پنکیک نخودچی شبیه به کوکویی است که بدون تخم مرغ تهیه می‌شود. مخلوط آرد نخودچی با آب خاصیتی شبیه به تخم مرغ دارد و می‌تواند در خیلی از دستورهای آشپزی به جای آن استفاده شود. پنکیک نخودچی را در هند به عنوان صبحانه سرو می‌کنند. گاهی هم همراه با املت به جای نان سرو می‌شود. از این جهت میتوان به آن نان پنکیک هم گفت. برای همین هم مثل دیگر غذاهای هندی پر است از ادویه‌های خوش عطر متنوع. البته اگر فکر می‌کنید این غذا برای شما بیش از حد تند است می‌توانید مقدار فلفل را به سلیقه خود تنظیم کنید.

روشی که در اینجا برای پنکیک نخودچی گفته شده، پنکیک‌های نازک و برشته‌ای به شما می‌دهد. اما اگر دوست دارید پنکیک نرم باشد و کمی پف کند می‌توانید مایه را غلیظ تر درست کنید (آب کمتری به آرد نخودچی اضافه کنید) و قدری هم بیکینگ پودر به آن اضافه نمایید. در ضمن برای تنوع و طعم بیشتر می‌توانید انواع سبزیجات خرد شده مثل کدو سبز هم به آن اضافه کنید.

طرز تهیه پنکیک نخودچی

ابتدا، آرد نخودچی را در کاسه‌ای با ۳/۴ پیمانه آب مخلوط کنید. خوب هم بزنید تا مخلوط یکدست شود. ۱/۲ تا ۳/۴ پیمانه دیگر آب اضافه کنید تا هیچ گلوله خمیری باقی نماند. پیاز، فلفل سبز و گشنیز خرد شده را اضافه کنید و مخلوط نمایید. پس از آن ادویه‌ها یعنی نمک، زردچوبه، فلفل قرمز و زیره سبز را بریزید و هم بزنید. بگذارید مایه حدود ۵ دقیقه بماند.

تابه را بگذارید روی شعله گاز تا داغ شود. وقتی داغ شد چند قطره روغن داخل آن بریزید و با دستمال حوله‌ای روغن را روی سطح تابه بمالید و پخش کنید. یک ملاقه از مایه پنکیک را بردارید و داخل تابه بریزید. با چرخاندن تابه پنکیک را به شکل دایره‌ای به قطر ۱۲-۱۵ سانت در بیاورید. چند قطره روغن هم لبه‌های پنکیک بریزید.

بگذارید ۴-۶ دقیقه سرخ شود و یک سمت آن طلایی شود. سپس پنکیک را برگردانید و طرف دیگرش را به مدت ۲-۴ دقیقه سرخ کنید. بقیه مایه را به همین شکل سرخ کنید و سپس پنکیک نخودچی را با سس دلخواه خود سرو کنید.

پنکیک نخودچی