شیرینی کادایف یک دسر ترکیه ای جذاب و خوشمزه است که با خمیر رشته شده مخصوصی به نام رشته کادایف تهیه می‌شود. این رشته ها همان خمیر فیلو هستند که رشته شده است. به این ترتیب شربت به خوبی داخل لایه پایه شیرینی نفوذ می‌کند و شیرینی طعمی عالی پیدا می‌کند. رشته کادایف را می‌توانید از لوازم قنادی‌ها یا از فروشگاه اینترنتی ایران کوک تهیه کنید. بعد از پخت خمیر رشته‌ای در فر روی آن شربت ریخته می‌شود. بعد از آن یک لایه کاستارد و در آخر یک لایه خامه روی شیرینی کادایف قرار می‌گیرد که معمولاً با مغزهای مختلفی مثل بادام تزیین می‌شود.

شیرینی کادایف

طرز تهیه شیرینی کادایف ترکیه ای

فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و بگذارید گرم شود. کمی از کره ذوب شده را داخل یک ظرف پیرکس مستطیلی بزرگ بریزید و آن را به کف و دیواره‌های ظرف بمالید. رشته کادایف را با دست از هم باز کنید و یک لایه از آن را کف ظرف چرب شده بریزید. تا جای ممکن روی آن فشار بیاورید تا فشرده شود و یک لایه یکی دو سانتی از رشته کادایف فشرده داشته باشید. بقیه کره را روی لایه کادایف بریزید یا بمالید و بعد ظرف را ۲۰-۳۰ دقیقه در فر قرار دهید تا کادایف به رنگ قهوه‌ای روشن در بیاید. مرتب چک کنید و مراقب باشید نسوزد.

شیرینی کادایف

ضمن طلایی شدن شیرینی کادایف در فر، شربت را آماده کنید. شکر، آب و دارچین را در قابلمه کوچک بریزید و روی شعله ۶-۸ دقیقه آن را حرارت دهید تا حالت شربت پیدا کند. نگران غلظت کم آن نباشید چون وقتی شربت خنک شود غلیظ‌تر خواهد شد. شربت را از روی گاز بردارید و بلافاصله آبلیمو را با آن مخلوط کنید. وقتی کادایف طلایی را از فر خارج کردید، شربت را روی ان بریزید.

حال لایه کاستارد را آماده کنید. شکر و زرده های تخم مرغ را داخل یک قابلمه (ترجیحاً نچسب) بریزید و با قاشق چوبی خوب هم بزنید. قابلمه را روی شعله قرار دهید. آرد سمولینا، آرد ذرت و شیر را به تدریج اضافه کنید و بگذارید مایه کاستارد جوش بیاید (در این مدت مرتب هم بزنید).

وقتی مایع جوش آمد شعله را کم کنید. به هم زدن ادامه دهید تا کاستارد غلیظ شود. سپس آن را از روی شعله بردارید و وانیل و رنده پوست لیمو را با آن مخلوط کنید. کاستارد داغ را روی لایه کادایف شربتی به طور یکنواخت بریزید. قبل از ریختن لایه بعدی، بگذارید شیرینی خوب در یخچال خنک شود.

شیرینی کادایف

وقتی شیرینی کادایف کامل خنک شد سطح آن را با خامه قنادی بپوشانید و روی آن را با خلال بادام، پسته یا گردوی تزیین کنید.

شیرینی کادایف