سیب زمینی به روش های مختلف پخته و طبخ میشه. از سیب زمینی سرخ کرده گرفته با سیب زمینی آب پز و یا گریل شده هر کدوم طعم خاص خودشون رو دارن و با سس ها و یا انواع دیپ به عنوان پیش غذا و یا میان وعده سرو میشن. در این مطلب یکی از پر طرفدارترین و خوشمزه ترین روش های طبخ سیب زمینی رو بهتون آموزش می دیم. حتما در بسیاری از رستوران ها یا کافی شاپ ها سیب زمینی تنوری رو امتحان کرده اید. این نوع سیب زمینی به روش های مختلف درست میشه. بعضی ها از سیب زمینی درسته اما کوچک و بعضی دیگه از سیب زمینی های خرد شده اما درشت برای درست کردن سیب زمینی تنوری استفاده می کنن. خیلی ها هم داخل سیب زمینی های بزرگ رو خالی کرده و اون رو از مواد خوشمزه ی مختلف پر می کنن، مثل کمپیر ترکیه.

این سیب زمینی های تنوری به روش خاص با ادویه ها و سبزیجات معطر طعم دار شده و داخل فر پخته میشه. سیب زمینی تنوری رو میشه به  شکل ساده، پنیری و یا شکم پر سرو و آماده کرد. اما ویژگی همه ی مدل های مختلف این سیب زمینی اینه که داخل فر تنوری و پخته میشن. اگر چه میشه به روش های سنتی هم این کار رو انجام داد. در ادامه سه روش مختلف و متنوع طرز تهیه سیب زمینی تنوری رو بهتون معرفی می کنیم. روش اول طرز تهیه سیب زمینی تنوری با پنیر و جعفری، روش دوم سیب زمینی تنوری شکم پر و روش سوم طرز تهیه این سیب زمینی به روش ساده است که می تونید یکی از این سه دستور پخت رو به دلخواه انتخاب کنید. مهمترین نکته در طرز تهیه سیب زمینی تنوری اینه که در اون از روغن سرخ کردنی استفاده نمیشه و کاملا سالم و رژیمیه. توجه کنید که اندازه و ابعاد سیب زمینی ها در هر روش با هم متفاوته.

 

طرز تهیه سیب زمینی تنوری

 

روش اول: سیب زمینی تنوری با پنیر و جعفری

۱- سیب زمینی ها را تمیز بشویید و آن ها را با پوست به ابعاد و شکل دلخواه برش بزنید.

۲- سیب زمینی ها را داخل قابلمه بریزید و به همراه کمی نمک و آب به مدت ۱۰ دقیقه بپزید.

۳- بعد از آن که سیب زمینی ها به مدت ۱۰ دقیقه جوشیدند، آن ها را آبکش کنید و اجازه دهید تا کاملا خنک شوند.

۴- روی سیب زمینی ها نمک، فلفل، پودر سیر، پاپریکا، روغن زیتون، جعفری خرد شده و کمی پنیر پارمزان بریزید و آن ها را طعم دار کنید.

۵- روی سینی فر کاغذ روغنی پهن کرده و آن را کمی با روغن زیتون چرب کنید.

۶- سیب زمینی ها را روی کاغذ روغنی بچینید و آن ها را به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه فر قرار دهید تا برشته و طلایی رنگ شوند.

۷- سیب زمینی ها را با سس دلخواه تان سرو کنید.

  سیب زمینی تنوری  

روش دوم: سیب زمینی تنوری شکم پر

۱- سیب زمینی ها را خوب بشویید و اجازه دهید تا کاملا خشک شوند.

۲- به سیب زمینی ها نمک بزنید، آن ها را داخل فویل بپیچید و داخل فر 230 درجه مستقیم روی طبقه فر قرار دهید تا بپزند. زمان پخت بستگی به سایز سیب زمینی ها دارد اما معمولا بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه زمان کافی است. بهتر است بعد از نیم ساعت به کمک کاردک سیب زمینی ها را بچرخانید.

۳- بعد از پخت اجازه دهید تا سیب زمینی ها کاملا خنک شوند. سپس چند برش از عرض سیب زمینی ها روی آن ها ایجاد کرده و با کمک چاقو داخل برش ها را کمی گود کنید.

۴- داخل هر برش سیب زمینی، کمی کره ی آب شده بمالید و آن را از ژامبون خرد شده، فلفل دلمه ای و پنیر ورقه ای پر کنید.

۵- مجددا سیب زمینی ها را داخل فر قرار دهید تا زمانی که پنیر داخل آن کاملا آب شود.

۶- سپس به دلخواه مجددا کمی کره ی آب شده روی سیب زمینی ها بریزید و آن را به دلخواه سرو کنید.

 

سیب زمینی شکم پر

 

روش سوم: طرز تهیه سیب زمینی تنوری ساده

۱- پوست سیب زمینی ها را خوب با برس بشویید و آن ها را به سایز دلخواه برش بزنید. (می توانید از سیب زمینی های کوچک استفاده کرده و فقط آن ها را از وسط نصف کنید.)

۲- داخل قابلمه آب بریزید تا جوش بیاید. کمی نمک به آب اضافه کرده و سیب زمینی ها را داخل آب جوش بریزید. اجازه دهید سیب زمینی ها به مدت ۳ دقیقه داخل آب بجوشند و نیم پز شوند. سپس آن ها را آبکش کنید.

۳- سیب زمینی های آبکش شده را کنار بگذارید تا خنک شوند. سپس سیب زمینی ها را داخل کاسه ای بزرگ بریزید و به آن ها چند قاشق روغن یا روغن زیتون، مقداری پودر سیر، کمی پودر پیاز، پاپریکا (پاپریکای دودی)، فلفل قرمز و پونه ی کوهی و آویشن اضافه کنید.

۴- سیب زمینی ها را خوب زیر و رو کنید تا کاملا با ادویه ها و روغن ترکیب شوند.

۵- کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و روی آن را با روغن زیتون کمی چرب کنید. سپس سیب زمینی ها را روی آن بچینید.

۶- سینی فر سیب زمینی را داخل فر که از قبل در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد گرم کرده اید قرار دهید. بهتر است سیب زمینی ها را در طول پخته شدن ۱ الی ۲ بار زیر و رو کنید تا همه ی قسمت های سیب زمینی کاملا تنوری شوند.

 

طرز تهیه سیب زمینی تنوری

 

نکات کلیدی طرز تهیه سیب زمینی تنوری

- سیب زمینی تنوری را می توانید با انواع دیپ از جمله دیپ چدار سرو کنید.

- ادویه ها و سبزیجات سیب زمینی تنوری و همچنین مقدار آن ها به سلیقه ی شما بستگی دارد. می توانید آن ها را به دلخواه حذف کرده و از سبزیجات و ادویه های دلخواه تان استفاده کنید.

- زمان جوشاندن سیب زمینی ها به اندازه ی آن ها بستگی دارد. بعد از ۲ دقیقه یک چنگال داخل آن ها فرو کنید تا از نیم پز شدن آن ها مطمئن شوید.

- ساده ترین روش برای درست کردن سیب زمینی تنوری به این صورت است که آن ها را به ابعاد دلخواه خرد کنید؛ انواع ادویه ها از جمله نمک، فلفل، پودر سیر، پودر پیاز، آویشن و روغن زیتون را به آن ها اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. آن را داخل ظرف تفلون بریزید، روی آن را با فویل بپوشانید و داخل فر قرار دهید.

- تصاویر از : Pizzasib360 ، @golden__chefff ، @fahim.style ،‌ @sh.shafei53@