کله گنجشکي یا سر گنجشکی یه خوراک خوشمزه و محبوبه که خیلی راحت تهیه میشه. شاید دوست داشته باشین بدونین که کله گنجشکی غذای کجاست.

این خوراک مقوی و خوش طعم رو بیشتر به عنوان غذای محلی تهران می شناسن اما با کمی تغییر در دستور تهیه، کله گنجشکی شیرازی، کله گنجشکي جنوبی و البته اصفهانی هم معروف هستن.

ادامه طرز تهیه کله گنجشکی را برای شما آماده کرده ایم:

   

طرز تهیه کله گنجشکی خوشمزه

 

مرحله اول:

در ابتدا باید یک پیاز را رنده ریز کرده و آب پیاز را جدا کنید. پیاز رنده شده را به همراه گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل و ادویه های دلخواه در یک کاسه بریزید و به  خوبی ورز دهید. این مرحله در وانرفتن کوفته ها تاثیرگذار است.

  مخلوط گوشت و پیاز  

مرحله دوم:

مخلوط گوشت و پیاز را به صورت گلوله های ریز (کوفته قلقلی یا میت بال به اندازه سر گنجشک!) درآورید. در این حین دستتان را کمی با آب پیاز مرطوب کنید تا گوشت به دستتان نچسبد. سپس گوشت های گلوله شده را در یخچال بگذارید تا به مدت نیم ساعت خنک شود.

  گلوله کردن گوشت  

مرحله سوم:

در این مرحله از تهیه کله گنجشکی در مدتی که گوشت در یخچال است، می بایست یک پیاز دیگر را رنده کرده یا نگینی خرد کنید. کمی روغن در ماهیتابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. وقتی روغن داغ شد، پیازها را در آن تفت دهید. حالا کمی نمک و زردچوبه به پیازها اضافه کنید.

  سرخ کردن پیاز  

مرحله چهارم:

رب گوجه فرنگی را روی پیازها بریزید و کمی با روغن تفت دهید. پس از این که رنگ رب گوجه کمی باز شد، آب را اضافه کنید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید.

  سرخ کردن رب  

مرحله پنجم:

وقتی سس خوراک سر گنجشکی به جوش آمد، گوشت های گلوله شده را به آن اضافه کنید.

  افزودن آب و گوشت  

مرحله ششم:

در این مرحله از تهیه کله گنجشکی میتوانید سیب زمینی ها را به صورت مکعب های ریز خرد کنید و به خوراک اضافه کنید تا بپزند. یا این که سیب زمینی ها را جداگانه سرخ کرده و در مرحله آخر در خوراک بریزید.

  پختن خوراک  

مرحله آخر:

پس از یک ساعت که خوراک آماده شد، آن را در ظرف سرو بکشید. کله گنجشکی با برنج یا نان تازه به همراه انواع ترشی، سالاد شیرازی، سبزی خوردن یا ماست خیلی می چسبد. نوش جان.

  سرو کله گنجشکی  

نکات کلیدی تهیه کله گنجشکی

- برای طعم دهی بیشتر به کله گنجشکی مجلسی میتوانید چند قاشق غذاخوری آبلیمو یا آبغوره به این خوراک اضافه کنید. همچنین میتوان در حین پخت از غوره تازه یا آلوبخارا استفاده کرد و یا در اواخر طبخ خوراک، چند لیموعمانی در قابلمه ریخت.

- در خوراک کله گنجشکي میتوانید از انواع سبزیجات معطر خشک مانند شنبلیله، مرزه، ترخون، جعفری، نعنا، گشنیز و ریحان استفاده کنید. مطابق با ذائقه خودتان نوع سبزی را انتخاب کرده و حدودا یک قاشق غذاخوری در هنگام پخت به سس یا به مواد کوفته قلقلی اضافه کنید.

- در روش تهیه خوراک کله گنجشکی با سیب زمینی میتوان سیب زمینی را به صورت خلالی یا حلقه ای هم برش زد. هم چنین میتوان از هویج یا فلفل دلمه ای هم در این خوراک استفاده کرد.

- استفاده از زعفران، رب انار، آبلیمو یا گرده لیمو و سایر طعم دهنده ها در این خوراک اختیاری است. طعم دهنده های دیگر خوراک کله گنجشکي شامل سیر، دارچین، سماق، آویشن و ... است.

- خوراک کله گنجشکی با سویا هم تهیه می شود. فقط قبل از استفاده از سویا باید آن را به مدت 15 دقیقه با آب گرم خیس دهید. سپس به کمک صافی و آب سرد آن را آبکشی نمایید.

- برای انسجام بیشتر گلوله های گوشت سر گنجشکی (گوشت قلقلی) میتوان یک عدد تخم مرغ اضافه کرد که معمولا توصیه نمی شود. چون تخم مرغ ممکن است بوی بدی به غذا بدهد. هم چنین در کله گنجشکی اصفهان که به قیمه ریزه معروف است از آرد نخودچی استفاده می شود. در خوراک سر گنجشکی در صورتی که گوشت را خوب ورز دهید، احتمال وارفتن آن بسیار کم می شود. اما اگر نگران این موضوع هستید، میتوانید یک یا دو قاشق غذاخوری آرد یا پودر نان به مخلوط گوشت چرخ کرده اضافه کنید.

- این غذا مانند خیلی از سوپ ها، خورشت ها و خوراک های ایرانی طعم و رنگش را از گوجه فرنگی میگیرد. پس اگر به رب گوجه فرنگی دسترسی ندارید میتوانید چند گوجه فرنگی را نگینی خرد کرده یا رنده کنید. سپس به همراه پیاز آن را در روغن تفت دهید. یا میتوانید هم از رب و هم از گوجه تازه استفاده کنید تا غذای شما مجلسی تر و خوش رنگ تر شود.

- خوراک کله گنجشکی با مرغ هم تهیه می شود. فقط باید گوشت مرغ شما چرخ کرده باشد. مابقی مراحل مانند روش قبلی انجام می شود.

- اگر خوراک را با لعاب زیاد و به صورت غلیظ دوست دارید میتوانید سیب زمینی پخته شده را با پشت قاشق له کنید و بعد در آب خوراک حل نمایید.

- در روش دیگر تهیه خوراک سر گنجشکی اول کوفته قلقلی ها را به همراه پیاز و ... در روغن تفت می دهند. و در آخر آب اضافه می شود و مواد خوراک با هم می پزند. در این روش مصرف روغن بالاتر می رود که برای کسانی که رژیم لاغری دارند، توصیه نمی شود.

- ریز بودن کوفته ها کمک می کند که داخل آن ها بهتر پخته شود. پس در اندازه گلوله های گوشت دقت کنید.

- کله گنجشکی با لپه هم روش محبوب دیگری است که در آن، دو یا سه قاشق غذاخوری لپه پخته شده به خوراک در حین پخت اضافه می شود.

-کله گنجشکی یکی از غذا مجلسی با گوشت چرخ کرده بسیار مناسب می باشد. - عکس مراحل از صفحه اینستاگرام goodlife.niloo و عکس اصلی از صفحه food.ei برداشته شده است.