دمپختک یا دمی باقالی که بهش دمپختک باقالی هم گفته میشه یه غذای ساده و نسبتا ارزونه که خیلی زود هم آماده میشه. این غذای خوشمزه غذای محلی تهرانه. اگه توی آشپزی تازه کار باشین ممکنه تا حالا اسم دمی باقالی یا دمپختک رو نشنیده باشین و بپرسین که دمپختک چیست؟ این غذا که مثل پلو انبه یا پلو زعفرانی رنگ زردی داره؛ از ترکیب باقالی زرد و برنج تهیه میشه و هم با نیمرو و هم بدون اون سرو میشه. شنیدم بعضی ها استانبولی رو با دمي باقالي اشتباه میگیرن. فرق دمپختک با استانبولی یا استمبولی در رنگ، مواد اولیه و طعم اونهاست. در واقع اصلا شباهتی ندارن! ممکنه شما هم اسم دمپختک با گوجه، دمپختک سیب زمینی یا دمپختک گوشت رو شنیده باشین یا حتی غذای محبوبتون باشه. اما این سه غذا با دمی باقالی زرد یه تفاوت بزرگ دارن و اونم اینه که باقلا ندارن!

خب حالا که یه بخشی از سوال های رایج در مورد این غذا رو پاسخ دادیم؛ به طرز تهیه دمی باقالی تهرانی می رسیم. توی این غذا از باقلا زرد که به لپه باقلا هم معروفه استفاده میشه که طبعش سرده. پس اگه طبع سردی دارین بهتره فلفل، هل یا زنجبیل در این غذا بریزین. موقع طبخ غذا هم مراقب باشین که برنج و باقالی ها خیلی خمیر نشن و به اصطلاح اون ها رو زنده تر از روی حرارت بردارین. امیدوارم روش پخت دمی باقالی براتون مفید واقع بشه و ازش لذت ببرین.

  دمپختک خوشمزه  

طرز تهیه دمپختک

 

مرحله اول:

برای تهیه دمی باقالی ابتدا باید برنج را بشویید. سپس اجازه دهید به مدت یک ساعت در مخلوط 4 پیمانه آب و مقداری نمک خیس بخورد. در همین مدت باقالی ها را هم بشویید و به مدت یک ساعت در آب خیس دهید. حالا پیاز را به صورت خلالی خرد کنید.

  آماده سازی مواد اولیه  

مرحله دوم:

قابلمه را روی حرارت بگذارید و کمی روغن در آن بریزید. سپس پیاز را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. وقتی پیازها طلایی رنگ شدند، نمک، فلفل و زردچوبه را در قابلمه بریزید.

  تفت دادن پیاز  

مرحله سوم:

حالا باقالی ها آبکش کرده و در قابلمه بریزید. کمی با روغن و پیاز آن را تفت دهید. سپس دو پیمانه آب جوش به آن اضافه کنید تا حدودا یک ربع باقالی ها بپزد.

  تفت دادن باقلا زرد  

مرحله چهارم:

در این مرحله از تهیه دمي باقالي یا دمپختک باید برنج را روی حرارت قرار دهید تا وقتی که آبش کشیده شود. سپس باقالی های پخته شده را به برنج اضافه و با هم مخلوط کنید. روی قابلمه دم کنی بگذارید تا غذا دم بکشد. در صورت تمایل میتوانید در این مرحله کمی روغن مایع یا کره حیوانی به دمی باقالی اضافه کنید.

  دم انداختن برنج  

مرحله آخر:

حدود نیم ساعت یا چهل دقیقه بعد حرارت را خاموش کنید. اجازه ندهید که باقالی ها خیلی نرم و له شوند چون غذا را خمیر می کنند. دمي باقالي را به همراه ترشی، ماست، سالاد شیرازی و در صورت تمایل پیاز داغ یا نیمرو سرو کنید. نوش جان.

  دمپختک خوشمزه  

نکات کلیدی تهیه دمپختک باقالی

- برای خوش رنگ تر شدن دمی باقالی میتوانید مقداری زعفران دم کرده هم به آن اضافه کنید.

- بهتر است میزان برنج همیشه دو برابر باقالی باشد. هم چنین میزان آبی که برنج با آن میپزد میتواند یک پیمانه بیشتر از مقدار برنج باشد.

- عکسهای این مطلب از پیج های اینستاگرام زیر گرفته شده: @maman_pazz @baradaran_sharify @sara__ghorbani__ @shiva.chef