مرغ سیر برتر

مرغ سیر نوعی سوخاری خوشمزه و عالی است که می‌تواند به عنوان شام یا عصرانه سرو شود. برای تهیه مرغ سوخاری راه های زیادی وجود دارد. مرغ سیر با یک تکنیک خیلی راحت اما کمی زمان بر تهیه می‌شود که باعث می‌شود مرغ شما بافتی نرم و فوق‌العاده پیدا کند. این روش به این صورت است که قبل از همه چیز مرغ چند ساعتی در مخلوطی از ماست یا باترمیلک خیسانده می‌شود. یک راه خوب این است که این کار را صبح اول وقت انجام دهید و بگذارید مرغ تا موقع شام خوب در ماست خیس بخورد. بعد از آن ماست با خمیر سیر تند پوشانده و سرخ می‌شود.

مرغ سیر

برای تهیه مرغ سیر نه از تخم مرغ استفاده می‌شود و نه از روش سرخ کردن عمیق که نیاز به روغن زیادی دارد. به این ترتیب مرغ سوخاری خیلی راحت آماده می‌شود و طعمی بی‌نظیر پیدا می‌کند.

طرز تهیه: ابتدا ماست را با نصف پیمانه آب، نمک و فلفل در کاسه‌ای بریزید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. مرغ را تمیز کنید و بشویید. سپس آن را به صورت تکه‌های کوچک خرد کنید. تکه‌های مرغ را داخل مخلوط ماست بریزید و زیر و رو کنید تا کاملاً به ماست آغشته شوند. بگذارید مرغ حداقل دو ساعت (یا از شب تا صبح) در مخلوط ماست خیس بخورد تا بافت آن نرم شود.

فلفل چیلی و سیر را رنده کنید. سرکه و در صورت تمایل شکر را با آنها مخلوط کنید. حال قاشق قاشق آب اضافه کنید تا مخلوط حالت خمیری پیدا کند (حدود ۱۵ تا ۳۰ میلی لیتر آب لازم است). تکه‌های مرغ را آبکش کنید و ماست اضافی را جدا کنید. سپس خمیر سیر تند را روی مرغ بریزید. هم بزنید و بگذارید ۵ دقیقه بماند. در این مرحله می‌توانید مرغ را در یخچال بگذارید و هر وقت که خواستید مرغ را سرخ کنید.

در یک تابه روغن بریزید و آن را روی شعله داغ کنید. برگ‌های کاری را از ساقه جدا کنید و همراه با زیره سبز داخل روغن بریزید. ۳۰-۴۰ ثانیه تفت بدهید سپس پیاز خرد شده را داخل روغن بریزید و آن را سرخ کنید تا طلایی رنگ شود.

حال تکه‌های مرغ را داخل تابه بریزید و ۲-۳ دقیقه آنها را روی حرارت بالا سرخ کنید، سپس شعله را کم کنید و درب تابه را بگذارید تا مرغ کاملاً پخته شود. اگر تکه‌های مرغ باریک باشند این مرحله ۵ دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. پس از آن درب تابه را بردارید و اجازه بدهید مایع بخار شود و فقط سس غلیظی روی تکه‌های مرغ باقی بماند. سس هر چه بیشتر سرخ شود عطر و طعم بیشتری پیدا می‌کند ولی مراقب باشید بیش از حد آن را سرخ نکنید چون سیر نسبتاً زود می‌سوزد و در ضمن مرغ تردی اش را از دست می‌دهد.

مرغ سیر را به ظرف سرو منتقل نمایید و آن را با جعفری، پیاز و لیموترش تزیین کنید.

مرغ سیر