بامیه یکی از پر خاصیت ترین گیاه هاست که به دلیل طعم بی نظیری که داره در بسیاری از غذاها از اون استفاده میشه. خورش بامیه یکی از محبوب ترین غذاهاییه که میشه با بامیه درست کرد. این غذای خوشمزه رو میشه هم با گوشت و هم با مرغ تهیه کرد. خورش بامیه بادمجان هم یکی دیگه از غذاهای فوق العاده لذیذه که یکی از مواد اصلی اون، بامیه اس. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه یه غذای جدید با بامیه رو بهتون آموزش بدیم. خوراک بامیه یکی دیگه از غذاهای خوشمزه ایه که می تونید با بامیه درست کنید. از اون جا که طرز تهیه خوراک بامیه تا حدودی سلیقه ایه و میشه مواد اولیه ی اون رو به دلخواه کم و زیاد کرد، ما ۳ روش از رایج ترین دستورهای پخت خوراک بامیه رو بهتون معرفی می کنیم: در روش اول خوراک بامیه مخصوص گیاه خواران تهیه میشه و در اون هیچ گوشت و مرغی وجود نداره. در روش دوم و سوم به ترتیب طرز تهیه خوراک بامیه با گوشت و مرغ رو بهتون آموزش می دیم که بسته به ذائقه تون یکی از اون ها را انتخاب کرده و درست کنید. نکات کلیدی انتهای مطلب رو از دست ندید! در این قسمت مهمترین عواملی رو که برای پخت خوراک بامیه به بهترین شکل بهتون کمک می کنه، بهتون می گیم.

 

طرز تهیه خوراک بامیه

 

روش اول: خوراک بامیه بدون گوشت

۱- بامیه ها را خرد کنید (به شکل حلقه حلقه). داخل تابه کمی روغن (۲ قاشق) بریزید و بامیه های خرد شده را به آن اضافه کنید. آن ها را خوب تفت دهید و از تابه خارج کنید.

۲- پیاز را به شکل نگینی (ترجیحا درشت) خرد کنید و داخل تابه بریزید. بعد از آن که پیاز کمی نرم شد، به آن زردچوبه و سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. همه ی مواد را با هم تفت دهید.

۳- بعد از آن که رب گوجه فرنگی کمی در روغن سرخ شد، قارچ و گوجه فرنگی خرد شده را به آن اضافه کنید.

۴- بامیه هایی را که از قبل تفت داده بودید به سایر مواد اضافه کرده و با هم مخلوط کنید.

۵- با ادویه ی بندری و نمک خوراک بامیه را طعم دار کنید. کمی آب به مواد اضافه کنید و درب تابه را بگذارید تا خوراک بامیه به مدت ۲۰ دقیقه بپزد.

۶- خوراک بامیه را می توانید با برنج و یا نان نوش جان کنید.

روش دوم: خوراک بامیه با گوشت

گوشت خورشی گوساله یا گوسفند 250 گرم ‪

بامیه 250‪ گرم

رب گوجه فرنگی ۱ قاشـق غذاخوری

گوجه فرنگی خرد شده ۲ عدد

تمرهندی ۱/۴ بسته

آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری چوب دارچین ۱ عدد

پودر تخم گشنیز ۱ قاشق چایخوری

سیر ریز شده ۲ حبه

پیاز  ۱ عدد

فلفل، نمک و زردچوبه به میزان لازم

آبجوش (می توانید آب جوش را حذف کرده و به جای آب جوش از آب مرغ استفاده کنید.)

۱- ابتدا تمرهندی را داخل آب جوش حل کنید.

۲- بامیه ها را (به شکل درسته با خرد شده) داخل کمی روغن تفت دهید و بعد از این که رنگ بامیه های تغییر کرد آن را کنار بگذارید.

۳- پیاز خرده شده را نیز تفت دهید تا طلایی رنگ شود. سپس سیر رنده شده را به آن اضافه کنید.

۴- گوشت قیمه ای را به پیاز و سیر اضافه کنید و خوب تفت دهید. سپس رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید.

۵- گوجه ها را خرد کرده و داخل تابه بریزید و به همراه سایر مواد تفت دهید. کمی آب جوش به گوشت اضافه کنید و درب تابه را بگذارید تا خوب بپزد.

۶- بعد از آن که گوشت کامل پخت، بامیه ها را به آن اضافه کنید.

۷- تمرهندی را صاف کرده و به همراه کمی آب لیمو و سایر ادویه ها داخل خوراک بامیه بریزید.

  خوراک بامیه با گوشت

روش سوم: خوراک بامیه با مرغ

سینه مرغ 250 گرم

بامیه 250 گرم

سیب زمینی 1 عدد بزرگ

گل کلم خرد شده ۱ پیمانه

پیاز ۱ عدد

سیر ۱ حبه

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

سس انار کمی

آب نارنج ۱-۲ قاشق

نمك، زردچوبه، فلفل قرمز و سفید، آویشن، دارچین، پودر سیر، زنجبیل و یا هر ادویه به دلخواه

 

۴- پیاز را خرد کرده و تقت دهید تا طلایی رنگ شود. سپس سیر رنده شده را  به آن اضافه کنید و با هم تفت دهید. رب گوجه فرنگی و سس انار را به همراه دارچین به آن افزوده و همه ی مواد را با هم مخلوط کنید.

۲- سینه ی مرغ را به اندازه ی دلخواه خرد کرده و به مواد اضافه کنید. تکه های مرغ را کاملا تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

۵- سپس داخل خوراک بامیه آب بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا بجوشد و جا بیفتد. سیب زمینی را نگینی خرد کرده و به آب جوش اضافه کنید.

۶-بامیه های شسته و تمیز شده را جداگانه تفت دهید و در نیم ساعت آخر طبخ به خوراک اضافه کنید. ترشی و ادویه ی غذا را اندازه کنید. گل کلم تکه تکه شده را در ۱۰ الی ۱۲ دقیقه ی پایانی اضافه کرده و پس از طی این مدت خوراک را با نان یا برنج سرو کنید.

 

خوراک بامیه با مرغ

 

نکات کلیدی طرز تهیه خوراک بامیه

- اگر از بامیه های ریز استفاده می کنید می توانید آن ها را خرد نکرده و درسته استفاده کنید.

- شما می توانید خوراک بامیه با گوشت قلقلی را هم امتحان کنید: يک عدد پیاز را در ۲۵۰ گرم گوشت چرخکرده رنده کرده، به آن زردچوبه، نمک، فلفل و ادویه ی دلخواه اضافه کرده و ورز دهید. به اندازه ی دو بند انگشت از گوشت بردارید و آن را گلوله کنید. روغن را در تابه ریخته و گوشت قلقلی ها را داخل آن تفت دهید. کمی آب به گوشت ها اضافه کرده و اجازه دهید کاملا بپزند.

  گوشت قلقلی  

- اضافه کردن مواد خوراک بامیه سلیقه ای است و شما می توانید برخی از این مواد را حذف کرده و مواد جدیدی به آن اضافه کنید. به عنوان مثال اضافه کردن هویج و کرفس خرد شده می تواند طعم فوق العاده ای به خوراک بدهد.

 

- تصاویر از : zsh9912 ، @barane78 ، @Foodbookpm ، @Turkyemekler@