در این مطلب قراره چهار روش طرز تهیه سیب زمینی سرخ کرده رو بهتون آموزش بدیم. بعدش هم درباره کالري سيب زميني سرخ کرده باهاتون صحبت می کنیم که یکم عذاب وجدان بگیرین و توی خوردن سيب زمیني سرخ کرده زیاده روی نکنین.

چون واقعا گذشتن از این پیش غذای خوشمزه خیلی سخته. به غیر از این چهار روش، دو روش سيب زميني تنوری و سیب زمینی سرخ کرده در فر هم خیلی خیلی جذابن. من دیگه طاقت ندارم. بریم سر اصل مطلب!

    سرو سيب زميني با سس

عکس از @hoorsun.bistro

 

روش اول: طرز تهیه سیب زمینی سرخ کرده رستورانی

1- برای تهیه سیب زمینی سرخ کرده مک دونالد یا روش رستورانی دو راه دارید:

- سيب زميني ها را نیم ساعت در مخلوط آب و نمک بخیسانید. سپس آن را به مدت 3 ساعت در فریزر بگذارید.

یا

- سيب زميني ها را در آب جوش بریزید و 5 دقیقه آن را بپزید. سپس فورا 2 دقیقه در مخلوط آب و یخ بریزید.

2- از این مرحله به بعد در تمام حالت های بالا یکسان انجام می شود. سيب زميني ها را در صورتی که خیس هستند با پارچه ای تمیز خشک کنید. مراقب باشید به آن ها فشار وارد نکنید تا له نشوند.

3- اگر به سيب زميني ها نمک نزده اید، در این مرحله باید روی سیب زمینی های خشک، نمک، فلفل، پودر سیر و ادویه های دلخواه بپاشید. حالا سیب زمینی ها را در ماهیتابه با عمق زیاد و روغن فراوان سرخ کنید.

سيب زميني های سرخ شده را روی یک حوله کاغذی تمیز بگذارید تا روغنشان گرفته شود. سپس در ظرف سرو بکشید و با سس مورد علاقه تان سرو کنید. نوش جان.

 

نکات کلیدی تهیه سیب زمینی سرخ کرده رستورانی

- در این روش از تهیه سیب زمینی سرخ شده باید برش های سیب زمینی قطری برابر با 2 یا 3 سانتی متر داشته باشند که به راحتی خرد نشوند.

- برای خوش رنگ تر شدن سيب زميني ها میتوانید در حین جوشیدن آن ها با آب جوش، مقداری زردچوبه هم در قابلمه بریزید.

- سیب زمینی که با آب و نمک جوشیده و نیم پز شده را میتوانید در فریزر نگه داری کنید.

- برای جلوگیری از نرم شدن سیب زمینی سرخ کرده دقت داشته باشید که سيب زميني نباید با آب به طور کامل پخته شود. همین قدر که نیم پز شود کافی است.

- خیساندن سيب زميني در آب قبل از استفاده، باعث می شود نشاسته و مواد زائد آن از بین برود.

  سیب زمینی سرخ کرده مک دونالد

عکس از @jianhotdog

روش دوم: طرز تهیه سیب زمینی سرخ کرده پفکی

1- برای تهیه سیب زمینی سرخ کرده رژیمی و پفکی ابتدا فر را روشن کرده و در دمای 175 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

2- سيب زمیني ها را پوست بگیرید و به صورت خلال های درشت و قطور برش بزنید. یک قابلمه محتوی مقداری آب را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید.

3- وقتی آب به جوش آمد، سيب زميني های خلالی را در آن بریزید. پس از ده دقیقه سیب زمینی ها را خارج و آبکش کنید.

4- روی سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید. سيب زمیني ها را با فاصله روی سینی بگذارید. حالا هر چه قدر که تمایل دارید ادویه سیب زمینی سرخ کرده مثل نمک، فلفل، آویشن، پودر سیر، رزماری، جعفری، روغن زیتون و ... روی سيب زمیني ها بپاشید.

