فلافل باقالی خیلی ساده است و شبیه به فلافل معمولی است با این تفاوت که علاوه بر نخود از باقالی یا باقلا هم در تهیه آن استفاده می‌شود. نخود باید قبل از مصرف برای فلافل خوب خیس بخورد. استفاده از کمی نمک در آب باعث می‌شود نخود زود تر و در عرض حدود ۳ ساعت آماده شود. البته شما می‌توانید آن را از شب تا صبح هم داخل آب بگذارید. باقالی هم فقط باید چند دقیقه بجوشد. بعد از آن همه مواد در مخلوط‌کن یا غذاساز با هم مخلوط می‌شوند. فلافل باقالی را هم می‌توانید به صورت عمیق و در روغن زیاد سرخ کنید و سپس روغن اضافه اش را بگیرید، هم می‌توانید در کمی روغن دو طرفش را سرخ کنید. فلافل باقالی را با نان پیتا، سس تند و کاهو و خیارشور سرو کنید.

فلافل باقالی

طرز تهیه فلافل باقالی

نخود را از سه چهار ساعت قبل بگذارید در آب خیس بخورد و کمی هم نمک داخل آب بریزید. اگر از باقالی تازه استفاده می‌کنید غلاف آن را جدا کنید. ۵ دقیقه آنها را بجوشانید و پوست بکنید. اگر باقالی‌ها فریز شده هستند فقط آنها را بجوشانید.

بعد از مدت گفته شده، نخود را آبکش کنید و همراه ۳۰۰ گرم باقالی پخته بدون پوست داخل غذاساز بریزید. یک حبه سیر، آبلیمو، جعفری و شوید، پاپریکا و زیره سبز را به آن اضافه کنید. چند بار پالس بزنید تا مخلوط حالت خمیری پیدا کند. لازم نیست مایه فلافل یکدست و کاملاً له شده باشد.

مایه فلافل را به ۲۰ قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را بین دستهایتان گرد و بعد کمی صاف کنید. روغن را داخل تابه بریزید و بگذارید داغ شود. اگر از سرخ کردن عمیق استفاده می‌کنید، بگذارید فلافل‌ها حدود ۵-۶ دقیقه در روغن سرخ شوند. در غیر این صورت هر طرف را حدود ۴ دقیقه سرخ کنید.

پس از سرخ شدن فلافل باقالی را روی دستمال حوله‌ای بچینید تا روغن اضافه آن گرفته شود. برای سرو نان‌های پیتا را تست کنید تا پف کنند. سپس وسط آنها برش بزنید و داخل هر کدام ۵ عدد فلافل قرار دهید. فلافل را با سبزیجات و سس دلخواه خود سرو کنید.

فلافل باقالی