله گلوله شود. باید به اندازه ای گلاب بریزید که حلوا جمع شود. یعنی حالتی خمیری به خود بگیرد. برای این منظور می توانید گلاب بیشتری استفاده کنید.

 

مرحله سوم: اضافه کردن مواد دیگر و آماده سازی نهایی حلوای گل سرخ 

حدود 10 دقیقه صبر کنید تا خمیر حلوا از حرارت بیفتد. گرمای آن باید در حدی باشد که با دست احساس شود. اما به هیچ عنوان داغ نباشد. وقتی به این دمای نرمال رسید، پودر قند، پودر گل سرخ و پودر هل را اضافه کرده و هم بزنید. مواد را داخل غذاساز یا مخلوط کن بریزید تا خمیری لطیف و منسجم به دست آید.

می توانید خمیر حلوای گل سرخ را در قالب سیلیکونی بریزید. همچنین می توانید آن را روی یک سینی پهن کرده و قالب فلزی بزنید. طراحی و شکل آن کاملا سلیقه ای است. بعد از فرم دهی حلوا را یک ساعت در یخچال قرار دهید. بعد از آن از قالب جدا کرده و در ظرف مناسب سرو کنید. می توانید از پودر گل سرخ یا غنچه گل سرخ برای تزیین حلوا استفاده کنید.

  حلوای گل سرخ با رنگ خوراکی  

نکات کلیدی برای تهیه حلوای گل سرخ 

- بسته به نوع آرد ممکن است گلاب بیشتری مورد نیاز باشد.

- اگر از پودر گردو استفاده کنید، رنگ حلوا نسبت به پودر بادام تیره تر می شود.

  حلوای گل سرخ با پود گردو  

- پودر گل سرخ باید آسیاب و الک شود.

- اگر هنگامی که آرد داغ است پودر قند را داخل آن بریزید خمیر خشک می شود.

- در صورت تمایل در مرحله پایانی می توانید مقداری رنگ خوراکی نیز اضافه کنید.   تصاویر از اینستاگرام: papillon_pastry@ ahbab.cook@ cherry_cakes@