5- سینی را درون فر بگذارید تا به مدت 30 دقیقه سیب زمینی سرخ کرده ترد شما آماده شود. هر از گاهی سيب زميني ها را بچرخانید تا هر دو طرفشان حرارت ببیند. حالا سینی را از فر خارج کرده و سيب زميني ها را با سس کچاب خانگی، سس سیر یا سس قارچ و پنیر نوش جان کنید.

  سیب زمینی سرخ کرده پفکی

عکس از @brunchbox.cafe

روش سوم: طرز تهیه سیب زمینی سرخ کرده با پودر سوخاری

 

مواد لازم:

سیب زمینی پخته  300 گرم

پنیر چدار  100 گرم

آرد ذرت  50 گرم

پودر سوخاری  2 قاشق غذاخوری

نمک  1/2 قاشق چایخوری

1- برای تهیه سیب زمینی سرخ کرده سوخاری ابتدا سيب زميني را بپزید و رنده ریز کنید. سپس در یک کاسه متوسط تمام مواد اولیه را با هم ترکیب کنید و ورز دهید.

2- یک تکه کوچک از خمیر به دست آمده بردارید و با دست به شکل خلال های سیب زمینی یا به هر شکل دلخواه درآورید. این کار را برای تمام خمیر تکرار کنید. سپس همه خلال ها را در سینی روی کاغذ روغنی بچینید.

 

3- سینی را به مدت 2 ساعت در فریزر قرار دهید. سپس یک ماهیتابه با عمق زیاد بردارید و در آن روغن بریزید. سیب زمینی ها را با روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند. حالا آن ها را روی دستمال تمیز بگذارید تا روغنشان گرفته شود و به همراه دیپ پنیری، سس باربیکیو یا سس خردل میل کنید.

  سیب زمینی سرخ کرده سوخاری

عکس از Ashpazi_ba_jan_o_del@

روش چهارم: طرز تهیه گل رز سیب زمینی

1- برای تهیه سیب زمینی سرخ کرده به شکل گل رز اول سيب زمیني ها را بشویید و پوست بگیرید. سپس به کمک رنده نازک مخصوص چیپس آن ها را ورقه کنید.

2- حالا برش های گرد سیب زمینی را از وسط به دو نیم تقسیم کنید تا به شکل نیم دایره شود. سیب زمینی های برش خورده را به مدت یک الی دو ساعت در مخلوط آب و نمک قرار دهید تا نرم شوند.

3- وقتی سیب زمینی ها نرم شدند، مخلوط آب و نمک را خالی کنید. نیازی به شستن سیب زمینی ها نیست. حالا یکی از برش های سیب زمینی را لوله کنید. برش های بعدی را به همان ترتیب دور اولی بپیچید تا به شکل گل رز برسید. به کمک دو الی سه خلال دندان گلبرگ های گل را محکم کنید.

4- برای سرخ کردن گل رز سیب زمینی در ماهیتابه روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. دقت داشته باشید که سیب زمینی ها زیاد از حد سرخ نشوند. ابتدا یک طرف گل را سرخ کنید. سپس خلال ها را جدا کنید و بعد طرف دیگر را سرخ نمایید. با این کار خلال دندان به گل ها نمی چسبند و به راحتی خارج خواهند شد.

  گل رز سیب زمینی  

نکات کلیدی تهیه گل رز سیب زمینی

- از گل رز سیب زمینی برای تزیین مرغ، انواع پلو و خورشت میتوان استفاده کرد.

- دستور سیب زمینی سرخ کرده به شکل گل رز و عکس آن از صفحه اینستاگرام maman.sepehr گرفته شده است.

