ما در این مطلب قصد داریم یک نوع کیک خاص با شیوه های پخت جدید رو بهتون آموزش بدیم. برای درست کردن این کیک هیجان انگیز نه به قالب کیک نیاز دارید و نه به فر! در واقع با حداقل ابزار و وسایل و تجهیزات قنادی می تونید این کیک رو درست کنید. این کیک، کیک فنجانی تک نفره اس.

کیک فنجانی یه کیک تک نفره اس که همون طور که از اسمش مشخصه داخل فنجون درست میشه. کافیه مایه ی کیک رو درست کنید، داخل فنجون بریزید و بپزید. نکته ی جالب دیگه در مورد کیک فنجونی اینه که برای درست کردن این کیک به فر هم نیاز ندارید!

طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر

 

روش اول: کیک فنجانی روی گاز

۱- تخم مرغ ها، شکر و وانیل را داخل کاسه ای بریزید و آن ها را با همزن برقی (یا دستی) خوب بزنید.

۲- بعد از آن که رنگ تخم مرغ تغییر کرد، شیر و روغن را به آن اضافه کنید.

۳- آرد و بیکینگ پودر را دو بار الک کرده و به سایر مواد اضافه کنید. سپس بعد از افزودن پودر کاکائو همه ی مواد را خوب با همزن هم بزنید.

۴- فنجان های نشکن را آماده کنید. ۱/۳ آن ها را از مایه ی کیک پر کنید.

۵- فنجان ها را داخل قابلمه ای گود بچینید. شکلات تخته ای را خرد کرده و چند تکه از آن را روی مایه ی کیک داخل فنجان قرار دهید.

۶- به اندازه ی نصف ارتفاع لیوان ها، داخل قابلمه آب جوش بریزید.

۷- درب قابلمه را با دمکنی یا پارچه ی تمیز بپوشانید و روی قابلمه قرار دهید.

۸- زیر حرارت را کم کرده و ترجیحا از شعله پخش کن استفاده کنید.

۹- بعد از ۲۰ الی ۲۵ دقیقه، یک عدد خلال دندان داخل یکی از کیک ها فرو کنید. اگر مایه ی کیک به خلال دندان نچسبید، کیک فنجانی آماده است.

  طرز تهیه کیک فنجانی  

روش دوم: کیک فنجانی با مایکروفر

مواد لازم برای دو نفر:

آرد ۵ قاشق غذاخوری

شکر ۳ قاشق غذاخوری

پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری

بیکینگ پودر ۱/۲ قاشق چایخوری

وانیل ۱/۲ قاشق چایخوری

شیر ۶ قاشق غذاخوری

تخم مرغ ۱ عدد

روغن ۳ قاشق غذاخوری

 

۱- آرد، شکر، پودر کاکائو، بیکینگ پودر و وانیل را داخل کاسه ای ریخته و با هم مخلوط کنید. آن ها را با قاشق هم بزنید تا یکدست شوند.

۲- تخم مرغ، روغن و شیر را به مواد خشک اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید.

۳- به اندازه ی ۱/۳ حجم فنجان را از مایه ی کیک پر کنید.

۴- فنجان ها را دانه دانه به مدت ۱ دقیقه داخل مایکروفر قرار دهید.

 

نکات کلیدی طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر

  • شیر را کم کم به مواد اضافه کنید.
  •  اگر از مایکروفر برای درست کردن کیک فنجانی استفاده می کنید، فنجان ها را تک تک و جداگانه داخل مایکروفر قرار دهید. علاوه بر این آن ها را دقیقا وسط سینی مایکروفر قرار دهید تا حرارت به طور یکنواخت به تمام قسمت‌ های فنجان برسد.
  •  دقت کنید که تنها ۱/۳ از فنجان را از مایه ی کیک پر کنید.
  •  به دلخواه می توانید از گردوی خرد شده نیز داخل مایه ی کیک فنجانی استفاده کنید.
  •  معمولا از فنجان های چینی نشکن برای درست کردن کیک فنجانی استفاده می کنند. اما اگر قصد دارید کیک فنجانی را از داخل فنجان درآورید، می توانید از لیوان های سیلیکونی نیز استفاده کنید. اگر چه در صورت تمایل می توانید با کمی چرب کردن فنجان چینی نیز کیک را بیرون بیاورید.
  •  به جز طعم شکلاتی شما می توانید کیک فنجانی را در طعم های دیگر نیز درست کنید.
  •  میزان مواد اولیه در روش اول برای ۴ نفر و در روش دوم برای ۲ نفر مناسب می باشد. البته تعداد کیک های فنجانی به سایز فنجان شما نیز بستگی دارد و متغیر است.
  • شما می تونید به راحتی کیک فنجانی رو روی گاز و یا داخل مایکروفر در کمترین زمان بپزید. پخت کیک فنجانی به این دو روش هیچ تفاوتی با پخت کیک در فر نداره و به همون اندازه پف می کنه.
  • یکی از مهمترین مزیت های کیک فنجونی اینه که شما می تونید کیک رو به صورت انفرادی به تعداد مهموناتون درست کنید. اینجوری باقی مونده ی کیک دست خورده و دور ریخته نمی شه.
  •  برای تزیین کیک فنجانی می تونید از شکلات تخته ای آب شده، انواع سس شکلات در طعم های مختلف، شکلات چیپسی و یا پودر قند الک شده استفاده کنید. این به رنگ و طعم کیک تون هم بستگی داره.
کیک تک نفره