سرکه از جمله چاشنی های خوش طعم و اسیدی است که برای کسانی که طرفدار طعم ترش هستند از جمله دوست داشتنی ترین ها است که می تونیم بسیاری از خوراکی ها رو با اون مزه دار کینم. یکی از انواع مفید سرکه، سرکه سیب است که خواص درمانی بی شماری داره و طعم خوب و خاص اون برای تهیه انواع سالاد و ترشی می تونه کاربر داشته باشه.

تهیه سرکه خونگی شاید در نظر اول زمان بر و کمی سخت باشه اما اگر جرات یکبار درست کردنش رو به خودتون بدین متوجه می شین این کار نه تنها سخت نیست بلکه در نهایت طعمی رو تجربه می کنید که در هیچ فروشگاهی نمی تونید این طعم و مزه رو پیدا کنید و حتما عاشق طعم و مزه سرکه خونگی می شید حالا چه سرکه انگور باشه و چه سرکه سیب. مهم داشتن سرکه سالم و طبیعیه که با درست کردنش می تونید از مضرات سرکه های بازاری که سرشار از اسیدسیتریک و مواد نگهدارنده است دور باشید.

  چاشنی  

سرکه سیب از جمله مفید ترین سرکه هاست که برای از بین بردن اضافه وزن و داشتن اندام مناسب بسیار مفیده. علاوه بر این سرکه ی سیب یکی از مواد طبیعی است که برای داشتن پوست و موی شاداب می شه ازش استفاده کرد و می تونه بسیاری از قارچ های پوستی رو از بین ببره که البته کم هزینه بودنش خیلی ها رو راغب می کنه این سرکه رو جایگزین مواد و داروهای گردن قبمت و شیمیایی بکنن. از دیگر خواص سرکه سیب میتونم به سم زدایی بدن، از بین بردن عفونت های داخلی بدن، کاهش فشار خون، از بین بردن رگ های واریسی و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان اشاره کنم.

با توجه به تمام خواصی که ذکر شد باید توجه داشته باشید مصرف سرکه باید به اندازه باشه و حتما شرایط فیزیکی خودتون رو در نظر داشته باشید تا آسیبی به سیستم گوارش و یا سایر اندام های بدنتون نزنید چرا که خاصیت اسیدی سرکه می تونه آسیب زننده باشه در صورتی که مصرف بی رویه و نا بجا داشته باشید.

  سرکه با سیب  

خب حالا در ادامه مطلب روش تهیه سرکه سیب خانگی رو مرحله به مرحله آموزش می دم که امیدوارم از درست کردنش لذت ببرید. و لازم به ذکره که با این چاشنی می تونید انواع چیپس،آش رو مزه دار کنید و حتی می تونید نوشیدنی سرکه سیب و عسل رو درست کنید که طرفدار زیادی داره خوردن این نوشیدنی قبل از غذا می تونه هضم غذا رو راحت تر بکنه و همین مسئله باعث کاهش وزن هم می شه.

 

طرز تهیه سرکه سیب

 

مرحله اول:

سیب ها را بشویید و پس از خشک شدن آن ها را خرد کنید.

 

مرحله دوم:

یک تکه طلق را به اندازه ای که کمی بزرگتر از دهانه ظرف باشد برش بزنید و روی آن سوراخ ایجاد کنید از سوراخ وسط طلق نخ رد کنید.

 

مرحله سوم:

سیب را در ظرف شیشه ای مورد نظر بریزید به طوری که مقداری از فضای بالای ظرف خالی بماند. . آب و شکر را مخلوط کنید و وروی سیب ها آب جوشیده سرد بریزید تا کاملا سطح سیب را بپوشاند.

  تهیه چاشنی ترشی  

مرحله چهارم:

طلقی را که آماده کرده اید در ظرف فرو کنید و آن را به وسیله یک سیخ چوبی با نخ محکم کنید. بعد مقداری آب جوشیده سرد روی سیب بریزید تا کاملا روی سیب را بپوشاند.(گذاشتن طلق باعث می شود فشار کمی به سطح سیب وارد شود و آن را کاملا در آب غوطه ور کند و از کپک زدن سرکه سیب جلوگیری نماید)

  ظرف سرکه . چاشنی

مرحله پنجم:

دهانه ظرف سرکه را با پارچه تمیز و نخی بپوشانید و با یک تکه نخ آن را محکم ببندید (دقت داشته باشید هیچ گاه در سرکه نباید سفت بسته شود چون گازی که در اثر تخمیر ایجاد می شود ممکن است باعث انفجار ظرف شود.) ظرف را در جایی تاریک و خنک به مدت بیست و یک روز قرار دهید و پس از گذشت این مدت  مواد را از صافی رد کنید و مایه سرکه را باز در ظرف بریزید و دوباره در ظرف را با پارچه بچوشانید و در جای قبلی به مدت شش هفته قرار دهید.

  چاشنی ترشی  

مرحله ششم:

در مدت شش هفته هر زوز سرکه را با قاشق چوبی کمی هم بزنید تا عمل تخمیر به خوبی صورت بگیرد.

سرکه سیب پس از چهارهفته با توجه به دمای محیط ممکن است برسد و قابل استفاده شود. پس زمانی که به حد اسیدی مناسب با ذایقه شما رسید آن را به ظرف کوچک و مناسب تری منتقل کنید تا به راحتی بتوانید سرکه ی سیب را استفاده کنید.

 

نکات کلیدی تهیه سرکه سیب

- ظرف سرکه را حتما از جنس شیشه انتخاب کنید چون اسید موجود در سرکه بافت ظروف پلاستیکی را خراب می کند و مواد شیمیایی آزاد شده در آن برای سلامت بدن مضر است.

- اگر مصرف سیب شما به هر دلیل زیاد است و کمپوت یا تارت سیب زیاد درست می کنید می توانید از ضایعات سیب آن بری انداختن سرکه استفاده کنید.

  سرکه ی سیب  

- برای تهیه سرکه سیب اگر از ترکیب سیب سبز و قرمز استفاده کنید سرکه خوشرنگ تری خواهید داشت.

- اگر می خواهید سرکه سیب زودتر برسد دو قاشق غذاخوری از سرکه سیب قبلی داخل ظرف بریزد تا عمل تخمیر را سرعت ببخشد.