طرز تهیه خورش لوبیا

بعضی از خورش‌ها مثل قورمه سبزی و قیمه شهرت بیشتری دارند و تقریبا همه ایرانی‌ها با آن‌ها آشنا هستند اما بعضی خورش‌های دیگر مثل خورش لوبیا یا خورش لوبیا سبز کمتر شناخته شده هستند و البته به شکل‌های مختلف تهیه می‌شوند. مواد اصلی طرز تهیه خورش لوبیا که در این جا می‌خواهیم دستور تهیه‌اش را توضیح دهیم گوشت، لوبیا سبز و لوبیا چیتی هستند. رنگ و طعم این خورش خوشمزه هم با رب گوجه فرنگی، ادویه‌هایی از قبیل زردچوبه و آویشن و در صورت تمایل لیمو عمانی تأمین می‌شود. لیمو عمانی طعم ترش دلپذیری به خورش شما اضافه می‌کند پس ترجیحاً آن را از غذا حذف نکنید. خلاصه این که اگر از خورش‌های تکراری خسته شدید و می‌خواهید یک خورش جدید و خوش طعم را امتحان کنید، خورش لوبیا را از دست ندهید.

خورش لوبیا

طرز تهیه: ابتدا روغن را داخل قابلمه (یا زودپز) بریزید و بگذارید داغ شود. پیاز را به شکل ریز خرد کنید و داخل روغن داغ شده بریزید. آن را تفت بدهید تا شروع به طلایی شدن کند. وقتی پیاز به رنگ لایی روشن درآمد، گوشت خورشتی را به آن اضافه کنید و حدود دو دقیقه دیگر تفت بدهید. نمک، فلفل، زردچوبه و آویشن را روی گوشت و پیاز بریزید و هم بزنید.

لوبیا چیتی (که بهتر است از شب قبل خیسانده شده و چند بار آب آن عوض شود) را به قابلمه اضافه کنید. ۴-۵ لیوان آب روی مواد بریزید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه بدهید گوشت و لوبیا پخته شوند (۱ ساعت در قابلمه یا حدود نیم ساعت در زودپز).

لوبیا سبز را خرد و آماده کنید یا اگر یخ زده است بگذارید یخ آن آب شود. وقتی گوشت و لوبیا چیتی پخته شد، لوبیا سبز خرد شده و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. شعله را کمی زیاد کنید تا جوش بیاید. با چنگال روی لیمو عمانی سوراخ ایجاد کنید و وقتی خورش شروع به قل زدن کرد آن را داخل خورش بیاندازید.

خورش لوبیا

بگذارید خورش لوبیای شما حدود یک ساعت روی شعله بماند و جا بیافتد. وقتی خورش به غلظت دلخواه درآمد آن را بکشید و همراه پلو سرو کنید.

خورش لوبیا