این روزها خوردن فست فود به خصوص پیتزا در همه جای دنیا فراگیره و خیلی ها خوردن غذاهای آماده و سریع رو به غذاهای سنتی با زمان پخت طولانی مدت ترجیح میدن.

درسته که غذاهای فوری مانند پیتزا و ساندویچ به شدت هوس انگیزه و تقریبا هر کس علاقه خاصی بهشون داره ولی نباید از این موضوع غافل بود که این غذاها بسیار پر کالری  هستن و اگر مداوم مصرف بشن می تونن بسیار آسیب زننده باشن و سلامت رو به خطر بندازن.

ولی خوب می دونیم که در دنیای آشپزی و پخت و پز با داشتن کمی خلاقیت و ابتکار می شه غذاهای ناسالم رو تبدیل به غذایی نسبتاً مفید کرد و با ایجاد کمی تغییر در مواد اولیه، مواد مفید بیشتری رو وارد بدن کرد.

مثلا پیتزا سیب زمینی نوعی پیتزاست با خمیر سیب زمینی  که می شه با مواد مختلف و مفیدی تهیه اش کرد و از نظر سلامت غذایی در رده بالاتری می تونه قرار بگیره در صورتی که مواد پر کالری کمتری براش در نظر بگیریم و یا اینکه به طور کلی این غذا رو با سبزیجات تهیه کنیم.

  اسلایس پیتزا  

خب با توجه به این توضیحات بیایید امروز همراه با هم یک مدل ساده از پیتزا سیب زمینی (potato pizza) رو یاد بگیریم و با درست کردنش تمام اعضای خانواده به خصوص بچه ها رو خوشحال کنیم و البته با این کار بچه ها رو به خوردن و درست کردن غذاهای خونگی و سالم تشویق کنیم و بهشون یاد بدیم برای داشتن غذاهای خوشمزه حتما نیاز به صرف هزینه چندان نیست و لزوماً نباید به رستوران و غذاخوری ها سر زد.

 

طرز تهیه پیتزا سیب زمینی

مرحله اول: سیب زمینی را رنده و آبگیری کنید.

فر را روشن کنید. آن را روی دمای 220 درجه تنظیم کنید تا در این مدت گرم شود. سیب زمینی را بشویید و پوست بگیرید. سپس سیب آن را رنده درشت بزنید. سیب زمینی رنده شده را وسط تنظیف (پارچه توری نازک) بریزید و خوب فشار دهید. آب سیب زمینی باید تا جای ممکن خارج شود.

 

مرحله دوم: مخلوط سیب زمینی را آماده کنید.

سیب زمینی را در کاسه بزرگی بریزید. پنیر چدار را هم با رنده درشت رنده کنید و به سیب زمینی اضافه کنید. این مخلوط را با تخم مرغ و نمک و فلفل ترکیب کنید.

  مواد خمیر سیب زمینی  

مرحله سوم: کراست پیتزا سیب زمینی را آماده کنید.

سینی فر یا ظرف پیتزا را با یک کاغذ روغنی بپوشانید و آن را کمی چرب کنید و بعد خمیر پیتزا سیب زمینی یعنی همان ترکیب سیب زمینی و تخم مرغ و پنیر را به شکل دایره ای 30 سانتی روی کاغذ پهن کنید. دور آن را به کمک قاشق صاف کنید.

  کراست پیتزا سیب زمینی  

مرحله چهارم: تاپینگ را روی کراست قرار دهید.

خمیر آماده شده را به مدت 25 دقیقه تا نیم ساعت در فر از قبل گرم شده با دمای 220 درجه قرار دهید. صبر کنید تا نان پیتزا سیب زمینی بپزید و برشته و طلایی رنگ شود.

سپس آن را از فر خارج کنید تا خنک شود. پنیر موزارلا، سوسیس و گوجه گیلاسی های نصف شده را روی آن بچینید. روی آن به دلخواه ریحان خشک یا آویشن بریزید.

  مواد روی پیتزا  

مرحله پنجم: پیتزا را در فر بپزید.

پیتزا را مجدداً به مدت 10-15 دقیقه دیگر در فر قرار دهید تا زمانی که پنیر شما ذوب شود. اگر مایل باشید میتوانید یکی دو دقیقه هم شعله بالای فر را رشن کنید تا روی پیتزا سیب زمینی هم کمی طلایی شود.

وقتی پیتزا آماده شد روی آن برگ ریحان تازه قرار دهید و با پیتزا بر یا چاقوی تیز برش بزنید. پیتزا سیب زمینی را با سس دلخواه نوش جان کنید.

  پیتزا سیب زمینی خوشمزه

نکات کلیدی تهیه پیتزا سیب زمینی

-برای داشتن پیتزای گیاهی می توانید سبزیجات دیگری را جایگزین سوسیس کنید و یا اینکه از سوسیس گیاهی استفاده کنید.

-تاپینگ پیتزا را میتوانید به دلخواه تغییر دهید. مثلاً میتوانید از تاپینگ پیتزای مرغ استفاده کنید.

-برای داشتن پیتزای رژیمی می توان پنیر را کم یا حذف کرد.