- روش دیگر برای این کار این است که سیب زمینی ها را 4 قسمت کنید. سپس به کمک تراش سبزیجات آشپزخانه آن را به شکل گل برش بزنید. مانند عکس زیر:

  سیب زمینی گل رز خوشمزه

عکس از Love_to_cookk@

 

کالری سیب زمینی سرخ کرده

سیب زمینی سرخ کرده کالری نسبتا بالایی دارد. اما این کالری به نحوه تهیه کردن سيب زمیني هم وابسته است. طبیعتا سيب زمیني ای که با روغن زیاد سرخ می شود کالری بیشتری نسبت به سيب زميني پخته یا سیب زمینی سرخ کرده در مایکروفر دارد.

هر عدد سيب زميني سرخ شده 12 کالری دارد، یعنی تقریبا 100 گرم سيب زميني سرخ کرده حدودا 500 کالری خواهد داشت. اگر به صورت چیپسی و با روغن بیشتری سرخ شود این مقدار به 600 کالری هم می رسد. پس در صورتی که در دوره رژیم لاغری هستید، میتوانید این مقدار کالری را با یک ساعت پیاده روی سریع بسوزانید.

  کالری پیش غذا

عکس از @marmar_lovee

    1- قبل از این که مواد غذایی را به داخل روغن بیندازید، باید ابتدا روغن را تا درجه حرارت مناسبی گرم کنید (مثلا تا حدود190 درجه سانتی‌گراد). در این حرارت، در سطح مواد غذایی، سریع یک لایه محافظ شبیه به یک لایه عایق تشکیل می‌شود که باعث می‌شود روغن نتواند از ماده غذایی عبور کند و ماده غذایی فقط با حرارت غیرمستقیم و با هدایت گرمایی از این عایق، پخته و سرخ شود. اگر روغن تا این درجه حرارت مشخص داغ نشده‌باشد، قبل از این‌که لایه عایق تشکیل شود، روغن به درون غذا نفوذ می‌کند و باعث می‌شود غذا حالت روغنی(گریسی) پیدا کند. اگر هم روغن زیادتر از حد داغ شود، این لایه محافظ می‌سوزد و از بین می‌رود. 2- نکته بعدی این که همیشه اول روغن را هفت تا هشت درجه بیشتر از حرارت سرخ کردن (190 درجه سانتی‌گراد) داغ کنید، زیرا اضافه کردن غذا به روغن باعث می‌شود حرارت روغن چند درجه پایین بیاید. توجه داشته باشید که اگر این حرارت از هفت تا هشت درجه بیشتر شود، به ساختمان مولکولی روغن آسیب می‌رساند. 3- قبل از سرخ کردن به غذا نمک نزنید. نمک نقطه دود روغن را پایین می‌آورد و باعث می‌شود زودتر تخریب شود. هم‌چنین، نمک باعث می‌شود رطوبت در سطح غذا جذب شود و وقتی غذا به داخل آن اضافه می‌شود، روغن به بیرون پاشیده شود. 4- از ظرف‌های آلومینیومی برای سرخ کردن غذا و نگه‌داری روغن استفاده نکنید. نمک به‌کار رفته در غذا، ظروف آلومینیومی را خراب می‌کند و باعث می‌شود آلومینیوم وارد روغن شود که مسمومیت‌زاست. ظروف آهنی و مسی هم به درد این کار نمی‌خورند، چون روند تخریب روغن را تسریع می‌کنند. سبزی‌های منجمد را وقتی هنوز یخ زده‌اند، سرخ کنید تا کمتر روغن را به خود جذب کنند. (بیشتر ما تصور می‌کنیم بهتر است بگذاریم کاملا ماده غذایی از حالت انجماد خارج شود، بعد آن‌ را بپزیم.) 5- یک کار اشتباه دیگر این است که کوهی از مواد غذایی را در تابه پر از روغن تلنبار کنید. این کار حرارت روغن را می‌گیرد. به این ترتیب، قبل از آن که آن لایه عایق مفید تشکیل شود، روغن داخل غذا نفوذ می‌کند و غذا را چرب می‌کند. ترد نشدن خوراکی‌هایی که در چنین‌تابه‌هایی انباشته شده‌اند، به همین دلیل است.