فکر می کنم که دیگه وقتشه دست از سر آش های معروفی مثل آش رشته و آش بلغور بردارید و به سمت امتحان کردن دستورات جدید برید. امروز می خوایم آش قلقل رو بهتون معرفی کنیم. قلقل هم مثل آش عباسعلی یا شله ماشکی متعلق به یکی از شهرهای کشور عزیزمون ایرانه. طعم قلقل دقیقا به اندازه اسمش بامزه است!

این آش همانند نان چرب یکی از غذاهای محلی شوشتره که خیلی هم مقویه. در ماه مبارک رمضان معمولا هر روز و در بقیه روزهای سال، جمعه ها این آش پخته میشه و به فروش می رسه. لازمه که بدونید این آش به ثبت ملی رسیده و بهتون پیشنهاد میکنم اگه به این شهر تاریخی سفر کردید حتما این آش رو امتحان کنید چون علاوه بر مزه خوبش، به خاطر وجود حبوبات خیلی هم پر خاصیته.

آش قلقل رو مغازه های حلیم فروشی درست میکنن و شاید تا حدی طرز تهیه اون شبیه حلیم باشه. ولی این غذا علاوه بر گندم حبوبات هم داره و زردچوبه رو هم سرخ میکنن و توی غذا می ریزن. شاید فکر کنید که این آش رو فقط آشپز های حرفه ای بتونن درست کنن و شما نمی تونید توی خونه اون رو درست کنید. بهتون میگم که فکرتون کاملا غلطه. شما به راحتی می تونید این آش رو درست کرده و از خوردن اون در کنار خانواده لذت ببرید.

طرز تهیه آش قلقل

 

1- ابتدا داخل یک قابلمه بزرگ مقداری آب ریخته، گندم و برنج را که از شب قبل خیس کرده اید به آن اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید تا آرام آرام پخته و نرم شوند.

2- گوشت را داخل یک ظرف دیگر با پیاز تفت دهید. آب بریزید و زمان دهید تا بپزد.

3- حبوبات آش قلقل را از شب قبل خیس کنید تا هم نفخ آن ها گرفته شود و هم راحت تر پخته شوند. اکنون حبوبات را جداگانه بپزید چون زمان پخت آن ها با یکدیگر متفاوت است.

4- زمانی که گندم و برنج کاملا پختند حبوبات را به آن ها اضافه کرده و سپس به کمک گوشت کوب برقی یا دستی حبوبات را مقداری بکوبید (تاحد دلخواه له شوند).

5- زمانی که گندم و برنج را با حبوبات مخلوط کردید، داخل یک ظرف مقداری روغن داغ کرده و زردچوبه و فلفل را تفت دهید. سپس آن را به آش اضافه کنید.

6- اکنون گوشت پخته شده را ریش ریش کرده و داخل آش بریزید. سپس آب گوشت را به همراه مقداری پودر لیمو عمانی داخل غذا ریخته و منتظر بمانید تا آش شما کاملا لعابدار شده و جا بیفتد.

7- زمانی که آش قلقل پخته شد آن را داخل ظرف مورد نظر سرو کرده و با نعنا داغ، سیر داغ و پودر لیمو عمانی تزیین کرده و میل نمایید.

 

آش قلقل شوشتری

نکات کلیدی برای تهیه آش قلقل

- به جای گوشت گوساله می توانید از گوشت گوسفندی کم چرب استفاده کنید.

- زمانی که می خواهید آب گوشت را به آش اضافه کنید آن را صاف کنید تا پیاز پخته داخل آش نباشد.

- برای خوش رنگ بودن آش قلقل حتما باید زرچوبه را تفت داده و داخل آش بریزید.

- این آش را معمولا تند درست می کنند، اما شما می توانید با توجه به ذائقه خود فلفل را کم و زیاد کنید.

- حبوبات این آش تا حدی اختیاری است. بعضی از لوبیا در تهیه آش قلقل شوشتری استفاده نمی‌کنند. - برای پخت همزمام حبوبات، ابتدا نخود را نیم پز کنید، سپس لوبیاها را اضافه و نیم پز کنید. در آخر هم بقیه حبوبات از جمله عدس و باقلا را اضافه کنید و اجازه دهید همه با هم به خوبی پخته شوند. اگر از شب قبل حبوبات را خیس کرده باشید، زمان پخت حداکثر دو ساعت خواهد بود.   تصویر اصلی از اینستاگرام: ashpazibanana@

zhaleh_zh1973@