طرز تهیه شله مشهدی رو قبلاً براتون گفتم. امروز هم میخوام یه دسر مشهدی خوشمزه رو بهتون معرفی کنم. دیگچه مشهدی دسر معروفی هست که مشهدیا بیشتر به عنوان نذری محرم درست میکنن یا در ماه رمضان برای سفره افطار. البته در بقیه ایام سال هم دیگچه رو میشه در فروشگاه های لبنیات فروشی استان خراسان پیدا کرد.

دیگچه مشهدی کمی شبیه به شیر برنج هست ولی خیلی غلیظ و حسابی جا افتاده است. نکته اصلی این هست که این دسر باید زمان زیادی پخته بشه تا خوب جا بیافته. در آخر هم مثل برنج باید بگذارید دم بکشه. این که به دیگچه زعفرون بزنید یا نزنید بستگی به سلیقه خودتون داره. حتی میتونید به صورت دو رنگ تهیه ش کنید. دیگچه مشهدی قالبی هم میشه با همون قالب ژله تهیه کرد. این دسر با شیر پر چرب تهیه میشه و کاملاً غلیظه. یعنی با سرد شدن مثل ژله خودش رو میگیره.

  دیگچه قالبی طرز تهیه دیگچه مشهدی  

مرحله اول: برنج را بپزید.

برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید. سپس آب برنج را خالی کنید و آن را به همراه دو پیمانه آب دیگر در قابلمه بریزید. روی شعله متوسط قرار دهید تا آب برنج کشیده شود.

 

مرحله دوم: شیر را اضافه کنید.

وقتی آب برنج کشیده شد، نیمی از شیر (1 لیتر) را اضافه کنید. اجازه دهید شیر به جوش بیاید سپس شعله را کم کنید. وقتی شیر به خورد برنج رفت، شیر باقیمانده را اضافه کنید. به پخت با شعله کم ادامه دهید. هر از گاهی هم بزنید تا ته نگیرد.

 

مرحله سوم: شکر و مواد معطر را اضافه کنید.

وقتی دیگچه مشهدی خوب پخت و کمی غلیظ شد شکر را اضافه کنید و کمی هم بزنید. بعد از این که شکر به خوبی حل شد هل، گلاب و در صورت تمایل زعفران دم کرده را اضافه کنید و مجدداً هم بزنید.

 

مرحله چهارم: کره را به دیگچه مشهدی اضافه کنید.

کره را اضافه کنید و هم بزنید تا در مخلوط ذوب شود.

 

مرحله پنجم: دیگچه را دم کنید.

در آخر، دیگچه مشهدی را مانند برنج به مدت 20 دقیقه روی شعله کم دم کنید. سپس آن را درون سینی یا دیس عمق داری به ابعاد حدوداً 30 در 40 بریزید.

چند ساعت در جای خنک قرار دهید تا خودش را بگیرد. روی دیگچه را با دارچین یا پودر پسته، خلال بادام و گل محمدی به شکل دلخواه تزیین کنید. بعد از خنک شدن برش بزنید و نوش جان کنید.

  سینی دیگچه مشهدی  

روش دیگر سرو دیگچه مشهدی:

روش دیگر این است که بگذارید دیگچه مدت بیشتری در حدود 30 تا 40 دقیقه دم بکشد تا ته دیگ طلایی و زیبایی پیدا کند. فراموش نکنید شعله را خیلی خیلی کم کنید تا ته آن نسوزد. بعد از این مدت بگذارید دیگچه مشهدی خنک شود. سپس آن را مثل ته چین داخل دیس برگردانید. ته دیگ دیگچه هم فوق العاده خوشمزه است. نوش جان!

  دیگچه ته دیگی  

نکته های کلیدی تهیه دیگچه مشهدی

- بهتر است مقدار شیر استفاده شده زیاد باشد. به این ترتیب دیگچه شما حالت ژله ای و سفت پیدا میکند.

- میتوانید بعد از دم کردن، مواد دیگچه را داخل قالب پلاستیکی چرب شده بریزید. بگذارید سرد شود سپس از قالب خارج کنید.

- میتوانید دیگچه مشهدی قالبی را به صورت دو رنگ هم تهیه کنید. به این ترتیب که آن را دو قسمت کنید. بخشی را با زعفران مخلوط کنید و بخش دیگر را ساده بگذارید. سپس به ترتیب دلخواه داخل قالب بریزید.

- در صورتی که شیر شما پر چرب نبوده میتوانید همراه با شکر 3-4 قاشق خامه صبحانه هم اضافه کنید.

- مقدار شکر بستگی به ذائقه شما دارد. اگر دوست دارید دیگچه شیرین تر باشد میتوانید از 2 پیمانه شکر استفاده کنید.

- دیگچه مشهدی نذری رو میتونید توی کاسه های کوچک هم بریزید.

عکس ها از پیج های اینستاگرام: @ashpazi.mojallal @elham.soo @zahranazif