نان کوکه یکی از انواع نان‌ محلی و سنتی ایرانیه که طعم فوق العاده ای داره. با وجود این که نان محلی کوکه در هر یک از شهرهای ایران به روشی خاص تهیه میشه، اما بعضی از مواد اولیه ی اون مثل زردچوبه جزء جدا نشدنی این نان خوشمزه اس که طعم اون رو بی نظیر می کنه. در بعضی از شهرها نان کوکه رو به شکل ساده و بعضی ها به شکل تو پر درست می کنن. یکی از معروف ترین شهرهایی که به پخت نان کوکه معروفه، شهر تبریزه. در این مطلب دو روش ساده برای درست کردن نان کوکه رو بهتون آموزش می دیم؛ در روش اول داخل نان کوکه با کره، آرد، شیر و یه سری مواد دیگه پر میشه که طعم فوق العاده ای داره. روش دوم کمی ساده تر از روش اوله و در اون نان کوکه به شکل ساده و بدون مواد میانی پخته میشه. طعم نان کوکه میز مثل سایر نان های خانگی طعم بی نظیری داره و میشه اون رو به عنوان یک نان صبحانه ی مقوی و سالم در نظر گرفت. نان کوکه هم مانند بسیاری از نان های سنتی ایرانی از جمله نان فطیر محلی با شیر درست و میشه و بسیار پر خاصیته. اگرچه محلی ها غالبا نان کوکه رو داخل تنورهای سنتی خودشون درست می کنن، ولی شما برای درست کردن این نان خوشمزه نیازی به تنور نداشته و با فر هم میتونید اون رو به خوبی بپزید. تزیین نان کوک به سلیقه ی شما بستگی داره؛ می تونید این نان خوشمزه رو به شکل ساده درست کرده و یا با کنجد، گردوی خرد شده، پسته و یا دانه های سیاه خرفه تزیین کنید تا ظاهری زیباتر داشته باشد. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید، طرز تهیه نان کوکه خونگی رو به دو روش ساده یاد بگیرید و این نون بی نظیر رو در کمترین زمان ممکن بپزید و نوش جان کنید. نکات کلیدی و ترفندهای پخت نان کوکه رو در انتهای مطلب از دست ندهید!

 

طرز تهیه نان کوکه

 

روش اول: نان کوکه با لایه ی میانی

۱- خمیر مایه، آرد، زردچوبه و نمک را داخل کاسه ریخته و با هم مخلوط کنید.

۲- روغن را کمی گرم کنید تا به صورت مایع درآید. سپس آن را  به سایر مواد اضافه کنید. شیر را نیز کم کم داخل کاسه بریزید تا زمانی که خمیر به دست نچسبد. کمی خمیر را ورز دهید تا یکدست شود.

۳-  روی خمیر کمی آرد بپاشید، آن را با نایلون و بعد با حوله ی تمیز بپوشانید.  حدود 30 دقیقه به خمیر استراحت میدهیم.

۴- بعد از ۳۰ دقیقه، روی سطحی صاف کمی آرد بپاشید، چانه هایی به اندازه ی پرتقال از خمیر بردارید و به صورت دایره با وردنه باز کنید.

۵- کمی از مواد میانی  (که در ادامه توضیح داده شده) را در یک سمت خمیر بریزید. سپس خمیر را از وسط تا بزنید، دور تا دور آن را با انگشت به هم بچسبانید و به آن شکل دهید. روی خمیر را با زرده ی تخم مرغ رومال کنید.

۶- کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و کمی چرب کنید. خمیر را روی سینی فر پهن کرده و آن را حدود 40 الی 50 دقیقه داخل فر گرم شده در دمای 160 درجه سانتیگراد قرار دهید تا بپزد.

طرز تهیه مواد میانی

برای درست کردن مواد میانی نان کوکه، کره را آب کنید، زردچوبه را به آن بیفزایید. سپس آرد را به آن ها اضافه کرده و همه ی مواد را با حرارت ملایم تفت دهید تا زمانی که خامی آرد گرفته شود. در انتها شیر را به آن ها اضافه کنید.

 

روش دوم: نان کوکه ساده

آرد ۳ تا 4 پیمانه شیر به مقدار لازم روغن ۱ ملاقه کوچک شکر به مقدار دلخواه زنجبیل یک قاشق غذاخوری خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری بکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری نمک ۱/۲  قاشق چایخوری کنجد و گردو برای تزئین

۱- ابتدا آرد، شکر، بکینگ پودر، نمک و زنجبیل را در کاسه ای بریزید و پس از مخلوط کردن با هم، آن ها را ۲ بار الک کنید.

۲- روغن و خمیر مایه را به مخلوط آرد افزوده و هم بزنید تا همه ی مواد با هم ترکیب شوند. ۳- در این مرحله، شیر را کم کم اضافه نمایید و با سایر مواد مخلوط کنید تا خمیر نان کوکه به دست آید. شیر را تا زمانی که خمیر به دست نچسبد به آن اضافه کنید و ورز دهید. ۴- روی خمیر را با پلاستیک بپوشانید و به مدت ۲ ساعت در جای گرم قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود.

۵- فر را با دمای 160 درجه سانتی گراد گرم کنید.، ته قالب گرد تفلون را کمی چرب کنید و کنار بگذارید.

۶- خمیر را با کمک وردنه باز کرده، آن را به شکل دایره درست کرده و ته قابلمه پهن کنید. ۷- زرده ی تخم مرغ را با چنگال یا همزن دستی خوب هم بزنید تا کف کند، سپس آن را با قلمو روی خمیر رومال کنید و کنجد بپاشید. ۸- قالب را به مدت 30 الی 40 دقیقه داخل فر قرار دهید تا نان کوکه پخته و طلایی رنگ شود. ۹- نان کوکه آماده است.   نان سنتی آذربایجان  

نکات کلیدی طرز تهیه کوکه

- بهتر است برای جلوگیری از خشک شدن نان کوکه، هنگام پخت نان در فر، یک کاسه آب در کنار خمیر قرار دهید.

- اگر قصد دارید نان کوکه را شیرین درست کنید، می توانید به مواد میانی آن کمی شکر (حدود ۵ قاشق) اضافه کنید.

- به دلخواه می توانید زنجبیل را از مواد اولیه نان کوکه حذف و به جای آن زعفران را جایگزین کنید.

- برای تزیین نان کوکه، علاوه بر کنجد می توانید از انواع مغز خرد شده و یا خرفه استفاده کنید.

- در روش اول می توانید مغزهای دلخواه خود مانند گردوی خرد شده و یا پودر پسته را نیز به مواد میانی نان کوکه اضافه کنید.

- پیش از استفاده از آرد و اضافه کردن آن به سایر مواد، حتما ان را دو بار الک کنید.

- بهترین آرد برای طرز تهیه نان کوکه، آرد سنگک است.

- علاوه بر صبحانه، نان کوکه را می توانید به عنوان یک میان وعده ی سالم به همراه عسل و یا پنیر میل کنید.

- تصاویر از : prwnh7841 ، @chicocake.esf@