لوکوم یا لوقما از جمله شیرینی‌ها و دسرهای معروف ترکی است که در کشور ما نیز محبوبیت زیادی دارد. لوکوم به شکل‌های مختلف و با مواد اولیه متفاوتی مانند زنجبیل، انار، پرتقال، گردو و پسته درست می‌شود. لوکوم هویج، یکی از انواع لوکوم است که طرز تهیه ساده و آسانی دارد و آن را به راحتی می‌توانید در خانه درست کنید. از طرف دیگر هویج دارای مقادیر زیادی بتاکاروتن، فیبر، ویتامین K، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان است که موجب بهبود سلامت چشم، کاهش وزن، پایین آمدن قند خون و تقویت پوست می‌شوند. همچنین فیبر موجود در هویج باعث تنظیم حرکات روده، رفع اختلالات گوارشی و بهبود فرآیند هضم می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های کاروتن درهویج نیز احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. پس، حتما لوکوم هویج را درست کنید و بخورید تا در کنار لذت بردن از طعمش، از خواص فوق‌العاده هویج نیز بهره ببرید.

طرز تهیه لوکوم هویج

مرحله اول

هویج‌ها را رنده کنید و داخل یک ماهی‌تابه بریزید.

رنده کردن هویج

مرحله دوم

گردو را داخل غذاساز بریزید و خرد کنید. گردو باید به اندازه‌ای خرد شود که زیر دندان بیاید. بیسکویت را کاملا آسیاب کنید تا تبدیل به پودر شود.

مرحله سوم

هویج رنده‌شده را روی حرارت قرار دهید و تفت دهید. در این مرحله شکر را داخل ماهی‌تابه بریزید و با هویج خوب مخلوط کنید. سپس، درب ماهی‌تابه را بگذارید تا مواد با حرارت ملایم آب بیندازند.

مرحله چهارم

به ماهی‌تابه مدام سر بزنید و مواد را هم بزنید. بعد از کشیده شدن آب مواد و تغییر رنگ هویج‌، شعله زیر ماهی‌تابه را خاموش کنید تا هویج، آب باقی‌مانده و شکر را به خودش جذب کند.

مرحله پنجم

مواد تفت‌خورده را قبل از این‌که سرد و خشک شوند، داخل کاسه بریزید و پودر بیسکویت و گردوی خردشده را به آن‌ها اضافه کنید.

در ادامه ابتدا با قاشق بعد با دست، مواد را خوب مخلوط کنید تا این‌که بافت مواد مثل گوشت چرخ‌کرده یکدست شود. سپس، دو گلوله قلقلی با مواد درست کنید.

مرحله ششم

سلفون را به اندازه دو تا سه وجب باز کنید و مقداری پودر نارگیل روی آن بریزید. سپس، گلوله قلقلی را روی ورق سلفون با دست به شکل استوانه درآورید و سطح آن را خوب به پودر نارگیل آغشته کنید.

سلفون را دور مواد استوانه‌ای بپیچید و آن را شکلات پیچ کنید. سپس استوانه‌ها را حدود یک ساعت داخل یخچال بگذارید.

مرحله هفتم

یک ساعت بعد استوانه‌ها را از یخچال دربیاورید و به شکل دلخواه ببرید. برای بریدن استوانه‌ها بهتر است از یک چاقوی قوی و با پهنایی بزرگتر از قطر استوانه‌ها استفاده کنید.

سخن آخر

لوکوم هویج، از جمله دسرهای خوشمزه و فوق‌العاده‌ای است که می‌توانید آن را در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها سرو کنید. از طرف دیگر هویج دارای مقادیر زیادی بتاکاروتن، فیبر، ویتامین K، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان است که موجب بهبود سلامت چشم، کاهش وزن، پایین آمدن قند خون و تقویت پوست می‌شوند. بنابراین با خوردن این دسر خوشمزه، مقادیر زیادی املاح و ویتامین دریافت می‌کنید. برای درست کردن لوکوم هویچ باید هویج رنده‌شده را با شکر تفت دهید. بعد از کشیده‌شدن آب هویج، آن را از روی حرارت برمی‌دارید و گردوی خردشده و پودر بیسکویت را به آن اضافه می‌کنید. سپس، مواد را روی ورقه سلفون با دست به شکل استوانه درمی‌آورید و روی آن پودر نارگیل می‌پاشید. در آخر مواد استوانه‌ای را یک ساعت در یخچال می‌گذارید و بعد از مدت زمان فوق به شکل دلخواه برش می‌زنید.